در حال بارگذاری ...
در بخش (خردسال) جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

طراحی شخصیت‌های نماش«کی از همه قوی تره» به وسیله نقوش گلیم

نمایش داستان مرد سنگ‌تراشی است که گمان می‌کند اگر هر چیزی جز چیزی که اکنون در موقعیت آن قرار دارد باشد، قدرت‌مندتر است. او به موقعیت‌های مختلف مبدل می‌شود اما در پایان متوجه می‌گردد قدرت در همان چیزی است که از ابتدا در دستان خودش بوده است.

به گزارش تئاتر همدان- نمایش «کی از همه قوی‌تره؟» کاری از سمیه منجم در بخش (خردسال) جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اجرا می‌شود.

سمیه منجم گفت: من در کودکی بارها قصه «کی از همه قوی‌تره؟» را از طرق مختلف شنیده بودم و آن را خیلی دوست دارم. برایم جالب بود بسیاری از افرادی که قصد داشتم قصه را برای آن‌ها توضیح دهم، آن را شنیده بودند و تمام داستان را به خاطر می‌آوردند. یکی از هدف‌هایی که در حوزه نمایش دنبال می‌کنم همین زنده کردن قصه‌های فوق‌العاده‌ای‌ است که از زبان پدربزرگ و مادربزرگ‌ها شنیده‌ایم. این قصه‌ها بزرگ‌ترین سرمایه کودکان دیروز است برای نسل امروز.

وی با بیان این که تمام فاکتورهای این قصه کاملا ایرانی است و این پیام را دربردارد که آدمی باید قدر داشته‌هایش را بداند، افزود: چرا که خدا با عدالت است و هیچ فردی و هیچ چیزی را بر دیگری مقدم نیافریده است .

منجم درباره تکنیک اجرای نمایش «کی از همه قوی‌تره؟»، اظهارداشت: در این نمایش عروسک‌ها به گونه‌ای کاملا متفاوت ساخته شده‌اند و مخاطب با چند عروسک دستی یا نخی مواجه نیست. بلکه با عروسک‌های مکعبی شکل با شیوه عروسک گردانی جدید روبه‌رو است که در ساخت آن سعی شده در عین اصیل و ایرانی بودن به دنیای مدرن کودکان امروز هم نزدیک باشد .

وی ادامه داد: ویژگی این نمایش علاوه بر تفاوت در عروسک‌ها و نوع عروسک‌گردانی، طراحی شخصیت‌ها به وسیله نقوش اصیل گلیم ایرانی است. به دلیل اصالت داستان و ایرانی بودنش سعی کردم عروسک‌ها نیز این ویژگی را دارا باشند. بنابراین به سراغ نقوش گلیم‌هایی رفتم که تمام کودکی‌ام با نقش و نگارهایش ساعت‌ها رویاپردازی و داستان سرایی می‌کردم .

به گفته منجم، نمایش داستان مرد سنگ‌تراشی است که گمان می‌کند اگر هر چیزی جز چیزی که اکنون در موقعیت آن قرار دارد باشد، قدرت‌مندتر است. او به موقعیت‌های مختلف مبدل می‌شود اما در پایان متوجه می‌گردد قدرت در همان چیزی است که از ابتدا در دستان خودش بوده است.  

 امیر تنها بازیگر و عروسک‌گردان نمایش است

طراحی صحنه، طرح و ساخت عروسک‌ها و طراحی لباس را سمیه منجم به عهده داشته است




نظرات کاربران