در حال بارگذاری ...
با معرفی تعزیه خوانان و شبیه خوانان ترک زبان استان همدان

«مجلس نامه غم» برگزیده نخستین دوره دوسالانه کتاب عاشورا شد

کتاب «مجلس ‌نامه غم» با موضوع تاریخ تعزیه در استان همدان نوشته اسماعیل مجللی شبیه‌خوان، اراکی در نخستین دوره دوسالانه کتاب عاشورا به عنوان اثر برگزیده در بخش ادبیات نمایشی معرفی شد.

به گزارش همدان تئاتر، در این اثر علاوه بر پرداختن به بحث تعزیه در همدان به مواردی همچون وجود تعزیه‌خوانان همدانی در تکیه دولت در عهد ناصری، تعزیه ترکی در همدان، همچنین شاعران نسخه‌های تعزیه ترکی که تا به حال در هیچ منبعی از آن‌ها ذکر نشده، پرداخته شده است. مطالب دیگری که این اثر را به عنوان یک اثر بومی- ملی تبدیل کرده، بررسی نقش و جایگاه زنان در شکل‌گیری و اجرای تعزیه در دوره قاجار و همچنین نقش یهودیان طهران قدیم در نسخه‌های تعزیه است.

ضمیمه این کتاب ۵ نسخه تعزیه است که سه مجلس،اسلام آوردن ابوذر(از نسخه‌های نایاب و اجرانشده مربوط به تکیه دولت)؛ عزاداری موسی(از نسخ غریب که تاکنون اجرا نشده)و عباس هندو به زبان فارسی است. همچنین دو مجلس ترکی شهادت امام حسین(ع)و شهادت امام رضا(ع)نیز در این اثر گنجانده شده است.

اسماعیل مجللی از شبیه‌خوانان کشور است که اجرای تعزیه در مناطق مختلف کشور و کسب تحصیلات آکادمیک در رشته‌های نمایشی و ادبیات مرتبط با تعزیه،نگارش و چاپ ده‌ها مقاله با موضوع تعزیه،گردآوری چندین نسخه از مجالس تعزیه را در کارنامه کاری خود دارد.

همچنین از او کتاب «شبیه نامه» در سال ۹۷ منتشر شده که دربرگیرنده بیش از هزار نکته نادیده و ناشنیده از تعزیه است و در یک فصل آن به بررسی تعزیه در ۳۱ استان کشور پرداخته شده است. این اثر در سال ۹۹کتاب سال استان مرکزی شد.

گفتنی است دوسالانه کتاب عاشورا قرار است هر دو سال یک‌بار،کتاب‌هایی را که با مضامین عاشورایی،ادبیات و فرهنگ و آیین عاشورایی منتشر شده است،شناسایی و ارزیابی کند. دکتر محمدرضا سنگری،دکتر عبدالحسین طالعی،دکتر مهدی امین فروغی،دکتر اسماعیل امینی،دکتر جبار رحمانی،دکتر سعید طاووسی و دکتر مسلم نادعلیزاده اعضای هیئت داوران این دوره‌ جشن کتاب سال عاشورا بودند.

کتاب «مجلس نامه غم» در ۳۴۸ صفحه،دو فصل،تیراژ ۱۱۰۰ نسخه،در قطع وزیری و از سوی نشر طلایی روانه بازار کتاب شده است




مطالب مرتبط

درخشش «نگار» در جشنواره ملی میراث فرهنگی

درخشش «نگار» در جشنواره ملی میراث فرهنگی

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در همدان، گروه نمایش «نگار» از شهرستان ملایر در دومین جشنواره ملی میراث فرهنگی در بخش تئاتر عمارت حضور یافت. در این جشنواره دیپلم افتخار و جایزه نقدی به نمایش  «نگار» ...

|

نظرات کاربران