در حال بارگذاری ...
  • دبیر جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان:

    مشکل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان «سهم‌خواهی» است

    جشنواره محل گردهمایی است. اشتباه اغلب آدم‌ها این است که می‌گویند جشنواره برای معرفی استعدادها چه کار کرده است؟ برای بهتر شدن تئاتر کودک و نوجوان چه کرده؟ این موضوع باید حل شود که بدانیم جشنواره یک جشن ملی و ایرانی ماست که مهمانان خارجی هم در آن داریم

    به گزارش تئاتر همدان- مریم کاظمی دبیر بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، درباره اقدامات انجام گرفته در این دوره از جشنواره تاکنون گفت: همان کارهایی که دبیران پیشین برنامه‌ریزی کرده بودند را ما هم طبق برنامه و جدول پیش می‌رویم و کارهایمان را انجام می‌دهیم. خوشبختانه مشکلی نداشتیم و همه چیز طبق روال و پیش می‌رود.

     

    کاظمی با بیان اینکه غیر از مسائل اسکان و پذیرایی آنچه که به نوع و کیفیت برگزاری جشنواره مربوط می‌شود مهم‌تر است، گفت: چون جشنواره کودک و نوجوان کاری تولید نمی‌کند و از کارهایی که در طول یکسال در جشنواره اجرا شده انتخاب می‌کند طبیعتا ممکن است یکسال کارها سطح‌اش بسته به نوع کارها خیلی خوب باشد و یکسال پایین‌تر. اگر اصلا انتخاب نکنیم باید دیگر در جشنواره را ببندیم و تا وقتی هم بخواهیم با همین روال پیش برویم باید تابع شرایط مستمر اجرای تئاترها در طول سال باشیم.

     

    او با اشاره به چشم‌اندازی که از کیفیت این دوره از جشنواره دارد، گفت: باتوجه به کارهایی که وجود داشته من فکر نمی‌کنم نسبت به سال‌های گذشته استاندارد اجراها پایین‌تر باشد. تمام سعی من این است که حداقل در همان سطح بماند و از دایره علاقه‌مندان تئاتر کودک و نوجوان چیزی کم نکنیم.

     

    دبیر بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با اشاره به برگزاری این جشنواره در شهری به غیر از تهران گفت: به نظر من برگزاری جشنواره در شهرستان و تمرکززدایی بسیار فکر هوشمندانه و خوبی است و مردم را زنده می‌کند. همه ارگان‌های سطح استان همکاری می‌کنند و احساس خوبی به آدم‌ها دست می‌دهد. رفت و آمد فرهنگی و گذر فرهنگ و ایجاد انگیزه در کودکان و خانواده‌ها و ارگان‌های مرتبط همه انگیزه خوبی در آن استان به وجود می‌آورد. ضمن اینکه می‌توانند برایش بودجه‌ای فراهم کنند و همه خود را در آن جشن ملی شریک بدانند و یک میزبان فرهیخته باشند.

     

    کاظمی ادامه داد: فقط یک مشکل کلی وجود دارد که استان‌ها فکر می‌کنند چون در استان خودشان برگزار می‌شود باید دارای سهمی باشند. مگر وقتی جشنواره‌ای در تهران برگزار می‌شود مختص تهران است؟ نمی‌شود گفت از هر استان حتما یک نماینده باشد. ممکن است سطح کیفی کار تئاتر یک استان در آن سال به دیگر کارهای شهر تهران نرسد. اما اگر شرایط مساوی وجود داشته سعی کردیم اولویت را به کار شهرستان بدهیم.

     

    او با تاکید بر اینکه صد در صد با تمرکززدایی موافقم؛ معتقدم باید به شهرستان‌ها سفر کنیم چون انگیزه در تئاتر این مناطق به این شیوه افزایش پیدا می‌کند. تهرانی‌ها هم باید بروند در شهرستان‌ها کار ببیند گفت: این تمرکززدایی بسیار کار خوبی است اما مثل همه کارهایی که خوب شروع می‌شود در ادامه تبدیل به یک حرکت غلط می‌شود؛ یعنی هرکسی سهم خودش را می‌خواهد و فکر می‌کند اگر مشارکتی دارد تکه‌ای باید به جشنواره اضافه کند که بی‌ربط است و کم کم از مسیر اصلی خودش دور می‌شود. انقدر زیاده‌روی می‌کنیم که اصل را از بین می‌بریم. با این روندی که پیش می‌رویم من فکر می‌کنم جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان شکوفا نخواهد شد. نه صرفا این جشنواره، اساسا در شهرستان‌ها انگار شکوفا نمی‌شود یعنی رشد نمی‌کند.

     

    کاظمی با اشاره به اینکه جشنواره جشن برداشت محصول است؛ باید گندمی بکاری و بعد آن را در بازار مکاره ارائه دهی. گفت: جشنواره محل گردهمایی است. اشتباه اغلب آدم‌ها این است که می‌گویند جشنواره برای معرفی استعدادها چه کار کرده است؟ برای بهتر شدن تئاتر کودک و نوجوان چه کرده؟ این موضوع باید حل شود که بدانیم جشنواره یک جشن ملی و ایرانی ماست که مهمانان خارجی هم در آن داریم. اتفاق فرخنده‌ای است که چنین جشنی در یک شهرستان برگزار شود و همه در کاری فرهنگی دخیل شوند و بتوانیم برای مردم و کتابخوانی و فیلم و تئاتر دیدن آنها انگیزه ایجاد کنیم و جشنواره بخش فرهنگی زندگی مردم را رشد دهد ولی همیشه در ادامه این جشن‌ها یک روال فرسوده پیدا می‌کند.

     

    دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: انگار وظیفه‌مان است هرسال یکسری برگزیده انتخاب کنیم و جایزه بدهیم و تمام شود. این آزادی عمل باید برای جشنواره‌ها وجود داشته باشد که بتوانند از بین کارهای خوب و شاخص انتخاب کنند و کارها بیایند و برآیند تلاش یک یا دو سال‌شان را به عرضه تماشای دیگران بگذارند. به رشد همدیگر کمک کنیم و در جریان فعالیت‌های جدی و جدید و خلاقه همدیگر قرار بگیریم. جشنواره محل تلاقی و برخورد است نه تولید. باید امکان برخورد به وجود بیاید. اگر این برخورد و تنوع وجود نداشته باشد، و ما مثل امر محتوم به آن نگاه کنیم این کنتراست فرهنگی هم ایجاد نمی‌شود.

     

    کاظمی با اشاره به تاثیر حضور آثار دیگر کشورها در جشنواره تئاتر کودک، با بیان اینکه بسیاری از کارهای ایرانی از کارهای خارجی در سال‌های بعدی تقلید می‌کنند، گفت: برخی هنرمندان ما فکر می‌کنند چون این کار خارجی است پس درست است. چرا؟ چون ما روی تئاتر خودمان خوب کار نکردیم. تحلیل نمی‌کنیم که شاید آن هم اشتباه باشد. او هم آمده کارش را مثل ما نشان دهد دلیل نمی‌شود کارش بهترین باشد. باید از همدیگر متقابلا یاد بگیریم اما معمولا چشم‌مان را می‌بندیم. درحالی‌که بزرگترین نقش و کارکرد جشنواره همین است.




    مطالب مرتبط

    یاداشت دبیر بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان

تنها راه ارتقای اقتباس، جشنواره‌های موضوعی است
    یاداشت دبیر بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان

    تنها راه ارتقای اقتباس، جشنواره‌های موضوعی است

    در بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، راه‌کاری در پیش گرفته‌ایم؛ زمانی‌که نویسنده متنی می‌نویسد، کار خود را پایان‌یافته تلقی می‌کند. ما هم چندان به حریم هنری او وارد نمی‌شویم؛ هدف ما این است که ازلحاظ تکنیکی کمی او را آشنا کنیم تا دریابد این موضوع ...

    |

    کارگردان نمایش « لبخند تلخ ژکوند»

نخ ها و یخ ها روایت گر آتش هستند
    کارگردان نمایش « لبخند تلخ ژکوند»

    نخ ها و یخ ها روایت گر آتش هستند

    نمایش « لبخند تلخ ژکوند» به طاحی و کارگردانی رها اسکندری در بخش تجربه هفدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی در روز 5 شهریور ساعت 16: 30 در پلاتو اجرا اجرا می شود . برای آشنایی با نحوه شکل گیری و نگاه کارگردان بخش تجربه به مقوله هفدهمین دوره جشنواره بین المللی نمایش عروسکی با ...

    |

    توسط شهر خنده

سه نمایش در «جنگ شادی اسدآباد»  اجرا می‌شود
    توسط شهر خنده

    سه نمایش در «جنگ شادی اسدآباد» اجرا می‌شود

    نمایش های « اماجراهای کمال »، «خواستگاری پر ماجرا» و «دعا نویس قلابی» در قالب برنامه جنگ شادی به نویسندگی و کارگردانی علی گوهری کاری از گروه نمایشی شهر خنده از 25 مرداد تا 25 شهریور ساعت 22 در جایگاه اختصاصی پارک ملت  اسدآباد به روی صحنه می رود.

    |

    توسط گروه نمایشی راسپینا

نمایش «از اسب تا سیب» در همدان به روی صحنه می رود
    توسط گروه نمایشی راسپینا

    نمایش «از اسب تا سیب» در همدان به روی صحنه می رود

    نمایش «از اسب تا سیب» به نویسندگی منوچهراکبرلو وکارگردانی فرزاد لباسی ویژه گروه سنی کودکان، ازگروه نمایشی راسپینا از 21 تا 31 مرداد ساعت 18:30 در پلاتو مجموعه تئاتر شهر همدان به روی صحنه می رود

    |

    گروه نمایشی هناسه

نمایشنامه «سکوت طولانی ته یک روایت» را در فامنین می‌خواند
    گروه نمایشی هناسه

    نمایشنامه «سکوت طولانی ته یک روایت» را در فامنین می‌خواند

    نمایش نامه «سکوت طولانی ته یک روایت» به نویسندگی روح الله صالحی و کارگردانی محمد قیاسی کاری از گروه نمایشی هناسه روز23 مرداد ساعت 9 در سالن تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فامنین خوانده می شود.

    |

    در هشتمین جشنواره نمایشنامه خوانی همدان

نمایشنامه «سنتاب» در فامنین خوانده می‌شود
    در هشتمین جشنواره نمایشنامه خوانی همدان

    نمایشنامه «سنتاب» در فامنین خوانده می‌شود

    در ادامه هشتمین جشنواره نمایش نامه خوانی همدان، نمایش نامه «سنتاب» به نویسندگی و کارگردانی مهدی کوثری یگانه روز 23 مرداد ساعت16 در سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فامنین خوانده می شود.

    |

    توسط گروه سوشیانس

نمایش نامه « نویسنده» را در فامنین می خواند
    توسط گروه سوشیانس

    نمایش نامه « نویسنده» را در فامنین می خواند

    در بخش مسابقه هشتمین جشنواره نمایشنامه خوانی استان همدان، نمایشنامه «نویـسنده » به نویسندگی احسان سمواتی و کارگردانی هادی لایقی کاری از گروه سوشیانس روز 24 مرداد ساعت11:30 در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فامنین خوانده می شود.

    |

    «کمدی تغییرات»  نمایشنامه‌خوانی می‌شود

    «کمدی تغییرات» نمایشنامه‌خوانی می‌شود

    در بخش رقابتی هشتمین جشنواره  نمایشنامه‌خوانی استان همدان ، نمایشنامه «کمدی تغییرات» به نویسندگی و کارگردانی مشترک بهروز ناصرشریعتی و حجت بیات کاری از گروه نمایشی هناسه در روز 23 مرداد ساعت 18:30 در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فامنین خوانده می شود.

    |

    کاری ازگروه نمایشی روزنه آبی

«بیداری خانه نسوان» در شهر بهار به صحنه می رود
    کاری ازگروه نمایشی روزنه آبی

    «بیداری خانه نسوان» در شهر بهار به صحنه می رود

    «بیداری خانه نسوان» در ارتباط با درام نویسی بانوان در ایران و اتفاقاتی که در زمان کشف حجاب رخ می دهد، است. در این نمایش زنی به نام نزهت تهرانی که در فرانسه درس درام نویسی خوانده به تصور اینکه ایران بعد از کشف حجاب دارای آزادی شده است به ایران می آید و قصد دارد مکانی برای درام ...

    |

    نظرات کاربران