در حال بارگذاری ...
در خصوص افزایش حضور اسپانسر در تئاترهمدان

تهیه کننده ضرورتی که باید جدی گرفته شود

مطلوبیت قابل اندازه‌گیری است. به مطلوبیت حاصل از کل کالاهای مصرف شده مطلوبیت کل (Utility Total) می‌گویند. هر قدر واحدهایی از یک کالا که مورد مصرف فرد در واحد زمان قرار می‌گیرد بیشتر باشد،مطلوبیت کلی که بدست می‌آید نیز بیشتر است. مطلوبیت نهایی نزد  این ۳۲۷ هزار نفری که سال ۹۷ از نمایش همدان دیدن کردن باید آسیب شناسی شود تا در مسیر تورم موجود باعث ریزش نشود و این از وظایف هدایت کنندگی تهیه کننده است.

روح الله صالحی؛ حضور و تداوم تهیه کنندگان در کنار عنوان اسپانسر در نمایش همدان بهانه ای شد تا نگاهی به این جریان داشته باشیم که تهیه کننده عنوانی است صرفا تشریفاتی یا برگ برنده تئاتر حرفه ای؟

تهیه‌کننده را عموما کسی می دانیم که راه‌اندازی، هماهنگ‌سازی،. رسیدگی و کنترل کارهایی از جمله جمع‌آوری پول مورد نیاز، به‌کارگیری افراد کلیدی و این‌گونه کارها بر عهده دارد.اما آیا این تخصص در همدان وجود دارد یا صرفا مدیر مالی گروه است؟

در نیمهٔ نخست قرن بیستم، تهیه‌کنندگان می‌بایست اداره ی کنترل هنری فیلم را هم انجام می‌دادند. در ایالات متحده با کنار گذاشتن دستگاه استودیویی هالیوود در دههٔ ۱۹۵۰، کنترل هنری کار بر عهده ی دستیاران کارگردان گذاشته شد. و نقش  عمدتا مالی و تشکیلاتی به او واگذار شد.

گاه تهیه کننده ، خود را در سرشت هنری فیلم هم دخالت می دهد و تاثیری قاطع در کیفیت نهایی محصول بر جا می نهد. ایروینگ تالبرگ ( Irving Thalberg ) یکی از این تهیه کنندگان بود که علاوه بر قدرتی که بر فیلمش اعمال می کرد ، از دانش هنری و فیلم سازی بالایی هم برخوردار بود  تالبرگ به اندازه ای در حرفه خود موفق بود که آکادمی علوم و هنرها در آمریکا ، جایزه ای به نام تالبرگ را جزو جوایز خود اضافه کرد.

تهیه منابع مالی برای پروژه و یا یافتن سرمایه گذارشاید مهم ترین دغدغه این روزهای تئاتریست که چشم به گیشه دوخته است و تنها نسخه موجود تن دادن به انواع اسپانسرها  است که هدف شان بیشتر استفاده از ظرفیت فرهنگی اجرای تئاتر و صرفه جویی مالی در جریان تبلیغات است و بیشتر جنبه سرگرمی تئاتر و شلوغ شدن سالن تئاتر برایشان اهمیت

با تاسیس تئاتر شهرهمدان برای تبدیل مجتمع فرهنگی شهید آوینی برای اجرای نمایش اما هم چنان حیات گروه های نمایشی  بر سیستم جشنوارها می چرخد که با انتقال  جشنواره بین المللی تاتر کودک  و نوجوان به زادگاهش باعث شد گروه های نمایش  بیشتر نگاه شان به سمت اجرای عمومی برود. که به لحاظ گیشه نیز می تواند هزینه ها را تامین کند و همین نکته باعث شد، تأمین هزینه های اولیه اجرای دکور، آکسسوار و تبلیغات و... باعث توجه به معقوله تهیه کنندگی و اسپانسری قوت گرفت.

 

 در این مسیر کسانی که تخصص مالی و بازاریابی دارند می تواند با جایگزین شدن در جریان تبلیغاتی اسپانسرها مسیر تئاتر را از گیشه صرفا تجاری به سمت آثار فاخر هنری و تجربی و خلاقیت محور متمایل سازند. چرا که این نوع آثار نه امیدی به گیشه ای پر و پیمان دارند و نه حمایت یارانه ای مستقیم دولت  را ضامن عرق ریزان روح خود حس می کنند.

مطلوبیت عبارت است از رضایت مصرف کننده که از مصرف کالا و خدمات حاصل می‌شوددر واقع کلمه کلیدی مطلوبیت رضایت است نه سودمندی، مفهوم مطلوبیت بسیار وسیع است و مترادف لذت شخصی است. برای نمونه مواد مخدر برای فرد یا افرادی مضر است  ولی برای یک معتاد لذت‌بخش می‌باشد و یا مجبور به استفاده از آن است و در صورت عدم استفاده درد خواهد داشت، از این رو فرد معتاد به لحاظ بالا بردن لذت و یا فرار از درد در کوتاه مدت از آن استفاده می‌کند و این کالا برای او اصطلاحاً دارای مطلوبیت یا خوشایندی است

این مبانی به این معناست که مطلوبیت قابل اندازه‌گیری استبه مطلوبیت حاصل از کل کالاهای مصرف شده مطلوبیت کل (Utility Total) می‌گویند. هر قدر واحدهایی از یک کالا که مورد مصرف فرد در واحد زمان قرار می‌گیرد بیشتر باشد،مطلوبیت کلی که بدست می‌آید نیز بیشتر است. مطلوبیت نهایی نزد  این 327 هزار نفری که سال 97 از نمایش همدان دیدن کردن باید آسیب شناسی شود تا در مسیر تورم موجود باعث ریزش نشود و این از وظایف هدایت کنندگی تهیه کننده است.

تهیه کننده در تئاتر , تنها یک عنوان نیست ,او هم راه با کارگردان در امور مختلف اثر , ازجمله انتخاب متن , بازیگران و ... سهیم است و علاوه بر آن , کاهش دهنده استرس برای کارگردان در زمینه کارهای اجرای است , زیرا پیگیری کارهای اجرایی , تبلیغات , فروش بلیط و تهیه سالن بر عهده تهیه کننده است.




مطالب مرتبط

درخشش «نگار» در جشنواره ملی میراث فرهنگی

درخشش «نگار» در جشنواره ملی میراث فرهنگی

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در همدان، گروه نمایش «نگار» از شهرستان ملایر در دومین جشنواره ملی میراث فرهنگی در بخش تئاتر عمارت حضور یافت. در این جشنواره دیپلم افتخار و جایزه نقدی به نمایش  «نگار» ...

|

نظرات کاربران