در حال بارگذاری ...
در آستانه بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان

چشم انداز را آسیب شناسی کنید

شکل برگزاری جشنواره و چه گونگی ارتباطات و سازماندهی و مجاز بودن برای گفتگو مستقیم بعد از اجراهای نمایش به او می آموزاند که متفاوت فکر کند و این سرآغاز تولید ثروت برای سرزمینش خواهد بود؛ باید پرسید تا چه میزان برای وقت مرده تماشاگران در سالن انتظار برنامه ریزی کرده ایم و کودک چه طور می تواند راجع به آن چه دیده است گفتگو کند و...

روح الله صالحی؛ یکی از چالش های جشنواره ها در ایران تغییر پی در پی و گاه سالیانه دبیر جشنواره است و عموما هدف این جشنواره ها در گذر زمان دچار فراموشی می شود و بعضا سلیقه اجرای دبیر چربشش بر هدف موسسین مستولی می شود.

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان که با نام امید در دهه شصت پا گرفت هم از این نمونه مستثنی نیست. و امروزه هدف صرفا عنوان جشنواره است بی این که چشم اندازی و آسیب شناسی حوزه اجتماعی در این جشنواره دیده شود. و مهم ترین دغدغه مدیران تأمین مالی جشنواره برای بهتر شدن است.

یکی از هدف هایی که می توان برای نظام تربیتی حوزه نمایش تعریف کرد رشد فردی و اجتماعی کودکان و نوجوانان این سرزمین است. رشد اجتماعی و فردی در گرو حرکت در مسیر پنج آیتم مهم بدون هرگونه بازدارندگی است:

۱-ارتباطات

۲- سازماندهی

۳-رهایی بیان

۴- متفاوت فکر کردن

۵- تولید ثروت

این که جشنواره در مسیر اجراهای صرف نمایش در حوزه خردسال تا نوجوان حرکت کند اتفاق خاصی رخ نخواهد داد چرا که کودکان و نوجوانان باید در مسیر جشنواره با مفهوم سیستم آشنا شوند.سیستمی که برآمده از پنج آیتم مطرح شده در بالا، باشد.بخش ناخودآگاه ذهن همه انسان ها پر از فایل هایی از اطلاعاتی است که در این دوره سنی پر شده است.

شکل برگزاری جشنواره و چه گونگی ارتباطات و سازماندهی و مجاز بودن برای گفتگو مستقیم بعد از اجراهای نمایش به او می آموزاند که متفاوت فکر کند و این سرآغاز تولید ثروت برای سرزمینش خواهد بود؛ باید پرسید تا چه میزان برای وقت مرده تماشاگران در سالن انتظار برنامه ریزی کرده ایم و کودک چه طور می تواند راجع به آن چه دیده است گفتگو کند و...

از قوی ترین انگیزه های انسانی، بهتر شدن «Self- Enhanceme» اما این بهتر شدن نیاز به محیط مستعد دارد محیطی که محصولات فرهنگی و جشنواره لای بخش لاینفک این محیط و ایجاد آن هستند که چیستی سیستم را  چه در حوزه نمایش چه در حوزه اجرای حواشی از ورود و انتظار برای باز شدن در سالن تا رفتن تماشاگران باید این پنج آیتم را در ناخودآگاه کودکان نهادینه کند.

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در آستانه بیست و پنج سالگی قرار گرفته است و با تمام محدودیت های مالی و.. دست و پنجه نرم می کند اما باید یادمان باشد اگر در سه حوزه رفاه، رضایت و مقبولیت نتوانیم حواشی جشنواره را به سیستم تبدیل کنیم در درازمدت توسعه پایدار اتفاق نخواهد افتاد

چه خوب می بود ربع قرن شدن یک جشنواره با آسیب شناسی تخصصی در دو حوزه تکنیک و آورده های روان شناسی مدرن و به دور از روش حماسی اتفاق می افتاد تا  به مفهوم سیستم و چشم انداز دست پیدا می کرد.




مطالب مرتبط

درخشش «نگار» در جشنواره ملی میراث فرهنگی

درخشش «نگار» در جشنواره ملی میراث فرهنگی

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در همدان، گروه نمایش «نگار» از شهرستان ملایر در دومین جشنواره ملی میراث فرهنگی در بخش تئاتر عمارت حضور یافت. در این جشنواره دیپلم افتخار و جایزه نقدی به نمایش  «نگار» ...

|

نظرات کاربران