در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش« للین»

بدون اجرای عمومی به بن بست می رسیم

نمایش « للین » به نویسندگی و کارگردانی محسن پورقاسمی، پذیرفته‌شده در بخش «فضای باز» هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران – مبارک است.

نمایش « للین » به نویسندگی و کارگردانی محسن پورقاسمی از همدان 4 شهریورماه ساعت 18:30 در محوطه خانه هنرمندان ایران اجرا می‌شود. 

برای آشنایی با نحوه شکل گیری و نگاه کارگردان به هفدهمین دوره جشنواره بین المللی نمایش عروسکی با محسن پورقاسمی گفتگو کرده ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

 با توجه به رویکرد نوآوری و شگفتی به عنوان نمایش عروسکی، توجه به مخاطب به عنوان یکی از ارکان اصلی هنر نمایش و توجه ویژه به ساختار درست و منسجم و وجوه دراماتیک برگزار می شود، مشخصاً به عنوان خالق وکارگردان نمایش« لبخندتلخ ژکوند»  چه قدر در راستای تولید اثر به این نکاتی که در فراخوان تأکید شده، توجه داشتید؟

 

 به هر حال یکی از اصول اساسی تولید یک نمایش عروسکی توجه به مخاطب و به کارگیری عنصر نوآوری و خلاقیت است در نمایش عروسکی« للین» سعی بر این شده تا با ترکیب سنت و مدرنیته ، نمایش خیمه شب بازی که یکی از قدیمی ترین ژانرهای نمایش عروسکی است و شناسنامه نمایش عروسکی ملی ماست در فضای دیگری خارج از کلیشه ی خیمه اجرا شود

 

 

 روند شکل گیری  ایده اولیه تا تکمیل و نگارش و تولید نمایش « للین» چه طور طی شد؟

 چند سالی بود در فکر تولید یک نمایش خیمه شب بازی در فضای فولکور با نگاه به ادبیات عامه منطقه خودمان بودم تا این که ایده اجرای این نمایش در داخل کوزه  متولد شد کوزه که نماد شهر لالجین است یک شناسنامه ملی دارد و آن هم شعر خیام است:                                                                                                                          

 

در کارگه کوزه‌گری رفتم دوش

 

دیدم دو هزار کوزه گویا و خموش

 

ناگاه یکی کوزه برآورد خروش

 

کو کوزه‌گر و کوزه‌خر و کوزه فروش

 

و بر اساس این شعر یک نمایش بومی با شخصیت های کوزه گر و کوزه خر و کوزه فروش به وجود آمد.

 

 

 درباره کیفیت کارتان با توجه به پذیرفته شدن آن در جشنواره فکر می کنید در حدی هست که بتواند در سطح جهانی مورد توجه قرار بگیرد؟

مطمئن هستم اگه شرایط فراهم بشه و رایزنی های لازم صورت بگیره این اثر قابلیت بین المللی شدن رو دارد چون از تمام فاکتورهای نمایش ایرانی برخورداراست  و سلیقه ی مخاطب به عنوان عامل اصلی جایگاه ویژه ای در این اثر دارد. «للین» در گویش محلی مخفف نام لالجین است و لالجین شهر جهانی سفال و سرامیک در محدوده شهر همدان قرار گرفته است.

 

 

 برای اجرای نمایش « للین» چه شیوه اجرایی انتخاب کردید؟ متناسب با قصه چه نوع متریالی انتخاب کردید؟

 تکنیک نمایش ترکیبی است از تکنیک میله ای و دستکشی و قصه درگیری کوزه خر و کوزه گر و کوزه فروش می باشد  بر سر اینکه نبود کدامیک در ماندگاری کوزه به عنوان یک اثر هنری  تاثیر گذار تر است

 

 

 

 با توجه به حضور مرضیه برومند به عنوان دبیری که امسال برای سومین دوره به طور پیاپی هدایت جشنواره را برعهده داشتند به عنوان هنرمندی که اثرتات در جشنواره پذیرفته شده چه چیزی در جشنواره امسال شگفت زده تان می کند؟ توقع دارید چه اتفاق خاصی بیفتد؟

حمایت از اجرای عمومی تمام نمایش ها به ارتقاء انگیزشی تئاتر کمک شایانی می کند.

 

 

 اهمیت اجرای عمومی آثار عروسکی به ویژه در بخش بزرگ سالان و احتمال جذب مخاطب و موانع و ...را چطور می بینید؟

حیات نمایش عروسکی  به اجرای عمومی وابسته است و اگه تولید نمایش عروسکی صرفا برای اجرا در جشنواره باشد  تا چند سال آینده  با کاسته شدن از کیفیت اجراها و عدم محک نمایش ها در اجراهای عمومی و عدم آشنایی تولیدکنندگان با سلیقه ی مخاطبین این ژانر جذاب نمایشی  به بن بست می رسد




نظرات کاربران