در حال بارگذاری ...
روزهای خوب پیش روی تئاتر همدان

خانواده ها ارزش زیادی برای دیدن نمایش کودک برای کودکان شان قائل هستند

سیده معصومه زیوری حسینی، کارشناس حقوق،مدت بیست سال هست که دررشته هنر به فعالیت می پردازد. فعالیت های از جمله بازیگری،طراحی ودوخت لباس،طراحی صحنه،عروسک گردانی وکارگردانی و درجشنواره های مختلف شرکت گرده است و جوایز متعددی را کسب کرده است. نمایش راز پیشونی سفید و اجرای مجدد آن بهانه ای شد تا با این کارگردان به گفتگو بنشینیم که در ادامه می خوانید

وضعیت تئاتر کودک و نوجوان را چطور ارزیابی می کنید؟

وضعیت تئاترکودک ونوجوان درحال حاضر، می شود خوب ارزیابی اش کرد والبته قابل توجه است که، این حال خوب رودردرجه ی اول نویسنده ودرص دبیشترش را کارگردان می تواند  به هرتئاتری علی الخصوص تئاترکودک بدهد. باروشهایی که خلاقانه وازروی هوش ذاتی خود کارگردان باشد  وبتواند  کودکان وحتی بزرگسالان را با روانشناسی و نیازجامعه را ارزیابی کند ودراین مسیر پیش برود  درکارکودک یک مقدارزیادی حساسیت بالاست. اگر  آموزش مفاهیم کم و یا سطحی باشد کودک را دربعضی مسائل دچارمشکل میکند  واگه زیادی آموزش داده شود  کودک زده می شود واینجاست که باید حد وسط را نگه داشت تا بتوان موضوعات آموزشی را درست و به جا القا کرد.

چراکه کودکان مالایق بهترین ها هستند و بنابر این همیشه باید بهترین ها را برایشان انجام داد تااستعداد ذاتی این عزیزان شکفته شود و مسائل را درست  بتوانند حلاجی کنند  وتشخیص بدهند. ازطرفی کودکان ما چون دارای هوش سرشاری هستند به راحتی غلط را از درست تشخیص میدهند  واین جاست که باید هوشیارانه برخورد کرد که کودک دچار تضاد نشود  وبتواند باهوش کودکانه خودش صره روازناصره تشخیص بدهد.

 

وضعیت تئاتر کودک و نوجوان همدان چطور است؟

به نظرمن تئاتر کودک ونوجوان همدان روز به روز دارای پیشرفت هست واین قابل ستایش هست که خانواده ها ارزش زیادی برای دیدن نمایش کودک برای کودکانشون قائل هستند.این موضوع خیلی ارزشمند است که تماشاچیان گروه نمایشی راسپینا خودشان پی گیر اجراهای نمایش ازا ین گروه هستند .درکل حال تئاترکودک ونوجوان همدان را می شود خوب ارزیابی کرد واگر بخواهیم بهترنگاه کنیم یک مقدارمحتوای بعضی ازنمایش ها باید بالاتر برود وسطح نمایش ها را ازرکود دربیاورند،از تکرار وکیفیت پایین دراجرا پرهیز کنند. این ها مسائلی هست که متاسفانه آسیب های جدی به تئاترکودک وارد می کند به شخصه معتقدم که نمایشی که خوب فروش می کند این مدیریت وهوش کارگردان رونشان میدهد ، همیشه اسم نیست که سالن نمایش را پر از تماشاچی می کند بلکه مفهوم ومحتوای نمایش وفضایی که برای کودک ایجاد میکنیم خودش بالاترین اثررا درنمایش می گذارد  وباعث می شود از نمایش استقبال شود ومردم را تشویق به دیدن نمایش می کند.

نمایش راز پیشونی سفید با توجه به پیرنگ مذهبی که دارد،نوع استفاده گروه ها از مضامین ملی و مذهبی در آثارشان باید چه کنند؟

همان طورکه گفتم مدیریت ودرایت کارگردان هر اثری رومی تواند به بهترین نحوشکل بدهد وقتی توی یک نمایش تم مذهبی دارد و ازطرفی کودک ممکنه است خیلی بااین مفاهیم آشنا نشده باشد چه به لحاظ سنی ویاغیره، این جاست که باید دست به کار شد وبا شیوه های مختلف کودک را با مذهب آشنا کرد به گونه ایی که دوست داشته باشهد به جای یک بار چندین بار از نمایش دیدن کند  اتفاقی که برای نمایش« راز پیشونی سفید» افتاده است، بنابر این باید کار تئاتر کودک ونوجوان روانشناسانه پیش برود که نه کودک زده بشود نه برای ش مسائل خیلی لوس شود، فضاسازی، استفاده ازطراحی های خاص برای نمایش ، چگونگی بیان دیالوگ ها، شیوه ی دید کارگردان، انتخاب لباس، موسیقی، نور، سالن وحتی افراد بازیگر و یا عروسک گردان همه وهمه دست به دست هم می دهند و یک نمایش خوب و زیبا را خلق می کنند و اثری ژرف وعمیق بر روی کودک می گذارد  با وجودی که نمایش مذهبی هم باشد ولی می تواند جای خودش را در دل کودک باز کند ومتقاضی چندین باردیدن نمایش شود. وقتی آموزش از طریق نمایش باشد به نسبت تاثیرش عمیق ترو موفق ترخواهدبود.

 

 

از نمایش« راز پیشونی سفید» بگوید

نمایش« راز پیشونی سفید» به نویسندگی جناب سیدجوادرحیم زاده وکارگردانی سیده معصومه زیوری حسینی، یک نمایش عروسکی که دارای تم مذهبی هست،نمایشی که خاص برای یک فردخاص ودوست داشتنی امام رضا(ع)،امام خوبیها،ضامن آهو و...نوشته وکارگردانی شده است ، طوری کارگردانی شده است که صرف مذهبی نباشد  به گونه ایی که کودک بتواند ارتباط برقرار کند و لذت ببرد  کاملا کودکانه وشاد برای رنج سنی در نظرگرفته شده، مفاهیم، کارگردانی، عروسکها، طراحی صحنه، موسیقی، طراحی لباس ودکورو.... همه و همه مواردی هستند که اجرایی مناسب برای کودکان را رقم زده وشرایط روبرای شان فراهم می کند که بتوانند شناخت پیدا کنند ومهم تر این که بتوانند  با این گونه نمایش ارتباط برقرار کنند.

 

و سخن پایانی

سخن پایانی این که،تشکرمی کنم ازکارگردان، روانشناس و مشاورنمایش رازپیشونی سفید،جناب  فرهادلباسی که همیشه گروه ونمایش ها راحمایت کرده است وزحمات زیادی برای گروه نمایشی راسپینا کشیده که قابل تقدیر و تشکرهست ازگروه خوب نمایش رازپیشونی سفید ممنونم،ازمردم خوب وفهیم شهرم همدان وحتی ازعزیزان مسافری که توی مدت اجرای نمایش را حمایت کردند  وبیشتراوقات چندین باره به دیدن نمایش آمدن تشکرمی کنم و ازهمه ی عزیزانی که ما را تواین مجموعه یاری کردن تشکروقدردانی می کنم ازخانواده ی خوبم که همیشه ی ایام زحمتم روی دوششان بوده وهیچ وقت من را تنها نگذاشتند.  تشکرمی کنم ودست شان رومی بوسم، ازآوای عزیزم دخترم نازم ممنونم که باوجود سن کمش همراه است  و باوجود اذیت هایی که توی این مسیر شده ولی صزورانه تحمل کرده،ازش عذرخواهی میکنم وروی ماه شومی بوسم. پیام کارگردان برای کودکان سرزمینم؛عزیزانم تا روزی که بتوانم برای شما بی وقفه کارمی کنم ونمایش تولید می کنم زیرا ازشادی شما شادم ونیروی مضاعف می گیرم، پاینده بمانیدهمیشه کودکانم ومادرانه دوستتان دارم

 




مطالب مرتبط

درخشش «نگار» در جشنواره ملی میراث فرهنگی

درخشش «نگار» در جشنواره ملی میراث فرهنگی

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در همدان، گروه نمایش «نگار» از شهرستان ملایر در دومین جشنواره ملی میراث فرهنگی در بخش تئاتر عمارت حضور یافت. در این جشنواره دیپلم افتخار و جایزه نقدی به نمایش  «نگار» ...

|

نظرات کاربران