در حال بارگذاری ...
منوچهر اکبرلو داور بخش خیابانی بیست و چهارمین جشنواره تئاتر کودک ونوجوان

تئاتر برای همه است

رای رسیدن سریع به اهداف شعار تئاتر، کوتاه‌ترین راه همان توجه به تئاتر خیابانی است؛ ضمن اینکه نیازمند تغییر نگاه هنرمندان و مدیران فرهنگی به تئاتر خیابانی هستیم.

به گزارش تئاتر همدان- منوچهر اکبرلو  با بیان اینکه کارهای حاضر در جشنواره تئاتر کودک تنها برای این ایام تولید نمی‌شود بلکه برای اجرای عموم در طول سال است، اظهار کرد: هر سال انواع مختلف نمایش‌های خیابانی اجرا می‌شود که برخی از آنها باکیفیت بوده و برخی از کیفیت‌های متوسط و ضعیف برخوردار هستند.

وی با اشاره به اینکه شکل اجرایی جشنواره همیشه یکسان است، گفت: برگزاری جشنواره الگوی ثابتی را دنبال می‌کند و با توجه به ساختار مشخصی، نمی‌تواند فرق کند مگر اینکه جشنواره‌ دیگری با ساختار و بخش‌های مختلف برگزار شود.

داور بخش خیابانی جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان ساختار ثابت جشنواره را دارای محاسنی دانست و افزود: برگزاری جشنواره با یک ساختار ثابت از این لحاظ که هنرمندان می‌دانند چه جشنواره‌ای است و با مدل آن آشنا هستند، مزیت خوبی است، اما برای آنهایی که نگاه حرفه‌ای به تئاتر دارند، مناسب نیست.

وی به ضرورت تغییر چند سال یکبار در ساختار جشنواره تأکید کرد و افزود: تغییر در ساختار جشنواره باعث می‌شود خون تازه‌ای در رگ‌های آن جریان پیدا کند و ما شاهد تحول و دگرگونی هم در شیوه انتخاب گروه‌ها و هم در شکل برگزاری جشنواره باشیم.

اکبرلو در پاسخ به چرایی کم بودن آثار بخش خیابانی در جشنواره بیست و چهارم اظهار کرد: امسال آثار حاضر در این بخش کمتر است اما نمی‌دانم دلیل آن بودجه است یا امکانات؛ در حالی که بنده به لحاظ علاقه به این بخش معتقدم بیشترین آثار باید متعلق به این بخش باشد زیرا گروه‌های خیابانی بهترین گروه‌هایی هستند که می‌توانند «تئاتر برای مردم» را عملی سازند.

وی با اشاره به اینکه سالن‌های نمایش محدود بوده و اکثر آنها پلاتو و کوچک است، گفت: اکنون با افزایش تماشاگران بیش از ظرفیت سالن‌ها مواجه هستیم که بر این اساس تئاتر خیابانی این فرصت را فراهم می‌کند که تماشاگر بدون محدودیت تئاتر ببیند و گروه نیز انرژی بیشتری می‌گیرد.

داور بخش خیابانی جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با تأکید بر اینکه تئاتر خیابانی بهترین شیوه اجرای تئاتر است و قشر بیشتری از مردم را با این هنر آشنا می‌کند، یادآور شد: با وجود سرمای هوا، هنوز معتقدم تئاتر خیابانی باید اولویت نخست جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باشد زیرا قشر فراگیرتری از مردم که عادت به دیدن تئاتر صحنه‌ای ندارند نیز ایستاده تئاتر خیابانی می‌بینند.

وی با اشاره به اینکه نه تنها در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بلکه در همه جشنواره‌ها حتی بزرگسال، تئاتر خیابانی خیلی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، افزود: در این زمینه تئاتری‌ها، تحصیل‌کرده‌ها و فارغ‌التحصیلان ما تئاتر خیابانی را جدی نمی‌گیرند و شاید به این دلیل باشد که همه ما عادت کرده‌ایم برای تئاتری‌های حرفه‌ای نمایش اجرا کنیم ولی چون تماشاگر تئاتر خیابانی مردم کوچه و بازار هستند، فکر می‌کنیم شأن پایین‌تری دارد.

اکبرلو ضمن تأکید بر این شعار که «تئاتر برای همه است»، گفت: برای رسیدن سریع به اهداف شعار تئاتر، کوتاه‌ترین راه همان توجه به تئاتر خیابانی است؛ ضمن اینکه نیازمند تغییر نگاه هنرمندان و مدیران فرهنگی به تئاتر خیابانی هستیم.




مطالب مرتبط

درخشش «نگار» در جشنواره ملی میراث فرهنگی

درخشش «نگار» در جشنواره ملی میراث فرهنگی

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در همدان، گروه نمایش «نگار» از شهرستان ملایر در دومین جشنواره ملی میراث فرهنگی در بخش تئاتر عمارت حضور یافت. در این جشنواره دیپلم افتخار و جایزه نقدی به نمایش  «نگار» ...

|

نظرات کاربران