در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش« جاده اردک ها»

آموزش ساده قانون‌مداری به خردسالان در یک نمایش اجرای نمایشی که گره آن به دست تماشاگر باز می‌شود

نمایش« جاده اردک » به نویسندگی و کارگردانی فرهاد اسماعیلی روز ۱۰ آذرماه در سه سانس۱۰، ۱۵و ۱۷:۳۰ در پلاتو استادعبادی مجتمع بوعلی سینا به روی صحنه می رود

به گزارش تئاتر همدان- فرهاد اسماعیلی کارگردان نمایش «جاده‌ی اردک‌ها» گفت: ایده اصلی نمایش سال گذشته در ایام جشنواره و در جاده گنج‌نامه همدان به ذهنم رسید. زمانی که دیدم پای یک حیوان کوچک در هنگام عبور از عرض جاده دچار مشکل شده است.

وی با بیان این که نمایش «جاده‌ی اردک‌ها» در مدت زمان ٢٥ دقیقه برای مخاطب خردسال اجرا می‌شود، ادامه داد: سبک اجرایی این نمایش تلفیقی از تکنیک سایه، بازی عروسک و اجرای صحنه‌ای است.

اسماعیلی ویژگی قابل توجه این نمایش را اجرای انعطاف‌پذیر در مکان‌های مختلف دانست و افزود: اجرای نمایش در فضاهای متنوع از مهدکودک گرفته تا  مراکز کوچکی که مخاطبان علاقه‌مند این نوع کار وجود دارند امکان‌پذیر است. با توجه به محدودیت‌های محیطی به راحتی می‌توان تکنیک اجرایی را متناسب با فضا تغییر داد و پیام نمایش را به طور کامل منتقل کرد. همچنین در این اثر به مشارکت‌جویی مخاطبان اهمیت ویژه‌ای داده‌ایم، زیرا نمایش بدون وجود آن‌ها کامل نمی‌شود و گره کار تا حد زیادی به دست تماشاگر باز می‌شود.

وی درباره موضوع نمایش «جاده‌ی اردک‌ها»، اظهارداشت: مامان اردک همراه جوجه‌ها در یک مزرعه کنار یک چشمه کوچک زندگی آرامی دارند. آن‌ها هر روز برای آب تنی به آنجا می‌روند. اما زندگی اردک‌ها با احداث یک جاده در زیستگاهشان دچار مشکل می‌شود، زیرا خودروهای عبوری اجازه رفت و آمد را به سوی چشمه نمی‌دهند. مامان اردک مشکل خود را با حیوانات مزرعه در میان می‌گذارد و هر کدام راه‌حل مناسب حال خود را به او می‌دهند. او تمام راه‌ها را امتحان می‌کند و هر بار دچار مشکل می‌شود تا این که تصمیم می‌گیرد از کودکان کمک بگیرد تا به راه‌حل مناسب عبور از جاده و رسیدن به چشمه برسد.

اسماعیلی تاکید کرد: در این نمایش در جست‌وجوی یک راه برای آموزش ساده  قانون‌مداری به خردسالانم تا در مواجهه با مشکلات پیش رو در زندگی خودسرانه رفتار نکنند و همواره به قانون رجوع کنند.

کبری مالمیر و فرهاد اسماعیلی بازیگران نمایشند. آهنگ‌ساز سعید جویان‌شاد، خواننده زهرا طالبی، طراحی عروسکها و اشعار موسیقی فرهاد اسماعیلی، طراح صحنه علیرضا حسین‌پور و ساخت عروسک به عهده علیرضا حسین‌پور، فرهاد اسماعیلی و کبری مالمیر است.

فرهاد اسماعیلی سه سال قبل گروه نمایش «بادبادک ارغوانی» را به همراه کبری مالمیر تشکیل می‌دهد. نمایش «جاده‌ی اردک‌ها» دومین حضور آن‌ها در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان است. سال گذشته نیز با نمایش «آرزوی کلاف‌های رنگی» در این رویداد حضور داشتند و برنده دو جایزه متن و بازیگر برگزیده مرد شدند.

بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان ١٠ تا ١٥ آذر با دبیری مریم کاظمی در همدان برگزار خواهدشد.




نظرات کاربران