در حال بارگذاری ...
منوچهر اکبرلو داور بخش خیابانی بیست و چهارمین جشنواره تئاتر کودک ونوجوان

تئاتر برای همه است

رای رسیدن سریع به اهداف شعار تئاتر، کوتاه‌ترین راه همان توجه به تئاتر خیابانی است؛ ضمن اینکه نیازمند تغییر نگاه هنرمندان و مدیران فرهنگی به تئاتر خیابانی هستیم.

به گزارش تئاتر همدان- منوچهر اکبرلو  با بیان اینکه کارهای حاضر در جشنواره تئاتر کودک تنها برای این ایام تولید نمی‌شود بلکه برای اجرای عموم در طول سال است، اظهار کرد: هر سال انواع مختلف نمایش‌های خیابانی اجرا می‌شود که برخی از آنها باکیفیت بوده و برخی از کیفیت‌های متوسط و ضعیف برخوردار هستند.

وی با اشاره به اینکه شکل اجرایی جشنواره همیشه یکسان است، گفت: برگزاری جشنواره الگوی ثابتی را دنبال می‌کند و با توجه به ساختار مشخصی، نمی‌تواند فرق کند مگر اینکه جشنواره‌ دیگری با ساختار و بخش‌های مختلف برگزار شود.

داور بخش خیابانی جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان ساختار ثابت جشنواره را دارای محاسنی دانست و افزود: برگزاری جشنواره با یک ساختار ثابت از این لحاظ که هنرمندان می‌دانند چه جشنواره‌ای است و با مدل آن آشنا هستند، مزیت خوبی است، اما برای آنهایی که نگاه حرفه‌ای به تئاتر دارند، مناسب نیست.

وی به ضرورت تغییر چند سال یکبار در ساختار جشنواره تأکید کرد و افزود: تغییر در ساختار جشنواره باعث می‌شود خون تازه‌ای در رگ‌های آن جریان پیدا کند و ما شاهد تحول و دگرگونی هم در شیوه انتخاب گروه‌ها و هم در شکل برگزاری جشنواره باشیم.

اکبرلو در پاسخ به چرایی کم بودن آثار بخش خیابانی در جشنواره بیست و چهارم اظهار کرد: امسال آثار حاضر در این بخش کمتر است اما نمی‌دانم دلیل آن بودجه است یا امکانات؛ در حالی که بنده به لحاظ علاقه به این بخش معتقدم بیشترین آثار باید متعلق به این بخش باشد زیرا گروه‌های خیابانی بهترین گروه‌هایی هستند که می‌توانند «تئاتر برای مردم» را عملی سازند.

وی با اشاره به اینکه سالن‌های نمایش محدود بوده و اکثر آنها پلاتو و کوچک است، گفت: اکنون با افزایش تماشاگران بیش از ظرفیت سالن‌ها مواجه هستیم که بر این اساس تئاتر خیابانی این فرصت را فراهم می‌کند که تماشاگر بدون محدودیت تئاتر ببیند و گروه نیز انرژی بیشتری می‌گیرد.

داور بخش خیابانی جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با تأکید بر اینکه تئاتر خیابانی بهترین شیوه اجرای تئاتر است و قشر بیشتری از مردم را با این هنر آشنا می‌کند، یادآور شد: با وجود سرمای هوا، هنوز معتقدم تئاتر خیابانی باید اولویت نخست جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باشد زیرا قشر فراگیرتری از مردم که عادت به دیدن تئاتر صحنه‌ای ندارند نیز ایستاده تئاتر خیابانی می‌بینند.

وی با اشاره به اینکه نه تنها در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بلکه در همه جشنواره‌ها حتی بزرگسال، تئاتر خیابانی خیلی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، افزود: در این زمینه تئاتری‌ها، تحصیل‌کرده‌ها و فارغ‌التحصیلان ما تئاتر خیابانی را جدی نمی‌گیرند و شاید به این دلیل باشد که همه ما عادت کرده‌ایم برای تئاتری‌های حرفه‌ای نمایش اجرا کنیم ولی چون تماشاگر تئاتر خیابانی مردم کوچه و بازار هستند، فکر می‌کنیم شأن پایین‌تری دارد.

اکبرلو ضمن تأکید بر این شعار که «تئاتر برای همه است»، گفت: برای رسیدن سریع به اهداف شعار تئاتر، کوتاه‌ترین راه همان توجه به تئاتر خیابانی است؛ ضمن اینکه نیازمند تغییر نگاه هنرمندان و مدیران فرهنگی به تئاتر خیابانی هستیم.




مطالب مرتبط

در چهارمین جشنواره تئاتر خیابانی شرهانی

نمایش خیابانی« این زمان و آن زمان» در ملایر اجرا می شود
در چهارمین جشنواره تئاتر خیابانی شرهانی

نمایش خیابانی« این زمان و آن زمان» در ملایر اجرا می شود

دو رزمنده یک روز قبل از آزادی خرمشهر در منطقه ای نزدیک به خرمشهر در حال شناسایی هستند که یکی از آنها پشیمان شده و میخواهد به عقب برگردد. او می گوید در آینده ما به فراموشی سپرده می شویم و اصرار می کند که برگردند اما هم رزم او راضی نمی شود. تا اینکه به او می گوید من آینده را می بینم و ...

|

با اعلام آثار برگزیده بخش صحنه‌ای «فصل امید»

نمایش «استخوان خور» در همدان اجرا می شود
با اعلام آثار برگزیده بخش صحنه‌ای «فصل امید»

نمایش «استخوان خور» در همدان اجرا می شود

با اعلام هیأت داوران بخش صحنه‌ای «فصل امید» متشکل از «امیر مشهدی‌عباس«، «سهراب نیک فرجاد» و «آزاده انصاری»نمایش «استخوان خور» به کارگردانی «فرزاد لباسی» از همدان در همدان اجرا می شود

|

با اعلام هیأت داوران سیزدهمین دوره مشخص شد

نویسنده همدانی نامزد رتبه برتر نمایشنامه‌نویسی جشنواره مهر دزفول
با اعلام هیأت داوران سیزدهمین دوره مشخص شد

نویسنده همدانی نامزد رتبه برتر نمایشنامه‌نویسی جشنواره مهر دزفول

با اعلام شهرام کرمی، سیدحسین فدایی حسین و مرتضی سخاوت هیئت داوران سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان مهر دزفول، اسامی 10 نامزد دریافت جایزه نمایشنامه نویسی این دوره از جشنواره معرفی شدند که فرهاد لباسی برای نمایشنامه «ماجرای آرش» از استان همدان و شهرستان همدان در میان ...

|

یادداشتی بر حواشی تعیین حریم تئاتر شهر

حریم تئاتر شهر یک قرارداد اجتماعی است
یادداشتی بر حواشی تعیین حریم تئاتر شهر

حریم تئاتر شهر یک قرارداد اجتماعی است

تئاتر همدان، روح الله صالحی، توسعه پایدار، محوریت با انسان است که می بایست با ایجاد ابزار معنا بخش مانند تئاتر شهر به وسیله اندیشه ها و رفتارها، اکثریت مطلق جامعه شهری را به هم وصل کند که اکنون به دلیل ضعف ساختار بصری حریم تئاتر شهر، بسیار ضعیف عمل می کند. فرهنگ و هنر کلد کلید( ...

|

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان:

ارسال 50 اثر به دبیرخانه جشنواره نمایش‌نامه‌نویسی استان همدان
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان:

ارسال 50 اثر به دبیرخانه جشنواره نمایش‌نامه‌نویسی استان همدان

نخستین جشنواره نمایش‌نامه‌نویسی همدان در دو بخش اصلی و هنرجویان با ۲۶ اثر در بخش اصلی و ۲۴ اثر در بخش هنرجویی، توسط احمد بیگلریان، عباس شیخ بابایی و رسول کرمی داوری می‌شود.

|

در آیین پایانی چهارمین جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی

نمایش «هشت روز بدون تماس تصویری» درخشید
در آیین پایانی چهارمین جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی

نمایش «هشت روز بدون تماس تصویری» درخشید

با نظر هیأت داوران چهارمین جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی متشکل از  اتابک نادری، فرهاد قائمیان و شهرام کرمی آثار برگزیده این دوره از جشنواره اعلام شد که نمایش «هشت روز بدون تماس تصویری» به کارگردانی مهدی حبیبی از ملایر موفق شد در بخش های طراحی فضا و کارگردانی حائز رتبه ...

|

به صورت مجازی

نمایش « آوازه خوان طاس» در همدان اجرا می شود
به صورت مجازی

نمایش « آوازه خوان طاس» در همدان اجرا می شود

مایش « آوازه خوان طاس» نوشته اوژن یونسکو و به کارگردانی و دراماتورژی حسین صفی، کاری از گروه نمایشی فریاداز6 الی7 اسفند 1399 در هر ساعت از شبانه روز، در صفحه اینستاگرام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان  به نشانی Hamedan.farhang قابل مشاهده خواهد.

|

مهدی حبیبی کارگردان ملایری به ایرن تئاتر گفت:

جشنواره تئاتر عروسکی تهران - مبارک  یک برند آموزشی است
مهدی حبیبی کارگردان ملایری به ایرن تئاتر گفت:

جشنواره تئاتر عروسکی تهران - مبارک یک برند آموزشی است

به این نکته توجه کنیم که تجربه امسال، تجربه تازه و نویی است. با توجه به تجربه اجرای بخشی از جشنواره تئاتر مقاومت و فجر از طریق تلوزیون تئاتر ایران و فضای مجازی و انتقال آن تجربه در جشنواره تئاتر عروسکی «مبارک» ، من فکر می کنم تجربه جدیدی است و شاید باب خیری باشد برای کسانی که ...

|

نظرات کاربران