در حال بارگذاری ...
در آیین اختتامیه جشنواره سنتی وآیینی انجام خواهد شد

تجلیل از مرشد مهدی چایانی نقال همدانی

مرشد مهدی چایانی هنرمند همدانی در کنار تقی نبئی ، علی قویدل ، مظفر قربانیان نژاد، غلامحسن بابوته و علی فتحعلی در اختتامیه جشن واره مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

به گزارش تئاتر همدان، مراسم بزرگ داشت شش پیش کسوت نمایش‌های آیینی و سنتی در اختتامیه ی هجدهمین جشن واره ی  آیینی و سنتی برگزار خواهد شد. تمامی این پیش کسوتان از هنرمندان باسابقه نمایش‌های آیینی و سنتی هستند که سال‌های زیادی از عمر خود را صرف اعتلا و ماندگاری این نمایش‌ها ازجمله شبیه‌خوانی، نقالی، تعزیه و نمایش‌های تخت‌حوضی کردند.مرشد مهدی چایانی هنرمند همدانی  در کنار تقی نبئی ، علی قویدل ، مظفر قربانیان نژاد، غلامحسن بابوته و علی فتحعلی در اختتامیه جشن واره مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

مرشد مهدی چایانی استاد بنام هنر نقالی ، در سال 1333 در شهر همدان به دنیا آمد و از کودکی با شاهنامه مانوس بود .او فنون و رموز نقالی را از هنرمندان پیش کسوت همدان هم چون مرشد عظیم و مرحوم مرشد افشار آموخت و تاکنون در این عرصه حضوری فعال و مستمر داشته است. سال 1350 از اولین دوره مرکز آموزش تئاتر وزارت فرهنگ و هنر سابق فارغ‌التحصیل و در همان سال به‌عنوان جوان‌ترین نقال برگزیده شد. در سال‌های پیش از انقلاب در چای‌خانه سنتی باباطاهر همدان به‌صورت هفتگی و قهوه‌خانه  چهارباغ اصفهان و چای‌خانه سنتی سرای مشیر شیراز در مناسبت‌های خاص به نقالی می‌پرداخت و پس از انقلاب نیز در بیشتر استان‌های ایران  و در کشورهای ازجمله اتریش، مالزی، اسپانیا، ترکیه، تاجیکستان و... به نقالی پرداخته و شاگردان ممتازی تربیت‌کرده است.دو آلبوم نقالی «سیاوش کشی» و«غم‌نامه سهراب» از آثار منتشرشده مرشد مهدی چایانی است.




نظرات کاربران