در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش «بچه های خاکستری»

باید بسیاری از چیزها را یاد گرفت و هنر تمامی ندارد

متاسفانه در ایران نه تنها در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بلکه آنچه جلوی پیشرفت هنر، تئاتر و سینمای ایران را گرفته؛ این است که آثار نقد نمی‌شوند و اشخاص نقد می‌شود، این موضوع جلوی خلاقیت را خواهد گرفت.

به گزارش تئاتر همدان-امید نیاز  با اشاره به حضورش در بیست و چهارمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان با نمایش «بچه‌های خاکستری»، اظهار کرد:‌ ژانر نمایش رئال و ناتورالیسم بوده و موضوع در مورد کودکان کار نوشته شده است.

وی با بیان اینکه از دل نمایش مفهوم دیگری یعنی توانایی، امید به آینده و اعتماد به نفس به مخاطب نوجوان مخابره می‌شود، افزود: نخستین بار در سال 78 در جشنواره تئاتر شرکت کردم و جایزه‌های زیادی از جشنواره‌ها گرفته‌ام اما جایزه‌ای که تنها من در این جشنواره‌ها گرفته‌ام، جشنواره بزرگ بوده است.

کارگردان نمایش «بچه‌های خاکستری» با اشاره به اینکه جایزه بزرگ، در بخش بین‌الملل مرغوب‌ترین و اعلا‌ترین جایزه‌ای است که وجود دارد، گفت:‌ به تازگی متوجه شده‌ام که در این مسیر راه بسیار است و هنوز مبتدی هستم و باید بسیاری از چیزها را یاد گرفت و هنر تمامی ندارد.

کارگردان نمایش «بچه‌های خاکستری»  تصریح کرد:‌ متاسفانه در ایران نه تنها در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بلکه آنچه جلوی پیشرفت هنر، تئاتر و سینمای ایران را گرفته؛ این است که آثار نقد نمی‌شوند و اشخاص نقد می‌شود، این موضوع جلوی خلاقیت را خواهد گرفت.

وی با تاکید به هنر آزاد و با بیان اینکه هنر وقتی متولد خواهد شد که هنرمند حسی را تجربه و کشف  و شهود کند و آن را به تصویر بکشد، افزود: همه فلاسفه و همه تئوریسین‌های هنر می‌دانند که اگر آزادی نباشد هنر متولد نخواهد شد.

نیاز با بیان اینکه کسی که علوم و اصول کارگردانی را می‌داند می‌شود تکنسین کارگردانی اما لزوماً به آن نمی‌توانیم هنرمند بگوییم، گفت:‌ باید یک نوع دیوانگی و دردی درونش باشد تا توسط حرفه درونی آن را در بیرون منعکس کند، این پروسه خلق هنر است که ایده‌آل است اما اینجا وجود ندارد.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا تئاتر جای خود را در مدارس باز نکرده است، افزود: آن تئاتر تعلیم و تربیتی است و گروه‌هایی هستند که به صورت سیار برای بچه‌ها کار انجام می‌دهند و اصولا  تئاتر کودک و نوجوان شریف، محجوب و دوست داشتنی است که باید بها داده شود و تئاتر برای کودک و نوجوان نگاه نشود.

 

 




نظرات کاربران