در حال بارگذاری ...
حمیدرضا نعیمی داور بخش بین الملل جشنواره تئاتر کودک ونوجوان همدان:

تئاتر ایران قابلیت برابری با تئاتر دنیا را دارد

افسوس می‌خورم که به عنوان یک تماشاگر عادی نمی‌توانم خیلی از نمایش‌ها را ببینم اما از داوران تئاتر بخش ایران شنیدم که کارهای خوبی را دیده‌اند.

به گزارش تئاترهمدان- حمیدرضا نعیمی با اشاره به برگزاری جشنواره تئاتر کودک در همدان اظهار کرد: در این چند روز، کارهایی که دیده‌ام، نسبتاً خوب بود، امیدوارم در روزهای آینده کارهای بهتری ببینم.

وی با بیان اینکه استقبال مردم از جشنواره و شور و حال سالن‌ها بسیار مطلوب است، تماشای تئاتر خوب را هدف بزرگی عنوان کرد و گفت: بنده افسوس می‌خورم که به عنوان یک تماشاگر عادی نمی‌توانم خیلی از نمایش‌ها را ببینم اما از داوران تئاتر بخش ایران شنیدم که کارهای خوبی را دیده‌اند.

داور بخش بین‌الملل بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در پاسخ به اینکه جشنواره چقدر در افزایش کیفیت آثار اثرگذار بوده است، گفت: نوسان‌هایی در جشنواره تئاتر و همه جشنواره‌ها وجود دارد که باید در پایان آنها را ارزیابی کرد.

وی با تأکید بر اینکه معتقدم کمی حمایت‌ها کم شده است، افزود: وقتی حمایت‌های مادی برای برگزاری جشنواره کم شود، تعداد کارها کم شده و کیفیت آثار هم پایین می‌آید.

نعیمی با اشاره به اینکه همه عوامل تئاتر کودک اهل مطالعه و خلاقیت هستند، گفت: خود بنده برای تأثیر پذیرفتن برای تماشای کار کودک می‌آیم و به این معنا نیست که خود را جلوتر و فراتر از آنها ببینم.

وی در پاسخ به اینکه چقدر نمایش‌های ایرانی به استاندارهای بین‌المللی نزدیک است، افزود: بنده معتقدم تئاتر ما در طرح، ایده و اجرا از تئاتر دنیا عقب نیست اما هیچ وقت نتوانستیم کارهای نمایشی خود را به درستی به جهانیان معرفی کنیم.

داور بخش بین‌الملل بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه در طول 20 سال اخیر ضعیف‌تریننمایش‌ها به کشورهای دیگر ارسال شده است، افزود: چرا دولت کارهای استاد رفیعی را به کشورهای دیگر نمی‌فرستد که دنیا ببیند ما در چه جایگاهی هستیم؟ این ظلم در حق کسانی است که طی این سال‌ها تلاش کردند.

وی با تأکید بر اینکه تئاتر ما امروز با تئاتر دنیا می‌تواند برابری کند، افزود: با این وجود تالارها و سالن‌های ما امکانات و تجهیزات لازم را ندارند و دولت بودجه درست و حسابی و تعریف شده و در شأنی را برای تئاتر قائل نمی‌شود؛ طوری که گروه‌های نمایشی با خون دل نمایش خود را روی صحنه می‌برند.

نعیمی اضافه کرد: امیدوارم دولت آقای روحانی و وزارت ارشاد و مرکز هنرهای نمایشی و هر ارگانی که می‌تواند به جریان تئاتر کمک کند، سریع اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه دولت بدهکار و مدیون هنرمندان است، گفت: دولت باید تلاش کند این هنرمندان چند صباحی رفاه نسبی را بچشند و آن طوری که می‌خواهند کارهای خود را روی صحنه ببرند.

داور بخش بین‌الملل بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با تأکید بر اینکه تئاتر خوب ندیدن جفا در حق تماشاگر ایرانی است، افزود: اکثر سالن‌ها الان از نظر امکانات صوتی و نوری در شرایط بدی است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بیست و چهارمین دوره جشنواره تئاتر کودک است و باید از پنجمین دوره تمام سالن‌ها تجهیز می‌شد، که باید سوال کرد مملکت ما آنقدر فقیر است که نمی‌تواند پنج سالن یک شهر را که بزرگترین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان که بین‌المللی است را تجهیز کند؟

نعیمی ادامه داد: ما که از دولت و مسئولان نخواستیم سالن بسازنند، بلکه همین سالن‌های موجود را به لحاظ امکانات فنی تجهیز کنند تا گروه‌های نمایشی بتوانند آثار خود را با کیفیت بیشتری به روی صحنه ببرند.

وی در پاسخ به اینکه چقدر تئاتر وارد مدارس شده است، افزود: تا زمانی که خود آموزش عالی به سمتی نرود که تئاتر جزو بایدهای دروسی و آموزشی مدارس قرار گیرد، هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

داور بخش بین‌الملل بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با تأکید بر اینکه در تمام دنیا از تئاتر برای تربیت و آموزش دانش‌آموزان استفاده می‌کنند، افزود: در برخی کشورهای خارجی دانش‌آموزان از تئاتر به چه جایگاهی می‌رسند.

وی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم مسائل دینی، فرهنگ شهرنشینی، فرهنگ آپارتمان‌نشینی و... را به کودکان و نوجوانان ارائه کنیم همه اینها از زبان هنر، تئاتر و مقاله ممکن است.

نعیمی یادآور شد: تئاتر می‌تواند به عالی‌ترین شکل ممکن دانش‌آموزان را برای زندگی اجتماعی آماده کند و اگر می‌خواهیم تئاتر بزرگسال بالنده‌ای داشته باشیم، ابتدا باید تئاتر کودک و نوجوان به سامان برسد.

وی تأکید کرد: وقتی ما از ریشه بچه‌ها را برای دیدن تئاتر و آشنایی با این هنر آماده نکنیم، چطور انتظار داریم در بزرگسالی تماشاگران خوب و فعالی برای تئاتر باشند.

 




نظرات کاربران