در حال بارگذاری ...
کارگردان تئاتر خیابانی «خواستن توانستن»:

تئاتر خیابانی در طول سال برگزار شود نه مقطعی

کارگردان تئاتر خیابانی «خواستن توانستن» با بیان اینکه پیشرفت تئاتر خیابانی در جشنواره‌های بین المللی خوب بوده است، گفت: البته معتقدم این تئاتر نباید مقطعی و فقط در جشنواره فعال باشد.

به گزارش تئاتر همدان- نساء بخشی امروز در خصوص نمایش خیابانی "خواستن و توانستن" در جشنواره تئاتر بین‌المللی کودک و نوجوان اظهار کرد: این نمایش قصه یک مرغ دریایی است که می‌خواهد پرواز کند و به دانایی برسد، علی رغم تمام مخالفت‌هایی که با این مرغ دریایی می‌شود در نهایت به هدف خود که خورشید نماد دانایی است، می‌رسد.

وی با بیان اینکه عوامل اجرای این نمایش خیابانی شامل 6 بازیگر و دو نوازنده ویولن و نوازنده گیتار و تار هستند، گفت: نمایش "خواستن و توانستن" روزهای دهم و دوازدهم آذرماه اجرا شد.

کارگردان نمایش «خواستن و توانستن» ادامه داد: برای چهارمین بار است که در جشنواره تئاتر بین المللی کودک و نوجوان شرکت می‌کنم البته در نقش‌ها و سمت‌های کاملا مختلف و متفاوت یک سال در تئاتر صحنه‌ای بخش نوجوانان، یک سال به عنوان پژوهشگر در خصوص بلوغ فکری نوجوان مقاله‌ام برگزیده شد و در کار «پری و پورنگ» به عنوان بازیگر نقش‌آفرین بودم و به عنوان کارگردان بخش دانش‌آموزی و بخش تئاتر خیابانی فعالیت کرده‌ام.

وی در خصوص چگونگی رشد تئاتر خیابانی در همدان، گفت: بیشتر در مناسبت‌هایی مانند هفته دفاع مقدس تئاتر خیابانی کار می‌شود، مردم همدان بیشتر از این طریق با نوع تئاتر آشنا هستند اما تئاتر خیابانی مخصوص رده سنی کودکان فقط جشنواره به جشنواره فعال است.

بخشی اضافه کرد: در جشنواره‌های بین‌المللی پیشرفت تئاتر خیابانی موفق و خوب بوده و به صورت مقطعی فعال است، اما خیلی از مردم هنوز نسبت به این تئاتر آشنایی کافی ندارند.

وی با بیان اینکه در روزهای نمایش تئاتر خیابانی "خواستن توانستن " استقبال مردم بسیار گسترده بود، تصریح کرد: از مسوولان و عوامل بخش تئاتر خیابانی که نظرخواهی کردم گفتند در جشنواره بین‌المللی شلوغ‌ترین بخش تئاتر از نظر حجم تماشاگر تاکنون نمایش‌های خیابانی بوده است.

این کارگردان ادامه داد: چون کار من مناسب سن کودک بود، آنها ارتباط خوبی با نمایش برقرار می‌کردند؛ البته جاهایی هم وارد صحنه می شدند و مشکلاتی را برای عوامل اجرا ایجاد می‌کردند.

وی با بیان اینکه فضای تئاتر خیابانی چون محدود است، گفت: از آن جا که این جشنواره در فصل سرما برگزار شد بازیگران با مشکل مواجه شدند، از طرف دیگر نبود کسی برای هدایت تماشاچیان تا حدودی می‌تواند به اجرای این تئاتر لطمه وارد کند.

بخشی با اظهار خرسندی از اینکه ورود کودک به صحنه نمایش برایش بازخورد خوبی داشت، یادآور شد: در بیشتر اجراها و نمایش‌های بخش خیابانی این بازیگر است که به سمت تماشاچی می‌رود اما در نمایش "خواستن توانستن" این تماشاچی بود که با ارتباط خوب به سمت بازیگر نمایش می‌آمد.

وی با بیان اینکه در این نمایش تلاش کردیم از ایده‌های خلاقانه بیشتری بهره ببریم، افزود: با استفاده از دست و بدن بازیگر می‌خواستیم به کودکان بگوییم که بدون هیچ ابزاری می‌توانند حتی یک عروسک را با ذهن خلاق خود بسازند.

این کارگردان با اشاره به اینکه چون مردم آشنایی کافی از تئاتر خیابانی ندارند وقتی برای تماشای تئاتر صحنه‌ای در سالن های نمایش حاضر می شوند به این نمایش نیز توجه می‌کنند، گفت: تئاتر خیابانی نباید صرفاً برای جشنواره بین‌المللی ساخته شود به نظرم با تلاش می‌توانیم این هنر را در بین مردم جا بیندازیم و در طول سال هم می توانیم کارهای مختلفی را بنا به مناسبت‌های مختلف برای کودکان و نوجوانان ارائه دهیم.




نظرات کاربران