در حال بارگذاری ...
در بخش مسابقه تئاتر ایران بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان

نمایش «عقل صورتی» کمپینی است برای ازبین‌رفتن نسل کودکان

«عقل صورتی» روز یک‌شنبه ۱۲ آذرماه در سه نوبت؛ ۱۰ صبح، ۱۵ و ۱۷:۳۰ در تالار فجر شهر همدان روی صحنه می‌رود.

به گزارش تئاتر همدان- فرشیدی‌سپهر که به‌عنوان نویسنده و کارگردان با نمایش «عقل صورتی» از شهر تهران در بخش مسابقه تئاتر ایران بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان حضور دارد، درباره داستان «عقل صورتی» که برای مخاطب نوجوان آماده شده است، گفت: این نمایش، محصول کانون پرورش فکری کودکان‌ونوجوانان است و گروهی سی‌نفره این نمایش را آماده اجرا کرده‌اند. داستان نمایش ما درباره کودکانی است که در حال انقراض هستند! این کودکان به‌جای این‌که به مشهور شدن، اتومبیل گران‌قیمت داشتن، با هنرپیشه‌های معروف عکس انداختن و ... میل داشته باشند، به درون دنیا و خودشان می‌پردازند. طبیعتا این کودکان از سوی جامعه، والدین و مدرسه چندان جدی گرفته نمی‌شوند چون این کودکان جزء جایزه‌بگیرها و بیست‌بگیرها نیستند‍!

فرشیدی‌سپهر درباره دغدغه‌ای که به نگارش نمایشنامه «عقل صورتی» منجر شد، گفت: ما برای انقراض پلنگ‌ها، نهنگ‌ها و ... کمپین داریم اما برای ازبین‌رفتن نسل کودکان درون‌گرا و کم‌شدن روزبه‌روز این کودکان در جامعه خودمان کاری نمی‌کنیم. «عقل صورتی» راجع به این بچه‌ها است.

کارگردان «عقل صورتی» درباره تغییراتی که برای حضور در جشنواره بر نمایش اعمال کرده است، گفت: به لحاظ محتوایی و همچنین گروه نمایش، تغییری را شاهد نیستیم اما چون سالن فجر شهر همدان از سالن گلستان کانون پرورش فکری کودکان‌ونوجوانان کوچک‌تر است، نوعی فشردگی در محیط صحنه ما به وجود می‌آید که با وجود بازیگران سخت‌کوش و فداکاری که در گروه ما حضور دارند، نگران این وجه نیستم. ما با استفاده از یک ساختمان در سالن گلستان کانون پرورش‌فکری، درهای ساختمان را درهای کلاس و در ورودی سالن را درهای خانه فرض کرده بودیم اما چون در همدان این امکان را نداریم، تلاش می‌کنیم مجموعه دیوارها و تصویری که در طراحی‌صحنه ساخته بودیم را بازسازی کنیم. درحال ساختن ماکت این ساختمان در ابعاد واقعی هستیم.

وی در ادامه افزود: در زمان اجرای عمومی، تلاش کردیم شرایط را به‌گونه‌ای پیش ببریم که تماشاگران خوراکی به سالن نیاورند و برای این منظور قفسه‌های منظمی را تعبیه کرده بودیم و مامورانی از کودکان و خانواده‌های آن‌ها می‌خواستند که خوراکی‌هایشان را در این قفسه قرار دهند. شعار ما این بود: «با گوش، چشم و ذهن زیبای خود به سالن بیایید و در حین اجرای نمایش خوراکی نخورید!» با توجه به ازدحامی که در زمان برگزاری جشنواره وجود دارد، نمی‌دانم آیا می‌توانیم این شرایط را در جشنواره هم به وجود بیاوریم؟‍! تلاش می‌کنیم با آوردن بیلبوردها و همچنین ماموران مودبمان که مسئول گرفتن خوراکی‌ها هستند، این آرامش را ایجاد کنیم. همچنین در زمان اجرای عمومی تلاش می‌کردیم افرادی به سالن بیایند که توان خواندن‌ونوشتن داشته باشند و با دقت مراعات می‌کردیم خارج از این قانون کسی وارد سالن نشود. برای اجرا در همدان باید با گفت‌وگو با مسئولان برگزاری جشنواره این وجه از نمایش را هم حفظ کنیم.

 

این هنرمند عرصه تئاتر مهم‌ترین اتفاق جشنواره را دیدن گروه‌های دیگری که در حوزه تئاتر کودک‌ونوجوان فعالیت می‌کنند، دانست و گفت: در این جشنواره می‌توان گروه‌های تئاترساز کودکان‌ونوجوانان سراسر ایران و دیدن مردم از نزدیک است. من سه اجرا را در قالب جشنواره برگزار می‌کنم و می‌توانم هزار انسان را در یک روز از نزدیک ببینم. این وجه از جشنواره برای من از هر چیز دیگری مهم‌تر است. مخاطبان گنج‌های تئاتر ما هستند. از سوی دیگر معتقد هستم که باید تمام اهالی تئاتری که در جشنواره حضور دارند، دورهم جمع شوند، باهم حرف بزنند و تجربیاتشان را به یکدیگر منتقل کنند. این‌که همه به سمت یک سن بنشینند که فردی در آن بالا برای آن‌ها صحبت می‌کند، اصلا شرایط خوبی نیست.

مهدی فرشیدی‌سپهر؛ نویسنده، کارگردان، طراح لباس و طراح صحنه نمایش است. سعید ابک، مهرداد باقری، شراره طیار، فهیمه باروتچی، مریم علوی، الهام ایروانی، امیرحسین انصافی، میلاد محمدی، مریم منصوری، هانا صراف، ایلیا فرمانی، آبتین دابا، محمدحسین موسوی، محمدرضا اصغری و ونوس شمس گروه بازیگران این اثر را تشکیل می‌دهند. از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به اکرم دهقانی؛ طراح پوستر، محمدرضا شاملو؛ طراح نور، مرتضی طباطبایی؛ موسیقی و معصومه آرواز؛ دستیار کارگردان اشاره کرد.




نظرات کاربران