در حال بارگذاری ...
  • اندیشیدن به انسان در یک قاب بدون روبان مشکی

    «روبان های مشکی را از گوشه ی قاب عکس ها بردار» نه به دست ِ یک نمایشنامه نویس ِ کارآزموده که به رمز و رموز کشش ِ تماشاچی آشناست ، بلکه به دست ِ شاعری نگاشته شده که بیش از نمایش به انسان می اندیشد. انسانی که پیش تر در کتاب شعر خود به تصویرکشیده و دوراز تصورنیست اگر برخی تماشاچیان ابتدا به خاطر خودِ شاعرفضای کوچک پلاتو را به آن چه که در بیرون می گذرد برتری داده و تازه آن جاست که در می یابند با یک تئاتر روبروی اند که از تمامی قواعد ، شامل متن ، کارگردانی ، بازیگری ، لوازم صحنه ، نور ، و موسیقی ِ مناسب برخوردار است و می تواند با تماشاچی ارتباط برقرارکند.

    مریم رازانی؛ «روبان های مشکی را از گوشه ی قاب عکس ها بردار» به نویسندگی و کارگردانی مهدی شادمانی روشن را با توجه به موضوع نمایش و تماشاگران متفاوت ِ آن ، می توان یک رخ داد بسیارخوب به شمار آورد. از سال ها پیش برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان پدیدآورندگان و نیز تماشاچیان تئاتر را به این سو متمایل کرده و تئاتر بزرگسال تا اندازه ای به خاموشی گراییده است. گو این که برگزاری جشنواره تنها دلیل نیست و نبود ِ حمایت ِ مالی از سوی ارگان ها ، سختگیری های غیر ضروری در زمینه ی نمایشنامه هایی که برای اجرا ارائه می شود، کمبود سالن ، اولویت ها ، و نیز ناکافی بودن بودجه ی خانواده ها که خودبه خود به جانب رضامندی کودکان شان کشیده می شود ، این زیان را موجب گردیده است.

    " روبان های مشکی ..." نه به دست ِ یک نمایشنامه نویس ِ کارآزموده که به رمز و رموز کشش ِ تماشاچی آشناست ، بلکه به دست ِ شاعری نگاشته شده که بیش از " نمایش "  به " انسان " می اندیشد. انسانی که پیش تر در کتاب شعر خود به تصویرکشیده و دوراز تصورنیست اگر برخی تماشاچیان ابتدا به خاطر خودِ شاعرفضای کوچک پلاتو را به آن چه که در بیرون می گذرد برتری داده  و تازه آن جاست که در می یابند با یک تئاتر روبروی اند که از تمامی قواعد ، شامل متن ، کارگردانی ، بازیگری ، لوازم صحنه ، نور ، و موسیقی ِ مناسب برخوردار است و می تواند با تماشاچی ارتباط برقرارکند.

    موضوع نمایش اگرچه از حوادثی که گاه و بیگاه در جامعه رخ می دهد برگرفته شده اما نویسنده " شاعر" با درهم تنیدن و یکی کردن مردگان ِ حادثه ها ، رنج خاموش یی را به ذهن متبادر می کند که نبودِ آزادی برجوانان هموارکرده و موجب شده است  تا به جای شناخت جهان ، تاریخ ، جامعه و حتی خود ، افق یی کوتاه را برای رسیدن انتخاب کنند و کام و ناکامی شان در همان خلاصه شود . رنجی که حتی نویسنده  – که با بازی ِ استادانه سعید باغبانی نیّر به مانند استیلاگری خونریز نمایان می شود – ، به اسارت آن در می آید و ناچاردست به انتقامی می زند که خواهی نخواهی خود او را هم شکست خواهد داد. کما این که در پایان نمایش به رغم تهدید ِ دلهره آور ِ نویسنده ، بازیگران به جای نخست باز می گردند و افق کوتاهی را که از آن بازمانده بودند ، تجربه می کنند. آدم ها و داستان های جدا ، یکی می شوند و چشم  تماشاچی پشت سرِ نویسنده ای که از پاهای رفتن اش درماندگی می بارید ، به در دوخته می ماند. 




    مطالب مرتبط

    روح الله صالحی

فال نیک به رسم آیین های نمایشی
    روح الله صالحی

    فال نیک به رسم آیین های نمایشی

    نشست مشترک انجمن هنرهای نمایش استان لرستان و انجمن هنرهای نمایشی استان همدان به منظور داد و ستدد فکری و نمایشی اقدامی است که باید قدر دانست چرا که ارتباطات زبان مشترک جهان امروزاست. فرایند جابجایی پیام (Science)از فرستنده به گیرنده و مقصد به شرط همسان بودن معانی بین آنها ارتباط ...

    |

    توسط  گروه نمایشی ماه و مها

نمایش آیینی«سلطان عشق»  در چهار قسمت در ملایر اجرا می شود
    توسط گروه نمایشی ماه و مها

    نمایش آیینی«سلطان عشق» در چهار قسمت در ملایر اجرا می شود

    نمایش آیینی«سلطان عشق» نویسندگی مجید نورمحمدی و کارگردانی شیرین حبیبیان کاری از گروه نمایشی ماه و مها با هم کاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر از 20 تا 24 مهرماه ساعت 20 در سالن ورزشی الغدیر واقع در بلوار کریم خان زند اجرا می شود

    |

    ریشه دار بودن را سرعت ببخشیم

    ریشه دار بودن را سرعت ببخشیم

    با اعتماد به نسل نوجوی تئاتر همدان و ایجاد اعتماد به نفس می شود که در بخش های حساس جشنواره نیز به نیروی های خوش فکر و پویای تئاتر همدان این فرصت را دارد که ریشه دار بودن درخت برنای تئاتر کودک و نوجوان هدان را سرعت ببخشند و از فاصله جغرافیایی مدیریتی جشنواره و محل برگزاری کاسته ...

    |

    نظرات کاربران