در حال بارگذاری ...
  • یادداشتی بر نشست های نمایش نامه خوانی اتفاق میمون تئاتر همدان

    روح الله صالحی، یکی از اقدامات خوب تئاتر در شهر همدان استمرار نشست های نمایش نامه خوانی Dramatic Reading  است و از آن جایی که نمایش نامه ریختاری  و مکتوب و پویشی پدیدارشناسی استقرار می گیرد و تا مادامی که به اجرا در نیاید تمام پتانسیلش آزاد نخواهد شد و بعد از شکل گیری جریان دراماتورژی نمایش نامه خوانی به منظور آشنایی ژرف تر کارگردان به بینامتنی و ریتم و تمپ نوشتار اجرا می شده است تا در صورت تایید کارگردان به عنوان خروجی گروه قرار بگیرد و امروزه مهم ترین هدف  نمایش نامه خوانی آشنایی مخاطب با متونی که ساختارمند و اورژینال هستند معرفی شوند و البته این روزها حتی متونی که پیش تر اجرای صحنه ای آن ها اتفاق افتاده است هم در زمره ی جریان نمایش نامه خوانی قرار می گیرند که قطعا چیز جدیدی برای معرفی به مخاطب عمومی تئاتر ندارد یا از شیوه ی متمایل به اجرا خوانی بهره می بریم و از موسیقی و حتی اکسسوارصحنه مدد می گیریم که عنوان اجرای متن در دست مرسوم است

    برای  کارگردانی نمایش نامه خوانی  درک متن ، تحلیل درست وارائه آن از طریق بیان صحیح ، استفاده به جا از مکث و سکوت ، گفتار آهنگین جذاب ، صدای دل نشین و..انجام می شود

    در روند تولید نمایش،مانند هر پدیده ی  دیگرهنری، شیوه های مختلف نمایش نامه خوانی نیز وجود دارد. آن چه در این میان مهم است توجه به جریان شناسی و بررسی چالش های پیش روی این نشست در همدان است که هدف مند به معرفی بافت زنده هر اثر نمایشی بپردازد تا این که صرفا برای دیده شدن و دورهم نشستن اجرا شود.

    باید از نظر دور نداشت که دستور صحنه در نمایش نامه خوانی ها موجودی بی جان است که صرفا خطوط کلی حرکتی صحنه و فضا را ترسیم می کند نمایش نامه هایی که طراحی صحنه ی پیچیده و غیر قابل تجسم آنی و شنیداری ندارند مناسب خوانش نیستند.حتی فارس ها و نمایش نامه های طنز موقعیت، شخصیت و بدنی مناسب خوانش نسیتند که بعضا در بین نمایش نامه خوانی های همدان دیده می شود.چرا که هدف توجه به بافت ادبی و دیالوگ ها و... ویژگی های ناب شنیداری هستند تا این که بازیگران را صرفا بدون خطوط حرکتی ( میزانسن) نشسته یک جا ببینیم اما تمام حرکت ها بدون درنظر گرفتن پرسپکتیو صدایی اجرا شود

    یکی از پاشنه های آشیل نشست های نمایش نامه خوانی در همدان دخیل دادن دستور صحنه خوان در روند اجراییست و عکس العمل های بازیگران را پاسخ می دهد .و نباید یادمان برود که هدف نمایش نامه خوانی معرفی یک اثر مکتوب برای تبدیل به اثری شنیداری و دیداری زنده متناسب با امکانات گروه نمایشی است نه خلق یک اثر هنری که خوانشش با اجرا زمین تا آسمان با هم فرق داشته باشد

    توجه به نمایش نامه و خوانش دست جمعی اتفاق مبارک این روزهاست که می تواند به معرفی استعدادهای نوشتاری و خوانشی منجر شود و باید به مدیریت اجرایی تئاتر استان خدا قوت گفت




    مطالب مرتبط

    بر اساس نظر هیأت انتخاب دومین جشنواره تئاتر«روح الله»

دو نمایشنامه از نویسندگان همدانی انتخاب شد
    بر اساس نظر هیأت انتخاب دومین جشنواره تئاتر«روح الله»

    دو نمایشنامه از نویسندگان همدانی انتخاب شد

    دو نمایش نامه« شاه رخ »به نویسندگی بهنام میرزایی و نمایش نامه« تاریخ موازی کبوتر» به نویسندگی روح الله صالحیاز  نویسندگان بومی همدان در بین 17اثر  پذیرفته شده  دیده می شود.

    |

    به بهانه استقرار دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان

بر شانه غول ها ایستادن به رنگ رنگین کمان
    به بهانه استقرار دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان

    بر شانه غول ها ایستادن به رنگ رنگین کمان

    جشنواره ای که زادگاهش در امید نامی همدان شروع شده است اینک بیست و پنجمین جشن اش را در آخرین ماه عاشقانگی های رنگ به رنگ به تماشا نشست و اینک دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر کودک ونوجوان در شهر همدان مستقر شدکه کودکان این سرزمین می توانند با لذت از هنر آفرینی برگزیدگان مسیر ...

    |

    جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نیاز به آرشیو سازی اسناد دارد

    جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نیاز به آرشیو سازی اسناد دارد

    پورتال تئاتر همدان و سایت رسمی دبیرخانه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان، به عنوان یکی از بال های آرشیو سازی اسناد و اجراهای تئاتر در سراسر استان اقدام بسیار قابل تقدیری است که در کنار اطلاع رسانی پیرامون اجراهای تئاتر به صورت مجازی و کلی به معرفی نمایش های در حال اجرا می ...

    |

    در آستانه بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان

چشم انداز را آسیب شناسی کنید
    در آستانه بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان

    چشم انداز را آسیب شناسی کنید

    شکل برگزاری جشنواره و چه گونگی ارتباطات و سازماندهی و مجاز بودن برای گفتگو مستقیم بعد از اجراهای نمایش به او می آموزاند که متفاوت فکر کند و این سرآغاز تولید ثروت برای سرزمینش خواهد بود؛ باید پرسید تا چه میزان برای وقت مرده تماشاگران در سالن انتظار برنامه ریزی کرده ایم و کودک ...

    |

    توسط دکتر اردشیر صالح پور و مهدی حاجیان و مریم کاظمی

زنگ افتتاحیه نمایش« فرزند» نواخته شد
    توسط دکتر اردشیر صالح پور و مهدی حاجیان و مریم کاظمی

    زنگ افتتاحیه نمایش« فرزند» نواخته شد

    در این مراسم که علیرضا درویش نژاد ،مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان وجمعی از پیشکسوتان تئاتر استان، احمد بیگلریان، محمد جواد کبودرآهنگی ، مرتضی تحصیلی ، سهراب نیک فرجاد، مزدک مهیمنی و هنرمندان و علاقمندان تئاتر حضور داشتند از پوستر نمایش«فرزند » رونمایی و در ادامه ...

    |

    سی سالگی یک حس ممتد

در آستانه سی اُمین جشنواره تئاتر همدان
    سی سالگی یک حس ممتد

    در آستانه سی اُمین جشنواره تئاتر همدان

    ئئاتر برای کشف روابط انسانی بر صحنه می رود و بد است اگر ما خود رطب بسیار خورده باشیم. بسیاری شاید به چشم شعار به بودن این لحظات فکر می کنند اما نه کرگدن هستیم که به قول بودا تنها سفر باید کرد و نه از سر تفنن و نان آمده ایم که اگر چنین است اشتباه آمده ایم چون نه تفنن دارد و نه نان

    |

    توسط هیأت بازبین

آثار راه یافته به هشتمین جشنواره نمایشنامه خوانی استان همدان اعلام شدند
    توسط هیأت بازبین

    آثار راه یافته به هشتمین جشنواره نمایشنامه خوانی استان همدان اعلام شدند

    بنا به اعلام دبیرخانه هشتمین جشنواره نمایش نامه خوانی استان همدان شانزده نمایش نامه توسط هیأت بازبین متشکل از سجاد طهماسبی، مهدی کلهری، مزدک مهیمنی و حسین صفی به عنوان داور ناظر و کارشناس تئاتر استان همدان، جهت خوانش از تاریخ 23 الی 24 مرداد در شهر فامنین معرفی شدند

    |

    در سه حوزه رفاه، رضایت و معنا

پوستر جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان را دریابید
    در سه حوزه رفاه، رضایت و معنا

    پوستر جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان را دریابید

    یادمان نرود پوستر هویت بصری جشنواره بین المللی تئاتر کودکان و نوجوانان است و می خواهد رنگ و شادی را به میان بکشد و کودکان این سرزمین را به شهر قصه ها دعوت کند و به آن ها رفاه، رضایت و معنا بدهند

    |

    نظرات کاربران