در حال بارگذاری ...
در بخش بین الملل بیست و چهارمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان

نمایش «بچه‌های خاکستری» روایت بچه های کار است

«بچه‌های خاکستری» روز شنبه ۱۱ آذرماه در سه نوبت؛ ۱۰ صبح، ۱۵ و ۱۷:۳۰ در سالن اصلی مجتمع فرهنگی‌هنری بوعلی سینا شهر همدان روی صحنه می‌رود.

به گزارش تئاتر همدان- امید نیاز که به‌عنوان نویسنده و کارگردان با نمایش «بچه‌های خاکستری» از شهرستان اصفهان در بخش مسابقه بین‌الملل بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان حضور دارد، درباره داستان «بچه‌های خاکستری» که برای مخاطب نوجوان آماده شده است، گفت: این نمایش درباره بچه‌هایی است که در خیابان کار می‌کنند و روزبه‌روز به تعداد آن‌ها افزود می‌شود و معضلات آن‌ها است. «بچه‌های خاکستری» قصه چند بچه را روایت می‌کند که برای فردی به نام اردشیر کار می‌کنند اما چون مقداری از اجناس خود را گم‌کرده‌اند، نمی‌دانند چگونه پیش اردشیر بازگردند. این کودکان در خرابه‌ای دورهم جمع شده‌اند تا راه‌حلی برای این موضوع پیدا کنند. در ادامه با فرد به‌ظاهر دیوانه‌ای به‌نام موسی آشنا می‌شوند که این آشنایی روند زندگی آن‌ها را تغییر می‌دهد.

نیاز درباره دلیل دوباره اجرا کردن «بچه‌های خاکستری» گفت: تمایل داشتم در بستر اجرای یک نمایش رئال و ناتورالیستی، به معضلات کودکان و نه‌تنها کودکان کار بلکه کودکانی که می‌ترسند، بپردازم. این نمایشنامه را سال 1387 نوشته بودم، در همان دوران نمایش اجرا شد و هم به آلمان دعوت شد و هم جایزه بزرگ جشنواره را از آن خود کرد. نمایشنامه «بچه‌های خاکستری» به‌عنوان نمایش برگزیده از سوی انتشارات نمایش منتشر شده است و سال گذشته هم گروهی از جزیره خارک این نمایش را در جشنواره تئاتر کودک‌ونوجوان اجرا کردند. بعد از گذشت 10 سال تصمیم گرفتم دوباره نمایش را اجرا کنم. نمایشنامه را دوباره نوشتم و سال گذشته تولید شد و در اصفهان اجرای عمومی خود را تجربه کرد. با این‌که «بچه‌های خاکستری» اصلا نمایش شادی نیست، با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. برای اجرا در جشنواره نسبت به اجرای عمومی سال گذشته هیچ تغییری صورت نگرفته است.

کارگردان نمایش «بچه‌های خاکستری» فراهم آمدن امکان برگزار شدن تور در سراسر کشور برای آثار برگزیده جشنواره تئاتر کودک‌ونوجوان را اقدامی بسیار مثبت دانست و گفت: اگر این کار انجام شود، می‌توان امیدوار بود که گروه‌های تئاتر فراموش نمی‌شوند. می‌توان شرایطی فراهم آورد که آثار برگزیده در هر فصل به یک استان سفر کنند و نمایش خود را روی صحنه ببرند. در این صورت است که گروه از هم نمی‌پاشد و فعالیت تئاتر مستمر می‌شود. تا امروز این امکان فراهم نشده است که امیدوارم این اتفاق بیفتد.

«بچه‌های خاکستری» روز شنبه 11 آذرماه در سه نوبت؛ 10 صبح، 15 و 17:30 در سالن اصلی مجتمع فرهنگی‌هنری بوعلی سینا شهر همدان روی صحنه می‌رود.

امید نیاز؛ نویسنده، طراح و کارگردان نمایش است. ابراهیم رحمانی، کیانا شهنام‌نیا، بهادر محمدی، رضا اسدی، دینا مصلحی، نوید مومنی، فرزاد کریمی و نگار شاه‌سیا گروه بازیگران این اثر را تشکیل می‌دهند. از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به شکوفه توانگر و مونس‌پورفاتحیان؛ طراح گریم، امیرحسین مسعودی؛ عکس، امیررضا خوردآزاد؛ طراح لوگو، پوستر و بروشور، امیرحسین مسعودی و مهدی رفیعی؛ ساخت تیزر، بهزاد دینی، علیرضا شیروانی، محمد درویش‌محمدی و محمد شریفی تشنیزی؛ دستیاران صحنه، آتنا جعفری؛ دستیار کارگردان، مهدی رفیعی؛ دستیار تولید و سجاد نادری؛ مدیر تولید و صحنه اشاره کرد. «بچه‌های خاکستری» کار گروه تئاتر «نان و عروسک شرق» است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران