در حال بارگذاری ...
کارگردان حاضر در بخش دانش‌آموزی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان مطرح کرد:

هم زادپنداری با شخصیت اسطوره‌ای «سیاوش»

نمایش «خودشکن آیینه شکستن خطاست» نوشته نسا بخشی به کارگردانی فرزانه احمدی در بخش دانش‌آموزی بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به صحنه می‌رود

به گزارش تئاترهمدان، فرزانه احمدی کارگردان این نمایش، گفت: هدف از تولید «خودشکن آیینه شکستن خطاست» در وهله نخست شرکت در بخش «دانش‌آموزی» جشنواره بود و باید اثری درخور نوجوانان و مطابق با ویژگی‌ سنی آنان در نظر گرفته می‌شد.

وی با این توضیح که نمایش به پرهیز از خیال‌پردازی و رسیدن به اهداف در راستای واقع بینی تاکید دارد، افزود: اغلب نوجوانان گاهی در ورطه خیالات گرفتار شده و چنان غرق آن می‌شوند که هدف اصلی خود را گم می‌کنند. به بیراهه می‌روند و در نتیجه دچار سردرگمی و بلاتکلیفی می‌شوند. خیال‌پردازی نقش مهمی در زندگی نوجوانان دارد و آن‌ها بیشتر افکار و آینده خود را در خیالات می‌گذرانند و بعضی در زندگی آینده با آن مواجه خواهند شد.

احمدی درباره تکنیک اجرایی این نمایش، اظهارداشت: «خودشکن آیینه شکستن خطاست» با استفاده از پارچه‌ که کل صحنه‌های نمایش را می‌سازد اجرا می‌شود. خود بازیگران پارچه ها را به اشکال گوناگون حرکت می‌دهند. نمایش یک بازیگر اصلی و پنج بازی‌ساز دارد که بازی‌سازان به گونه‌ی بازی در بازی ذهنیت نقش اصلی را به تصویر می‌کشند.

وی موضوع نمایش را همزادپنداری شخصیتی نوجوان باشخصیتی اسطوره‌ای  دانست و ادامه داد: دختری نوجوان به نام نهال سعی دارد به خودشناسی برسد. به خیال پناه برده و با سیاوش، شخصیت اسطوره‌ای همزادپنداری می‌کند. در همین راستا با حواس باطنی خود روبه‌رو می‌‍‌‌‌شود و هر کدام از حواس به نحوی به کمک او می‌شتابند. مدت نمایش 25 دقیقه است و در همین زمان نسبتا کوتاه موضوعی مطرح و در مورد آن با توجه به حواس باطنی که به سراغ شخصیت اصلی داستان می‌آید نتیجه‌گیری‌هایی برای نهال به وجود می‌آید که مفید است.

پرتو پیرویسی، فائزه زارعی، فاطمه بابایی، نازنین ملکی، کیمیا کرم‌بیگی و نگار بهرامی‌خورشید دانش‌آموزانی هستند که در این نمایش بازی می‌کنند.

نوازنده تنبک فهیمه شهبازی، نوازنده گیتار فائزه زارعی، نویسنده، طراح حرکات، صحنه و لباس نمایش نسا بخشی محسوب می‌شوند.

بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان 10 تا 15 آذر با دبیری مریم کاظمی در همدان برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران