در حال بارگذاری ...
یک بازیگر حاضر در سی اُمین جشنواره تئاتر استان همدان

جای خالی بخش خصوصی در تئاتر استان همدان حس می شود

حضورش برای همه اهالی تئاتر مایه دل گرمی است بی این که خواسته باشی به عنوان یک پشتوانه کنارت می ایستد. در زلزله سرپل ذهاب سنگ تمام گذاشت و در سه نوبت گروه نمایشی را به آنجا فرستاد تا سهم کودکان آسیب دیده از خنده تهی نشود هادی لایقی بازیگر نمایش«قرار» بود به همین بهانه با وی به گفتگو نشستیم.

تئاتر همدان: از انگیزه تان برای بازی در نمایش« قرار» بگویید و این که عنوان بازیگر در پردازش ایده کارگردان چه قدر به نیاز سنجی جامعه و اطراف تون نظر داشتید؟

هادی لایقی: دو سه سالی به خاطر این که درگیر کارگردانی و بازی در نمایش های کودک بود فرصت خوبی را شمرده ام تا در ژانر بزرگسال خود را محکی بزنم 

بعد از پیش نهادهایی که در سال ۹۶برای بازی در نمایش بزرگ سال داشتم  پیش نهاد  بازی در  نقش آقایی  صادقی در نمایش« قرار»  به کارگردانی اکبر مرادی کامیاب به بنده شد که پس از خوانش چها بار متن و تحلیل شخصیت کاراکتر آقای صادقی نزدیک ترین فردی که در همسایگی خودم بود  که فرزندش شهید شده را در ذهن تصویر سازی کردم که همیشه انتظار پسر شهیدش را برای بچه محل ها تعریف میکرد و اکثر وقت ها درب خانه اش باز بود و هست که همین مورد عنوان شده را با کارگردان مطرح کردم و بعد از چندین جلسه صحبت های حضوری با مواردی که کارگردان به بنده گفت  و همانگونه که امروز جوانان جامعه ما که اضطراب و چشم انتظار والدین برای جوانان را مورد بی اهمیت می پندارن این نمایشنامه را پذیرفته و در آن به ایفای نقش پرداختم.

 

همدان تئاتر:  جایگاه تئاتر در استان همدان و شهر محل اجرای نمایش« قرار»  چطور ارزیابی می کنید

همدان تئاتر: جایگاه تاتر در استان و شهر همدان به شکرانه خدا پتانسیل خوبی را از لحاظ نیرونی انسانی از قبیل کارگردانی.بازیگری. و دیگر عوامل یک ‌نمایش بر خوردار است اما این موارد نیاز به بستر های زیر ساختی از قبیل پلاتو تمرین. پلاتو اجرا و سالن اجرا  و همچنین حمایت های مالی و تبلیغاتی  را می طلبد که تئاتر استان همواره در جایگاه اصلی خود باشد

 

همدان تئاتر: از مجموع سی جشنواره گذشته تئاتر استانی چندتا رو حضور داشتید و روند این سال ها رو چطور ارزیابی می کنید

هادی لایقی: به طور دقیق در خاطرم نیست اما حدود ـ۷ جشنواره استانی در حیطه بازیگری و کارگردانی حضور داشته. در خصوص سوال ارزیابی و روند اجرایی جشنواره سخنی نمی گویم زیرا که سکوت کردن خود را از پیش داوری ها نجات می دهد اما این امید است با مدیریت و درایت مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان ،کارشناس محترم تاتر استان و همچنین انجمن نمایش استان شاهد اتفاق های شیرین در این عرصه خواهیم بود.

 

همدان تئاتر: جشنواره تئاتر استان رو چطور ارزیابی می کنید و برای بهبود و رونق بیشتر چه پیش نهادی دارید

هادی لایقی: بلاخره هر ساله یک فستیوال یا جشنواره برای محک زدن گروهای نمایشی که در طول یک سال نمایشی را بر روی صحنه می برند و گروهای راه جشنواره  یافته شهرستان ها با خود مرکز استان را در ایام جشنواره فرصت مناسبی برای تبادل تجربه ها و ایده ها می باشد . اما هر ساله شاهد سیر نزولی کیفیت آثار و همچنین خود برگزاری جشنواره داشته ایم و انتخاب شهرستان ها به عنوان محل برگزاری جشنواره خود دلیلی بر نامطلوب بود بخصوص اجراهای همکاران کارگردان می شود.

پیشنهاد ها و انتقاد ها را همه و همه میدانیم پس برای هر چه بهتر برگزار کردن جشنواره اتحاد، همفکری،همدلی دوستان و هنرمندان و مسئولین برگزاری را می طلبد و چه خوب می شد اسپانسر خصوصی اما با نگاه فرهنگی و هنری  برای برگزاری اعلام آمادگی میکرد که متاسفانه تا کنون همچین اتفاق خوبی را شاهد نبودیم.

 

همدان تئاتر: نگرش ویترین بودن جشنواره از عملکرد یک ساله تئاتر استان رو با جریان جایزه محور متناسب می دانید

هادی لایقی: در بحث ویترین بودن خودم همیشه گفته و خواهم گفت نفرات و کارهای برگزیده یک جشنواره انتخاب سه نفر( هیئت داوران )می باشد پس هیچ گاه در جشنواره ها خود را هر ساله آماده نمی کنم که برای داوران کاری روی صحنه ببرم . سعی در رضایت تماشاچیان را در هدف خود گنجانده ام.

 

همدان تئاتر: حرف پایانی ..

 

هادی لایقی: برای تک تک هنرمندان جوان و پیشکسوت و اساتید دیار پایتخت تاریخ و تمدن آرزوی سلامتی و توفیق روز افزون و از ایزد منان خواستارم .شما را به فردا و فردا را به خدای لبخندها می سپارم.

 




نظرات کاربران