در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش « لبخند تلخ ژکوند»

نخ ها و یخ ها روایت گر آتش هستند

نمایش « لبخند تلخ ژکوند» به طاحی و کارگردانی رها اسکندری در بخش تجربه هفدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی در روز ۵ شهریور ساعت ۱۶: ۳۰ در پلاتو اجرا اجرا می شود . برای آشنایی با نحوه شکل گیری و نگاه کارگردان بخش تجربه به مقوله هفدهمین دوره جشنواره بین المللی نمایش عروسکی با رها اسکندری گفتگو کرده ایم که در ادامه می خوانید

تئاتر همدان: با توجه به رویکرد نوآوری و شگفتی به عنوان نمایش عروسکی، توجه به مخاطب به عنوان یکی از ارکان اصلی هنر نمایش و توجه ویژه به ساختار درست و منسجم و وجوه دراماتیک برگزار می شود ، مشخصاً به عنوان خالق وکارگردان نمایش« لبخندتلخ ژکوند»  چه قدر در راستای تولید اثر به این نکاتی که در فراخوان تأکید شده، توجه داشتید؟

رها اسکندری: دقیقا به خاطر عصر نوآوری و تجربه نمایش « لبخند تلخ ژکوند» خلق شد و این سرلوحه ایده پردازی و اجرا قرار گرفت .بخشی که نمایش لبخند تلخ ژوکوند پذیرفته شده بخش تجربه است.بخشی که امسال به طور مجزا به ایده های پرداخت که خلاقیت ونوآوری حرف اول را در آن می زند.خانم برومند امسال این بخش رو با این رویکرد اضافه کردن.

 

همدان تئاتر: روند شکل گیری  ایده اولیه تا تکمیل و نگارش و تولید نمایش « لبخندتلخ ژکوند» چه طور طی شد؟

رها اسکندری:  دنیای فانتزی عروسک من را همیشه به خودش جذب کرده است چون که راحت توانستم خیال پردازی بکنم وبه هرچی که دوست دارم بپردازمِ.از سال ها پیش به متریال های غیر مرسوم برای عروسک فکر کرده بودم .ایده این نمایش سال93 به ذهنم رسیده بود ولی چون زمان کوتاهی داشت واجرای تقریبا سخت با مشورت گرفتن از یکی از دوستان تقریبا منصرف شده بودم تا فراخوان امسال تهران مبارک به دستم رسید وبخش تجربه وسوسه ام کرد تا واقعا تجربه کنم.ایده را فرستادم وخدا را شکر پذیرفته شد تا انگیزه ام بیشتر بشه وبا جدیت شروع کردم

 

 

همدان تئاتر: درباره کیفیت کارتان با توجه به پذیرفته شدن آن در جشنواره فکر می کنید در حدی هست که بتواند در سطح جهانی مورد توجه قرار بگیرد

رها اسکندری: در مورد کیفیت کار فکر می کنم که بله، این قابلیت رو دارد تا در سطح جهانی معرفی شود.البته هنوزم فکر می کنم نمایش « لبخندتلخ ژکوند»  قابلیت بهتر شدن دارد.همیشه تایم کم برای آمادگی نمایش ها برای جشنواره باعث می شود مواردی را قیچی کنیم.

 

 

تئاتر همدان: برای اجرای نمایش « لبخندتلخ ژکوند» چه شیوه اجرایی انتخاب کردید؟ متناسب با قصه چه نوع متریالی انتخاب کردید؟

رها اسکندری: شیوه اجرایی تاپ تیبل هست.عروسکی در دنیای زیبا و فانتزی خود مشغول لذت بردن از داشته هاش هست که با ممنوعیتی روبرو می شود وبدون فکر دست به تجربه اون میزند که درنهایت باعث نیستیش می شود.عروسک از جنس یخ وممنوعیت شنا کردن در آب جوش هست و متریال عروسک نمایش لبخندتلخ ژکوند یخ هست.

تئاتر همدان: در مسیر شکل گیری ایده با چه چالش و سختی روبرو بودید؟

رها اسکندری: با شروع کار دوستان زیادی گفتن امکان پذیر نیست وجایگزین کن واز رزین استفاده کن.ولی من حدود یک ماه بعد از پذیرفته شدن طرح فقط درحال آزمون وخطا برای ساخت عروسک بودم.

یخ رو در دماهای مختلف امتحان می کردم واندازه گیری می کردم تا ببینم در دماهای مختلف چه قدر زمان می برد تا کاملا آب شود. قالب های مختلفی ساختم وبرای بازی دهندگیش ازمواد مختلفی استفاده کردم برای اتصال مفصل هایش و.....

سرتمرین  خیلی سختی کشیدیم چون یخ سریع آب می شد و عملا نم یشد هر روز چند تا عروسک بسازم وبرای دوساعت تمرین ببرم.تصمییم گرفتم از قالب یونولیت برای تمرین استفاده کنم وفقط یه عروسک یخی برای هر جلسه تمرین ساخته می شد.حمل عروسک تا محل تمرین در گرمای تیر عملا نصفش را آب می کرد.

 

 

همدان تئاتر: مدت زمان نمایش « لبخندتلخ ژکوند»  پیش بینی شد؟

رها اسکندری: پنج تا هفت دقیقه طول می کشد

 

همدان تئاتر: با توجه به حضور مرضیه برومند به عنوان دبیری که امسال برای سومین دوره به طور پیاپی هدایت جشنواره را برعهده داشتند به عنوان هنرمندی که اثرتات در جشنواره پذیرفته شده چه چیزی در جشنواره امسال شگفت زده تان می کند؟ توقع دارید چه اتفاق خاصی بیفتد؟

رها اسکندری: مضاف براینکه یکی از رسالتهای هنر لذت بخشیدن هست.اگر نمایش عروسکی قابلیت لذت بخشیدن وسرگرمی داشته باشه مخاطب بزرگسال خودش روهم پیداخواهد کرد.ولی حتی بیشتر کارگردانها هم نمایش عروسکی برای کودکان میسازند.که باید تغییرجدی در نگرش خودشون داشته باشن.

 

تئاتر همدان: اهمیت اجرای عمومی آثار عروسکی به ویژه در بخش بزرگ سالان و احتمال جذب مخاطب و موانع و ...را چطور می بینید؟

رها اسکندری: متاسفانه اسم عروسک که می آید همه دنبال بچه میگردند.این درست نیست.عروسک دنیای فانتزی همه آدم هاست .اگر نمایشی درست از پتانسیل عروسک استفاده کند مخاطبش همه خواهند بود کودک و بزرگسال .نمونه کار خوب عروسکی که هیچ رده سنی نداره سریال نوروزی کلاه قرمزی هست ومن باچشم خودم میبینم که پدرم با چه ذوقی این سریال را دنبال می کند

نمایش عروسکی باعث می شود آد مها از دنیای سخت و خشک واقعی خارج شوند و ساعاتی به دنیای پر رمز و راز و زیبای عروسک ها پا بگذارند.دنیایی که هر کاری ممکن است وهیچ محدودیتی درآن نیست.همیشه خانم برومند دنبال ابتکار ونوع آوری بودند.انتظار دارم امسال با نمایش های رو به رو شویم که حسابی ازآن ها لذت ببریم وهرکدام شان چیز های زیادی به ما بیاموزانند.

 




مطالب مرتبط

درخشش «نگار» در جشنواره ملی میراث فرهنگی

درخشش «نگار» در جشنواره ملی میراث فرهنگی

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در همدان، گروه نمایش «نگار» از شهرستان ملایر در دومین جشنواره ملی میراث فرهنگی در بخش تئاتر عمارت حضور یافت. در این جشنواره دیپلم افتخار و جایزه نقدی به نمایش  «نگار» ...

|

نظرات کاربران