در حال بارگذاری ...
کارگردان حاض در جشنواره فجر استانی

«موش و گربه» نمایشی برای آشنایی نوجوانان با مفهوم عشق

نمایش«موش و گربه» نوشته سید حسین فدای حسین و کارگردانی فرزاد لباسی به جشنواره استانی فجر به میزبانی شهرکرد، خرم آباد و کرمانشاه برگزار می شود راه پیدا کرد. به همین منظور با فرزاد لباسی گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید

 کارگردان «موش و گربه» معتقد است که در انتخاب یک نمایشنامه برای اجرا، علاقه‌مندی کارگردان به موضوع و گرهی که باعث شکل‌گیری یک متن دراماتیک شده است، اهمیت دارد.

در حقیقت عشق گربه به موش، نگاه فانتزی که می‌توان به اجتماع تعمیم داد و اینکه همیشه در جامعه ظالم و مظلوم وجود دارد از جمله مواردی بوده که لباسی را برای اجرای «موش و گربه» ترغیب کرده است.

فرزاد لباسی که از جمله کارگردانانی است که با خواندن یک نمایشنامه، ضمن حفظ ساختار متن، نگاه‌های شخصی خود را در دیالوگ‌ها وارد می‌کند، در این اثر هم دست به بازنویسی بر اساس موقعیت‌هایی که به واسطه حضور بازیگران پیش آمده، کرده است. وی این دخل و تصرف را طبق توانایی بازیگران می‌داند که در جذابیت و ایجاد ویژگی‌های خاص هر اجرا موثر هستند.

از آنجاکه «موش و گربه» اثری فانتزی است، شیوه اجرایی آن هم نسبت به تیپ و شخصیت‌ها شکل مدرن‌تری دارد. در این اثر سعی شده تا هم شخصیت‌پردازی‌ها قوی باشد وهم نگاه کاربردی به طراحی صحنه شود.

دکور نمایش فضای مقبره عبید زاکانی است که در کنار قبرهای فانتزی، مکانی برای وقوع اتفاقات جالب و در نهایت شکل‌گیری یک درام می‌شود.

فرزاد لباسی با اعتقاد به اینکه یکی از اساسی‌ترین بخش‌های نمایشی که مخاطبش کودک و نوجوان است جذابیت‌های بصری آن به شمار می‌رود سعی دارد تا با اجرای «موش و گربه» علاوه بر پرداختن به مشکلات این قشر به زیبایی‌شناسی اثر هم توجه کند.

این اثر نگاه آموزشی دارد و نوجوان جامعه امروز را برای بزرگسالی آماده می‌کند. از نظر وی عشق موضوعی است که باید بیاموزیم که به درستی به نوجوانانمان معرفی کنیم چراکه این واژه، واژه‌ای است که با گذر از نوجوانی بارها شنیده می‌شود بنابراین لازم است تا آگاهی‌بخشی درستی از دوست‌داشتن و عشق‌ورزیدن به نسل جدید ارائه کنیم.

«موش و گربه» که شهریورماه امسال در همدان به اجرای عمومی در آمده، هر ساله اجراهای متفاوتی داشته است و امسال در بخش مسابقه سعی دارد نکات اخلاقی به نوجوانان آموزش دهد. گروه اجرایی نمایش «موش و گربه» سعی دارد در این اجرا به تماشاگر یادآوری کند که مراقب محیط و انسان‌های اطرافت باش و به هیچ‌گاه به کسی ظلم نکن.از نظر کارگردان این اثر، موضوعی که «موش و گربه» دنبال می‌کند مبحثی است که هیچگاه قدیمی نمی‌شود و تا وقتی انسان وجود دارد این جمله هیچگاه بی‌اهمیت نخواهد ‌شد.

لباسی که خود در نقش عبید زاکانی بازی می‌کند، سید مهرداد کاووسی حسینی، حامد ترابی، پگاه معصومی، امید نوعی‌شاد، پوریا دژپور ، نعمیه حامیان، امین فعله‌گری، مصطفی کرمی راسخ و رضوان مشعریان را از دیگر نقش‌آفرینان این اثر معرفی کرد




مطالب مرتبط

درخشش «نگار» در جشنواره ملی میراث فرهنگی

درخشش «نگار» در جشنواره ملی میراث فرهنگی

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در همدان، گروه نمایش «نگار» از شهرستان ملایر در دومین جشنواره ملی میراث فرهنگی در بخش تئاتر عمارت حضور یافت. در این جشنواره دیپلم افتخار و جایزه نقدی به نمایش  «نگار» ...

|

نظرات کاربران