در حال بارگذاری ...
در بخش تئاتر خیابانی بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان

«آش مهربانی» نمایش برای همه یگروه های سنی

«آش مهربانی» روزهای شنبه ۱۱ آذرماه ساعت ۱۵:۳۰ و یک‌شنبه ۱۳ آذر ساعت ۱۶:۳۰ در محوطه مجتمع فرهنگی‌سینمایی شهید آوینی شهر همدان اجرا می‌شود

به گزارش تئاتر همدان- زهرا مریدی که به‌عنوان کارگردان با نمایش خیابانی «آش مهربانی» از تهران در بخش تئاتر خیابانی بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان حضور دارد، درباره داستان و شیوه اجرایی این نمایش گفت: «آش مهربانی» بر اساس قصه «آش سنگ» نوشته روبرت ژیرو نوشته شده است. احساس می‌کردم کودکی که در «آش سنگ» حضور دارد، کمی بار منفی دارد. این کودک برای رفع گرسنگی خود، کلک زده بود. من دوست داشتم حرف متفاوتی را بزنم و درنتیجه به سجاد بهره‌مند و محسن قیصری گفتم که بر اساس این قصه، متنی بنویسیم که باز آموزشی و تربیتی بیشتر و بهتری داشته باشد. «آش مهربانی» جوانی به روستای پدربزرگ خود می‌آید. پدربزرگ برای او تعریف کرده بود مردم این روستا بسیار مهربان و مهمان‌نواز هستند. وقتی جوان به روستا می‌رسد، می‌بیند اصلا شرایط آن‌گونه که برای او تعریف شده بود، نیست و تمام مردم روستا با هم دچار مشکل هستند. پس از بررسی می‌فهمد یک فردی به‌نام وروره‌جادو در روستا زندگی می‌کند که با خبرچینی سوءتفاهم ایجاد می‌کند و همه با هم دشمن شده‌اند. این جوان، برای این‌که مردم را دورهم جمع و مشکلات را حل کند، آش می‌پزد. مردم در پختن آش دخیل می‌شوند و ادب و احترام بین آن‌ها بازمی‌گردد و وروره‌جادو از روستا به شهر یا آبادی دیگری می‌رود.

کارگردان «آش مهربانی» مخاطبان این نمایش را هم کودکان دانست و هم بزرگ‌سالان دانست و گفت: این مسئله یکی از مهم‌ترین خصلت‌های تئاتر عروسکی است چون عروسک برای تمام سنین جذابیت دارد. فکر می‌کنم موضوع و شعرهایی که در نمایش وجود دارد می‌تواند مخاطبان را به خود جذب کند. البته ممکن است یک کودک پنج‌ساله سی درصد از نمایش را درک کند و نوجوان 15 ساله پنجاه‌درصد و یک بزرگ‌سال تمام نمایش را درک کند.

مریدی ضمن اعلام این نکته که کمک‌هزینه‌های جشنواره کفاف تولید یک کار عروسکی را نمی‌دهد، گفت: باید بر اساس متریالی که در آثار استفاده می‌شود، کمک‌هزینه‌ها به گروه‌ها تخصیص داده شوند. از سویی دیگر در اغلب جشنواره‌ها ما با معضل محدودیت درزمینه اعضای گروه مواجه می‌شویم که شرایط خوبی نیست. همان‌طور که با دقت روی تعداد اعضای گروه نظارت می‌کنند، به این مسئله که آثار چه میزان هزینه در پی‌دارند! هنوز این مسئله برای من تجربه نشده است و بازهم تئاتر عروسکی کار می‌کنم! دکور و عروسک‌های من بسیار حجیم است و ناچار هستم با وانت دکور نمایش را به همدان ببرم که بسیار هزینه‌بر است! در یکی از جشنواره‌ها برای هر بار اجرا، پنجاه‌هزار تومان هزینه وانت دادم اما کمک‌هزینه‌ای که به من تعلق گرفت با گروه‌هایی که دکور خاصی نداشتند، یکسان بود.

«آش مهربانی» روزهای شنبه 11 آذرماه ساعت 15:30 و یک‌شنبه 13 آذر ساعت 16:30  در محوطه مجتمع فرهنگی‌سینمایی شهید آوینی شهر همدان اجرا می‌شود. نمایشنامه «آش مهربانی» را سجاد بهره‌مند و محسن قیصری بر اساس «آش سنگ» نوشته روبرت ژیرو نوشته‌اند و زهرا مریدی کارگردانی این نمایش را بر عهده دارد. محسن قیصری تک‌بازیگر نمایش و زهره قاسمی، میثم میثاقی، امیرمحمد انصافی، ملیحه مقدمی‌اسفندآبادی و هوتن آزادی عروسک‌گردانان این اثر هستند. از دیگر عوامل این نمایش خیابانی می‌توان به امیرمحمد انصافی؛ شاعر و آهنگ‌ساز، سارا دبیری و زهرا مریدی؛ طراحان و سازندگان عروسک، محسن قاسمی؛ طراح و ساخت آکسسوآر صحنه، زهره قاسمی؛ طراح و دوزنده لباس‌ها، مریم صفایی؛ طراح پوستر و سامان حیدریان؛ دستیار کارگردان اشاره کرد.




نظرات کاربران