در حال بارگذاری ...
در بخش تئاتر خیابانی بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان

روایت گر جهانی واقعی در نمایش خیابانی «سیاره فتالاموس»

«سیاره فتالاموس» روزهای شنبه ۱۱ آذرماه ساعت ۱۷:۴۵ و دوشنبه ۱۳ آذر ساعت ۱۶ در محوطه مجتمع فرهنگی‌سینمایی شهید آوینی شهر همدان اجرا می‌شود.

به گزارش تئاتر همدان- بهداد بلیغ‌فر که به‌عنوان نویسنده، طراح و کارگردان با نمایش خیابانی «سیاره فتالاموس» از تهران در بخش تئاتر خیابانی بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان حضور دارد، درباره داستان و شیوه اجرایی نمایش «سیاره فتالاموس» گفت: هم‌اکنون زمین خانه میلیون‌ها گونه از جانداران است که انسان یکی از آن‌هاست، فقط یکی از آن‌ها، باید ببینیم، خوب بشنویم و درک کنیم محسوساتی که ساده‌انگارانه از کنارشان می‌گذریم. برای خلاصه نمایش به ذکر این چند خط بسنده می‌کنم که: «امروز شصت‌ودومین روز از بیست‌وچهارمین ماه سال چهارهزاروصفره! ما تو سیاره فتالاموس زندگی می‌کنیم. گرمای زمین تا 90 درجه شانتی فایرما بالاست، ماه و خورشید باهم توی آسمونن؛ زمین دیگه نمی‌چرخه، هیچ‌کجا سبز نیست و همه ما داریم تلف می‌شیم.»

وی در ادامه افزود: در دنیای نمایش کودک با بهره بردن از فانتزی می‌توان دنیا جذاب و هیجان‌انگیزی برای تقویت قوه خیال به ارمغان آورد. در فضای فانتاستیک همان اندازه که پرداختن به روایت اهمیت دارد فرم نیز باید مورد اهمیت قرار بگیرد. به بیانی دیگر چه و چگونه گفتن می‌بایست توامان باهم حرکت کنند تا قصه ملال‌آور نشود. در این نمایش تلاش کرده‌ایم که روایت گر جهانی باشیم واقعی، واقعیتی بابیان ویژه درهم‌تنیده با اول تعقل و دوم خیال که اولی پرهیزی باشد از دروغ‌پردازی، بزرگنمایی و توهم و دومی مشحون باشد از دانایی و خرد! طوری که نه به ضرر حقیقت باشد نه گوینده و یا شنونده آن. در طراحی‌های این نمایش با دگردیسی و دگرگونی نمادین واقعیت ابعاد جدید و نامنتظری از واقعیت را بیان می‌کنیم. روی انگیزه اصلی و علت غایی متمرکز شدیم و برمبنای آن قصه را روایت کردیم. شادی می‌کنیم، غمگین هم می‌شویم، می‌ترسیم و گاهی در خلوت نمایش گریه هم می‌کنیم.

 

نویسنده و کارگردان نمایش «این‌همه من» درباره پروسه آماده‌سازی «سیاره فتالاموس» گفت: این نمایش حاصل یک پروسه‌ی کاملا پژوهشی است. ساعت‌ها برنامه و مستندهای زمین‌شناسی دیده‌ایم، مدتی با کودکان‌ونوجوانان درباره مسائلشان گفت‌وگو کرده‌ایم و در آخر این مصالح بسط داده شد و ایده نمایش شکل گرفت. گفتنی است که بنا به حساسیت و دقت در شکل اجرای بازیگران حدود سه ماه این نمایش تمرین شد و هنوز هم ادامه دارد.

 

این هنرمند عرصه تئاتر درباره حضور خود در بخش خیابانی جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان، گفت: همان‌طور که نمایش «این‌همه من» که سال گذشته به‌عنوان نمایش برگزیده بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان انتخاب شد، نمایش (سیاره فتالاموس) نیز بدون دیالوگ و با بهره گیره از تکنیک‌های قرارداد شده (مایم) آماده شده است.

 

کارگردان نمایش «رنگ، رنگ، رنگ» که در بیست‌‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان بورسا در ترکیه نیز حضور داشته، ضمن اعلام این نکته که معمولا آثار حاضر در بخش تئاتر خیابانی جشنواره‌های مختلف امکان این را پیدا نمی‌کنند که نمایش‌های خود را به اجرای عمومی برسانند، گفت: افرادی که در حوزه تئاتر خیابانی استخوان می‌سایند، در این نکته اتفاق‌نظر دارند که نمایش‌های خیابانی به هیچ سرانجامی نمی‌رسند اما من گونه‌ای نمایشی را برای خودم انتخاب کردم که برای خودم و گروهم جذابیت داشته و دارد باهمه دردسرهای این‌چنینی که اجتناب‌ناپذیر است. همچنین تلاش می‌کنیم که آثار خود را به جشنواره‌های خارجی ارائه دهیم. قطعا بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان پایان کار «سیاره فتالاموس» نیست و برای اینکه بازیگران و عوامل اجرایی‌اش بتوانند لذتی به‌قدر تلاششان ببرند قلب این نمایش تپنده خواهد ماند.

 

«سیاره فتالاموس» روزهای شنبه 11 آذرماه ساعت 17:45 و دوشنبه 13 آذر ساعت 16 در محوطه مجتمع فرهنگی‌سینمایی شهید آوینی شهر همدان اجرا می‌شود.

 

بهداد بلیغ‌فر نویسنده، طراح و کارگردان نمایش خیابانی «سیاره فتالاموس» است. گروه بازیگران این اثر را یاسمن رادمنش، سیده شقایق هاشمی‌پوراصیل، رُزا کریمی، امیرعلی رادمنش، محمد بَکائیان و بهداد بلیغ‌فر تشکیل می‌دهند. از دیگر عوامل این نمایش خیابانی می‌توان به ساینا سراج؛ طراح ماسک و لباس، سیاره بهبهانی؛ موسیقی، یاس هاشمی؛ دستیار کارگردان و محبوبه طهماسبی؛ مترجم اشاره کرد. «سیاره فتالاموس» که به‌مدت سی دقیقه اجرا می‌شود، کاری از گروه تئاتر هامون وابسته به گروه هنری ماد است.




نظرات کاربران