در حال بارگذاری ...

نمایش‌­های هنرمندان همدان را ببینید

همدان در سال‌های اخیر میزبان برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک بود و اجراهای قوی برای این گروه سنی می‌تواند نویدبخش حضور گروه‌های نمایشی کودک و نوجوان در این جشنواره باشد. انتخاب با دقت نمایشنامه، بازیگران و به‌خصوص موسیقی می‌تواند بر قدرت اجرا بیفزاید.

فرزاد سپهر؛ اردیبهشت تئاتر ایران، عنوان مراسمی بود که تا سال گذشته با هدف تاکید بر اهمیت هنر نمایش، هنرمندان و نمایشگران و همراه شدن مردم با تئاتر برگزار می‌شد. امسال مدیر امور تئاتر استان‌های اداره‌کل هنرهای نمایشی گفت چون روز ملی هنرهای نمایشی در تقویم رسمی کشور 7 فروردین است، نیازی به برگزاری جشن اردیبهشت تئاتر ایران نیست. حال که تصمیم مسئول یا مسئولان درباره روز هنرهای نمایشی فقط یک روز از سال است، می‌توان همچنان اردیبهشت‌ماه را با تاکید بر تماشای تئاتر گذراند.
گروه‌های نمایشی در استان همدان می‌توانند به بهانه نخستین اجرا، در سال جدید به سالن‌های نمایش طراوت بدهند. انتخاب موضوع، نمایشنامه و توجه به نمایش اجراشده، این طراوت را با حضور تماشاگران پررنگ می‌کند. اگر این انتخاب‌ها با دقت و وسواس از سوی کارگردان نمایش همراه شود، استقبال بیشتری به دنبال دارد. وقتی در آغاز سال، مدارس از شادابی و سرزندگی دانش‌آموزان بهره می‌گیرند، اجرای نمایش برای این گروه مخاطبان می‌تواند پیشنهادی قابل توجه باشد. همدان در سال‌های اخیر میزبان برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک بود و اجراهای قوی برای این گروه سنی می‌تواند نویدبخش حضور گروه‌های نمایشی کودک و نوجوان در این جشنواره باشد. انتخاب با دقت نمایشنامه، بازیگران و به‌خصوص موسیقی می‌تواند بر قدرت اجرا بیفزاید. همدان گروه‌های موفقی در نمایش­‌های کودک و نوجوان دارد. در اجراهای صحنه‌ای تئاتر کودک و نوجوان، حضور حداقل 3 گروه فعال در زمینه نمایش عروسکی مشهود است. حضور این گروه‌ها در جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی مبارک در تهران معمولا با موفقیت همراه است. همدان در حوزه تئاتر صحنه‌ای رده سنی بزرگسال هم بنیانی قوی دارد منتها به لحاظ تعداد اجراهای به اصطلاح جدی، آمار بالایی ندارد. هر چند میزبانی این شهر در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان توجه را به سمت این رده سنی سوق می­‌دهد، اجراهای جدی در تئاتر بزرگسال هم به بالنده‌تر شدن مخاطبان نمایش می‌انجامد. تماشاگران جوان و دانشجویان، هنرمندان و فعالان فرهنگی منتظر اجراهایی با قدرت و جسارت بیشتر هستند. هر قدر این نمایش‌ها، چه با نمایشنامۀ ایرانی و چه آن‌ها که براساس نمایشنامه‌های غیرایرانی اجرا می‌شوند، در کارگردانی، بازی، طراحی صحنه و موسیقی قوی‌تر باشند با سلیقه مخاطبان همدانی همراه‌­تر می‌شوند. نام برخی از هنرمندان نمایشی همدان با گونه‌های مختلف اجرا همراه است. «حسین صفی» اسفند هر سال نمایشی به نویسندگی و کارگردانی خود اجرا می‌­کند. اسفندماه گذشته اجرای او به اردیبهشت سال جاری رسید و مخاطبان خود را برای تماشای روایتی عاشقانه منتظر نگذاشت. نمایش «عاشقانه‌ای برای سایه، دختر سال‌های ابری» اجرایی موفق داشت.
«مزدک مهیمنی» در سالن اصلی تئاتر شهر همدان، نمایش «اعترافاتی درباره زنان» نوشته محمدامیر یاراحمدی را به صحنه برد. این نمایش طنز با بازی محمدمهدی کلهری، نفیسه صالحی، باران عرفانی و گروهی از هنرجویان آموزشگاه آزاد بازیگری «پژواک هنر» اجرایی موفق داشت. نام «سهراب نیک‌فرجاد» با اجرای نمایشنامه‌های آنتوان چخوف‌ همراه است. هنوز لذت تماشای نمایش «خواستگاری» و «آواز قو» با بازی یکی از پیشکسوتان تئاتر همدان نصرالله عبادی و سهراب نیک‌فرجاد در خاطرها مانده است. «محمدجواد کبودرآهنگی» نیز در آخرین اجرای خود، نمایش موفق «واگویه‌های علی گندابی» را به صحنه برده بود.   اردیبهشت‌ماه فرصتی مغتنم برای تماشای نمایش است. حال که تئاتر شهر همدان در مجتمع فرهنگی‌ هنری شهید آوینی در کنار پارک مردم‌ میزبان اجراهای گروه‌های نمایش همدان است، مردم شهر باید به تماشای یک نمایش بنشینند و لذت همراهی با تماشاگران و دیگر مخاطبان هنر نمایش را بچشند. به همین دلیل هنرمندان نمایش انتظار همکاری و همراهی بیشتری از شهرداری دارند. در اختیار گذاردن فضاهای تبلیغات شهری، سالن‌های شهرداری و اداره ارشاد و کمک‌های مالی، انتظار بجای گروه‌های نمایشی همدان است.


 




نظرات کاربران