در حال بارگذاری ...
در نشست خبری بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان

شعار جشنواره «کودکی، همسفر قصه‌ها» اعلام شد

نشست خبری بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با حضور مریم کاظمی دبیر این دوره از جشنواره و فاضل عبادی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و رئیس جشنواره برگزار شد

مریم کاظمی دبیر جشنواره بیست و چهارم با ابراز خوشحالی از برگزاری چنین جشنواره‌ای در خارج از تهران گفت: برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در شهری مانند همدان موجب تمرکز زدایی از پایتخت شده و باعث می‌شود روی تاریخ و پیشینه فرهنگی شهری که چنین برنامه‌ای در آن برگزار می‌شود تحقیق شود.

 

کاظمی ادامه داد: از دیگر مزیت‌های برگزاری این جشنواره در شهری به غیر از پایتخت این است که مردم آن شهر می‌توانند درباره فرهنگ و هنر جور دیگری فکر کنند و بدانند همه چیز از بین می‌رود اما فرهنگ و هنر ماندگار است. علاوه بر این حضور جشنواره‌ها در شهرستان‌ها بهانه‌ای است تا مردم از روزمرگی خارج شده و در یک جشن همگانی خود را شریک کنند.

 

او ضمن ارائه گزارشی از جشنواره بیست و چهارم گفت: پس از انتشار فراخوان 67 اثر در بخش نمایشنامه‌نویسی به دبیرخانه ارسال شد که در نهایت 10 اثر برگزیده توسط داوران منتخب شد که این آثار برگزیده با راهنمایی اساتید نمایشنامه‌نویسی قرار است به سطح کیفی بهتری برسد.

 

دبیر بیست و چهارمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان یادآور شد: در بخش خیابانی 169 طرح به دست ما رسیده بود که پس از ارزیابی داوران 31 اثر برای بخش نهایی انتخاب شد. همچنین در بخش خردسال از میان 73 طرح رسیده به دبیرخانه 21 طرح انتخاب شده بود که پس از بازبینی نهایی ۷ اثر به جشنواره راه یافتند.

 

کاظمی خاطرنشان کرد: 64 نمایش در بخش کودک و 48 نمایش در بخش نوجوان از بین اثار اجرا شده در سال گذشته مورد بررسی قرار گرفتند که در همین هفته نتیجه انتخاب آثار نهایی برای مسابقه اعلام خواهد شد.

 

او با اشاره به افزایش کمی آثار رسیده به جشنواره در این دوره نسبت به گذشته گفت: هر چند که الزاما تعداد بیشتر آثار به معنای افزایش کیفیت نیست, اما هر چقدر تعداد آثار رسیده به جشنواره بیشتر باشد امکان انتخاب برای داوران هم افزایش یافته و در نتیجه شاهد رشد کیفی جشنواره خواهیم بود.

 

کاظمی با اشاره به آثار بخش خارجی نیز گفت: در کنار سایر بخش‌ها به طور موازی بازبینی آثار بخش بین‌الملل را هم انجام می‌دادیم. 120 اثر خارجی برای حضور در جشنواره درخواست داده بودند که با بعضی از آنها توافق کرده و حضورشان قطعی شده و برخی دیگر هنوز مشکلاتی وجود دارد که به زودی نتیجه اعلام خواهد شد.

 

این هنرمند تئاتر کودک و نوجوان از چاپ شش عنوان کتاب در این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: این کتاب‌ها شامل «تئاتر کودک و نوجوان، فرهنگ و جامعه» (مقالات بین المللی)، «کتاب دوم» (زندگی و آثار اوران پریس)، «رویکردهای نوین به نمایش‌های خلاق» (مجموعه مقالات)، «مجموعه مقالات کیانیان»، نمایشنامه ایرانی «خانه خورشید» (شهرام کرمی) و اتوبیوگرافی «اولین تئاتر کودکان» هستند.

 

کاظمی در پاسخ به سوالی مبنی بر انتقاداتی که به حذف داوران از بخش نمایش‌های کودک و نوجوان شده است، گفت: من اعتقادی به حضور داور در بخش کودک و نوجوان ندارم و فکر می‌کنم این بخش را از جشنواره فیلم گرفته‌ایم, اما بااین حال اگر دوستان بتوانند متقاعدم کنند داوری را به این بخش اضافه می‌کنیم.

 

او همچنین با بیان اینکه «کودکی، همسفر قصه‌ها» شعار بیست و چهارمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان است، گفت: مخاطب این جشنواره کودکان هستند و ما می‌خواهیم امید و حرکت را در آنها ایجاد کنیم.

 

 

در ادامه ی نشست ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: تلاش می کنیم برنامه های فرهنگی و هنری حوزه کودک و نوجوان در همدان برگزار شود.

فاضل عبادی در نشست رسانه ای بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، با اشاره به وجود 20 سالن مجهز در شهرهای استان همدان گفت: تعداد آثار رسیده به بیست و چهارمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نسبت به دوره گذشته 25 درصد افزایش داشته است. به طوری که از 344 اثر رسیده در سال گذشته به 429 اثر در امسال رسیده‌ایم.

 

عبادی با تاکید بر اینکه سکه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به نام همدان زده شده است، در پاسخ به انتقادی مبنی بر ضعف زیرساخت‌ها این مساله را رد کرد و گفت: سال گذشته دو سالن به تعداد سالن‌های همدان اضافه شده است به طوی که در تمام شهرستان‌های همدان امکان اجرای برنامه وجود دارد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان خاطرنشان کرد:  با وجود کمبود منابع و اعتباراتی که در سال‌های گذشته داشته‌ایم تلاش کردیم تا در بهترین سطح بتوانیم جشنواره را برگزار کنیم.




نظرات کاربران