در حال بارگذاری ...
امیرحسین فاطمی:

کله پوک ها و عدم تفکر در جامعه امروز

امیرحسین فاطمی جوان فعال و محجوب تئاتر همدان و محصول کارگاه تئاتر است که بیشترین انرژی گروهش بر خوانش نمایش نامه است. فاطمی چندی قبل اجرای نمایشنامه‌خوانی نمایشنامه «کله‌پوک‌ها» اثر نیل سایمون را کارگردانی کرد، به این بهانه گفت و گویی با او انجام داده‌ایم که می‌خوانید.

  از انتخاب نمایش نامه کله پوک های نیل سایمون  چه هدفی داشته اید؟

 به غیر از این که خواستیم دوباره هنرمندان و هنرجویان تئاتر را دور هم جمع کنیم و دیداری تازه کنیم، هدف اصلی نشان دادن عدم تفکر در جامعه امروز بود که من با این نگاه این متن را انتخاب کردم.

 

 چه قدر این متن را متناسب فضای اجتماعی امروز ما  می‌دانید؟

به نظرم چون این متن جز 100 نمایشنامه برتر جهان است، هیچ وقت قدیمی و کهنه نخواهد شد، و برای اجتماع ما ایرانی ها و مردم همدان خیلی این نکته مهمه که 90 درصد مردم در طول روز به عدم تفکر و فکرکردن دچار هستند. با انتخاب این متن خواستیم برای 90 دقیقه هم که شده مردم شاد باشند و بخندند.

 

در انتخاب و چیدمان خوانش گران و لحن و بیان به چه مولفه های در طنز تمایل داشتید؟

 خوانش گران ما تعدادی شان از تئاتر دور بودند، و من با انتخاب این عزیزان خواستم دوباره به تئاتر برگردند. تعدادی هم تقریبا هنرجو هستند که بازهم برای انتخاب این عزیزان خیلی تاکید داشتم.

درمورد لحن و بیان چون اجرای ما حدوده 90 دقیقه بود من خواستم که هرکدوم از این خوانش گران لحن ها و صداهای مختلف درخور شخصیت ها انتخاب کنند که احساس می‌کنم تا حدودی موفق بودند.

 

فضای نمایش نامه خوانی در همدان را چه طور می‌بینید؟

خدا رو شکر می کنم که در این چند سال نمایش نامه خوانی ها،هرسال اجرایی شده و امثال من می توانند در پروسه ی اجرا استعدادشان رو بیشتر به تماشا بگذارند. از همین جا خیلی از استاد نیک فرجاد (رییس انجمن هنرهای نمایشی استان هندان) تشکر می کنم که بستر بروز توانایی ها را فراهم کردند

 

 برای بهبود و پویایی نمایش نامه خوانی چه پیشنهادی دارید؟

 چنان چه در انتخاب نمایشنامه های فاخر دقت نظر بیشتری اعمال شود قطعا در تعالی سطح فنی تئاتر استان نقش مستقیم خواهد داشت و گروه های نمایش نامه خوانی از حالت تک اجرا بیرون بیایند و بتوانند دو اجرا داشته باشند مثل خوانش نمایش نامه ی کله پوک ها  حتما انگیزه ی بیشتری برای جوان ها خواهد بود.

و اینکه من موافق این هستم که حتی برای نمایش نامه خوانی‌ها هم گیشه تعریف شود زیرا درآمد زایی می تواند به حیات و انگیزه گروه کمک کند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران