در حال بارگذاری ...
با حضور قاسم زارع

بزرگ داشت «رضا کشانی» در شهر کتاب همدان برگزار شد

بزرگ داشت «رضا کشانی» همراه با جشن امضا و رونمایی از «نمایشنامه آنتیگون و بازپرس» در شهر کتاب همدان برگزار شد«رضا کشانی» زاده اصفهانی چند سالی طی دهه ۵۰ به عنوان مدرس تئاتر در همدان فعالیت داشت و هنرمندان بسیاری زیر نظر او تربیت شده‌اند.

به گزارش همدان تئاتر، بزرگ داشت «رضا کشانی» همراه با جشن امضا و رونمایی از «نمایشنامه آنتیگون و بازپرس»  در شهر کتاب همدان برگزار شد

«رضا کشانی» زاده اصفهانی چند سالی طی دهه 50 به عنوان مدرس تئاتر در همدان فعالیت داشت و هنرمندان بسیاری زیر نظر او تربیت شده‌اند.

 احمد بیگلریان یکی از هنرمندان همدانی اظهار کرد: امروز، روز بسیار خوبی است چرا که بعد از 40 سال دوستان دهه 50 کنار هم جمع هستند و البته می‌دانم که این این با چه سختی امکان‌پذیر شده است.

وی با بیان اینکه صحبت کردن از آقای کشانی در واقع به طور اصولی به تئاتر همدان پرداختن است، گفت: قبل از حضور این استاد برجسته در همدان به تئاتر توجه می‌شد اما آقای کشانی اصول تئاتر را در کلاس‌ها برای ما تدریس کردند.

این هنرمند همدانی با اشاره به اینکه در مدت حضور پنج ساله استاد رضا کشانی در همدان قریب به 60 نمایش را بر روی صحنه رفت و هر سال دو دوره کلاس آموزش تئاتر، تشکیل شد، خاطرنشان کرد: هنرجویان در کلاس‌ها در جریان تعلیم مختلف تئاتر و آشنایی با متدهای علمی آن و کارگردانان بزرگ ایران و جهان قرار می‌گرفتند.

وی با بیان اینکه تاسیس «خانه نمایش» از اقدامات استاد کشانی در راستای گسترش تئاتر در میان مردم بود، گفت: آن دوران خانه تئاتر در خیابان سعیدیه تشکیل شد و نمایش‌های مختلفی به اجرا درآمد.

بیگلریان با اشاره به برگزاری بزرگداشت‌های استادان برجسته نظیر علی نصیریان در خانه نمایش استان زیر نظر استاد کشانی، افزود: استاد کشانی در عصر خود نوآور بود به عنوان مثال اولین نمایشنامه‌ را در قهوه‌خانه اجرا کردیم، در آن زمان می‌خواستیم  تئاتر در صحنه باشد اما چقدر جالب بود با ابداع او مردم چایی می‌خوردند و نمایش ما را تماشا می‌کردند.

قاسم زارع؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران نیز اظهار کرد: جمع حاضر خاطره‌هایی زیادی را با هم داریم، 14 سالم بود که وارد عرصه تئاتر در همدان شدم، آن زمان رضا کشانی بالای سرکار بود و نظارت مستقیم بر کارها داشت.

وی با اشاره به اینکه در آن دوران بچه‌های تئاتر همدان با هم همکاری داشتند و نهایت کشانی حرف اول و آخر را می‌زد، گفت: پیشنهاد می‌کنم بچه‌های نسل جدید و گذشته تئاتر همدان کاری را با هم اجرا کنند.

این هنرمند همدانی با بیان اینکه حاضرم با حضور دوستان کاری اجرا کنیم، گفت: کاری اجرا شود و حتی آن را در استان اصفهان نیز به روی صحنه ببریم.

قاسم زارع با بیان اینکه دهه 50 نمایش‌هایی در همدان اجرا می‌شد که در اصفهان نیز اجرا می‌کردیم که امیدوارم بار دیگر مورد توجه باشد، خاطرنشان کرد: چرا استان را به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان محدود کرده‌ایم و آیا بضاعت همین است؟!.

وی با تاکید به اینکه چرا باید تئاتر دائمی نداشته باشیم و چرا باید تئاتر فصلی باشد در حالی که بچه‌های فعالی در همدان هستند، افزود: مردم شهر باید هر شب تئاتر ببینند و امیدوارم این بستر فراهم شود.

این هنرمند با بیان اینکه در 14 سالگی وارد فرهنگ و هنر شدم و با رفتنم به تهران برای اینکه در همانجا کارم تئاتر را ادامه دهم و پول داشته باشم در بیمارستان نیز کار کرده‌ام، گفت: در این سال‌ها تئاتر را رها نکرده‌ام.

وی با اشاره به اینکه عشق به تئاتر در وجود ما نهاده شد و آتش زد و دیگر نتوانستیم از این فضا بیرون برویم، افزود: بچه‌های تئاتری دهه 50 ماندند و خوشبختانه اکنون نیز هستند.

زارع با بیان اینکه امروز کارم را رها کرده و به همدان آمده‌ام چون عاشق تئاتر هستم، خاطرنشان کرد: ما همه واله و شیدای یک صحنه هستیم.

هنرمندان همدانی یکی پس از دیگری به روی سن آمدند و از استاد کشانی و خاطرات خوش خود با او سخن گفتند تا اینکه نوبت به استاد رسید.

رضا کشانی با بیان اینکه شور و نشاط آن سالها بار دیگر در بین جمع نمایانگر است، اظهار کرد: این نشاط و شادی با وجود فضایی که در جامعه جاری است و بر روح ما سنگینی می‌کند، روح ما را نوازش می دهد.

وی با بیان اینکه این شور و نشاط انسانیت را فریاد می‌زند،گفت: طی این سالها همیشه به یاد بچه‌های همدان بودم و حتی در این سالها با تغییر شکل آنها را می‌شناسم.




مطالب مرتبط

درخشش «نگار» در جشنواره ملی میراث فرهنگی

درخشش «نگار» در جشنواره ملی میراث فرهنگی

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در همدان، گروه نمایش «نگار» از شهرستان ملایر در دومین جشنواره ملی میراث فرهنگی در بخش تئاتر عمارت حضور یافت. در این جشنواره دیپلم افتخار و جایزه نقدی به نمایش  «نگار» ...

|

نظرات کاربران