در حال بارگذاری ...
  • بررسی اجمالی امکان آفرینش طراحی صحنه ی درمانگر در فرآیند سایکودراما

    طراحی صحنه و امر روان درمانگری

    می توان با بهره گیری از عوامل روانشناختی که در ادبیات وجود دارند به کمک بیمار شتافت. به عنوان مثال می توان تکنیک حرکت سیال ذهن را به مقوله طراحی صحنه برای یک بیمار با افکار آشفته تعمیم داد و از طریق ثبات زدایی در صحنه، تصویر ذهن او را مقابل چشمانش ایجاد کرد. این اتفاق موجب می شود زمانی که خود را در یک صحنه سیال متشکل از عناصر ناهمگون و متغیر که در زندگی با آنها سر و کار دارد ببیند و به درکی عمیق  و تصویری صحیح از درونش دست یابد و در ادامه با یک عمل نمایشی وادار به حل بحران بی ثباتی در صحنه شود. بیمار شروع به ثابت کردن عناصر سیال صحنه می کند، بر آیند ایجاد ثبات در بیرون، ایجاد ثبات در درون است.

    تئاتر همدان- سجاد طهماسبی، یکی از دستاوردهای مهم قرن بیستم که موجب تحول در دو حوزه تئاتر و روان درمانی گردید، سایکودرام یا تئاتر درمانی بوده است که اساس نظریه آن در سال 1921 توسط دکتر ژاکوب لوی مورنو بنیان گذاشته شده است. تئاتر درمانی از منظر وی نوعی کاوش علمی جهت دریافت حقیقت از طریق شیوه های نمایشی است. با مطالعه آثاری که در این زمینه نگاشته شده و نگاهی به فعالیت گروه های تیاتر درمانی و نتیجه های شگرف و مثبتی که از آنها گرفته شده است، این مطلب بر ما روشن می شود که اهمیت تیاتر در امر پالایش روانی جامعه در چه حدی قرار دارد و بهره گیری صحیح از آن تا چه حد می تواند موجب بهبود اَرکان های بهداشت و سلامت روان در اقشارهای مختلف مردم باشد.

    اما آنچه در این مجال می خواهد مورد موشکافی قرار گرفته و نقش ایجاد تلنگر بر پیکره تئاتر درمانی را بر عهده بگیرد، تذکر به یک نادیده انگاری در مبحث سایکو درام است. با مطالعه آثار نگاشته شده در حیطه تئاتر درمانی به خوبی درمی یابیم که انسان اساس همه عملکردهای درمانی در این شیوه است. این انسان ها هستند که در بستر هنجارها دچار طغیان گردیده و روال عادی را که مهمترین عامل آرام زیستی در جامعه است را از دست داده اند و این امر موجب گردیده تا در روشهای درمانی از همین انسان های بیمار در بستر صحنه برای کشف عوامل بر هم زننده آرامش استفاده گردد. در اینجا حضور فعال بیمار به پادزهری بر علیه بیماری اش تبدیل می گردد و این نقطه اوج یک تئاتر با رویکرد درمان است. اما آنچه لازم به ذکر است، موضوع نادیده انگاری در حیطه استفاده از امکانات صحنه ای در طول دوره درمان است.

    چرایی های بزرگی در این مسیر وجود دارند که مهمترین آنها بی توجهی به امر بهره برداری از طراحی صحنه در سایکو دارم است. مایلم به اهمیت طراحان صحنه در تئاتر اینگونه بپردازم که همانا می توان آنها را کارگردانان نامرئی نامید. در عین حال تاثیر مستقیم طراحی صحنه بر ایجاد میزانسن ها که ناشی از عملکرد طراحان صحنه است بر هیچکس پوشیده نیست. در واقع طراحان صحنه خالقان یک بستر مناسب برای یک امر دراماتیک هستند. حال با این تفاسیر و تاکید بر نقش طراح صحنه در یک رویداد دراماتیک می توانیم دوباره به سایکو درام برگردیم . درامی که زاده بلوغ تئاتر در طی قرن های متمادی است. از آنجایی که نفس و ماهیت درام بر برخورد و مواجهه بنا نهاده شده است، می توانیم به طرح این موضوع بپردازیم که صحنه و صحنه پردازی همواره نقش مهمی در زیست گاه های انسان داشته است. گاه این صحنه ها بی مخاطب هستند (مخاطب به معنای خاص) و گاه صحنه هایی هستند که مخاطب دارند. این مواجهه مداوم با صحنه ها در زندگی یعنی همنشینی با محیط و اشیا و موجودات جاندار یا بی جان. بدین گونه می توان نقش اشیا و ابزار و محیط هایی که انسان می آفریند را بر ذهن او تبیین کرد. حال در اینجا چالش اصلی بدین گونه مطرح می شود که چرا در طی یک فر آیند تئاتری که مبتنی بر درمان است تاثیر محیط و مکان واشیا که همان عناصر اصلی در صحنه پردازی هستند به فراموشی سپرده می شود؟ طراحان صحنه با ورود به مقوله تئاتر درمانی می توانند این مشکل را مرتفع کرده و از طریق ایجاد یک بستر مکانی و یک فضای متناسب با روحیات فرد بیمار، به درمان وی کمک شایان توجهی نمایند. به عنوان مثال وقتی با یک بیمار که دارای اغتشاش فکری و افکار آشفته و درهم و برهم است مواجه می شویم، می توان با ایجاد یک طراحی صحنه مستقل که هیچ چیز جز مکان و اشیا در آن حضور ندارد کمک کرد تا به شناخت دقیق تری از وضعیت خود دست یابد.

    در اینجا می توان با بهره گیری از عوامل روانشناختی که در ادبیات وجود دارند به کمک بیمار شتافت. به عنوان مثال می توان تکنیک حرکت سیال ذهن را به مقوله طراحی صحنه برای یک بیمار با افکار آشفته تعمیم داد و از طریق ثبات زدایی در صحنه، تصویر ذهن او را مقابل چشمانش ایجاد کرد. این اتفاق موجب می شود زمانی که خود را در یک صحنه سیال متشکل از عناصر ناهمگون و متغیر که در زندگی با آنها سر و کار دارد ببیند و به درکی عمیق  و تصویری صحیح از درونش دست یابد و در ادامه با یک عمل نمایشی وادار به حل بحران بی ثباتی در صحنه شود. بیمار شروع به ثابت کردن عناصر سیال صحنه می کند، بر آیند ایجاد ثبات در بیرون، ایجاد ثبات در درون است. در واقع بیمار همزمان می آموزد که چگونه ذهن خود را به آرامش دعوت کند و از سیالیت آن بکاهد و از آشفتگی رهایی یابد. این امر همانا از طریق یک طراحی صحنه مستقل که مبتنی بر علوم روانشناختی است صورت می گیرد و می تواند در تکمیل فرآیندتئاتر درمانی به شیوه ای کار آمد تبدیل شود.

     




    مطالب مرتبط

    پس از چهار روز ارزیابی

آثار منتخب جهت حضور در سی و یکمین جشنواره تئاتر استان همدان معرفی شدند
    پس از چهار روز ارزیابی

    آثار منتخب جهت حضور در سی و یکمین جشنواره تئاتر استان همدان معرفی شدند

    یگلریان، سهراب نیک فرجاد، نبی الله بیات و حسین صفی به عنوان داور ناظر به عنوان اعضای هیأت انتخاب و ارزیاب سی و یکمین جشنواره تئاتر استان همدان، اپس از چهار روز بازبینی و ارزیابی نمایش های شهرهای همدان،ملایر، نهاوند، تویسرکان، بهار و کبودرآهنگ هفت نمایش را جهت حضور در بخش ...

    |

    حسین صفی   از تئاتر همدان در سالی که گذشت

این چراغ هنوز روشن است
    حسین صفی از تئاتر همدان در سالی که گذشت

    این چراغ هنوز روشن است

    سال 1398 برای تئاتر استان همدان، سال رونق اجراهای عمومی در سطح شهرستان های استان بود که نشان می دهد چراغ صحنه توسط هنرمندانش پر فروغ و روشن می تابد.در مجموع 148 عنوان نمایش در استان تولید شد و بیش از هزار و نهصد نوبت اجرای عمومی تئاتر باعث شد چراغ تئاتر در سالن های نمایش شهرستان ...

    |

    با رویکرد انتخابات

نمایش« طنز انتخاباتی» در نهاوند به  صحنه می رود
    با رویکرد انتخابات

    نمایش« طنز انتخاباتی» در نهاوند به صحنه می رود

    نمایش« طنز انتخاباتی» در قالب جنگ شادی نهاوند به نویسندگی سهم الدین دارایی و کارگردانی میثم دارایی از 27 بهمن الی اول اسفند ساعت 18 در تالار اندیشه مجتمع فرهنگی و هنری امام خمینی(ره) نهاوند به روی صحنه می رود.

    |

    توسط گروه نمایشی فروغ

نمایش« سردار آسمانی» در نهاوند به روی صحنه می رود
    توسط گروه نمایشی فروغ

    نمایش« سردار آسمانی» در نهاوند به روی صحنه می رود

    نمایش« سردار آسمانی» به نویسنگی شهریار طاهری و کارگردانی صحبت الله روشنفکر کاری از گروه نمایشی فروغ  26 الی 29 بهمن ساعت 16 در تالار اندیشه مچتمع فرهنگی هنری امام خمینی(ره) نهاوند به روی صحنه می رود.

    |

    با آیین رونمایی از تمبر یادبود تئاتر استان

مراسم تجلیل از هنرمندان تئاتر استان همدان برگزار شد
    با آیین رونمایی از تمبر یادبود تئاتر استان

    مراسم تجلیل از هنرمندان تئاتر استان همدان برگزار شد

    مراسم بزرگ داشت پیشکسوتان و سرپرستان گروه های نمایشی استان همدان با هم انجمن هنرهای نمایشی استان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنجشنبه 17 بهمن ماه ساعت19  در تالار هتل خاتم همدان برگزار شد.

    |

    به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی

نکو داشت هنرمندان برجسته تئاتر استان همدان برگزار خواهد شد
    به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی

    نکو داشت هنرمندان برجسته تئاتر استان همدان برگزار خواهد شد

    در این مراسم ضمن تقدیر از کاتالوگ معرفی پیشکسوتان برجسته تئاتر استان و سرپرستان گروه های ثبت شده مرکز هنرهای نمایشی  رونمایی می شود. این اقدام  با ابتکار انجمن هنرهای نمایشی استان همدان در دهه فجر برگزار خواهد شد و سی پنج نفر از فعالین تئاتر به عنوان پیشکسوت و سرپرست گروه های ...

    |

    توسط گروه نمایشی هناسه

نمایشنامه « اندوه پرنده بر وزن شقایق» در همدان خوانده می‌شود
    توسط گروه نمایشی هناسه

    نمایشنامه « اندوه پرنده بر وزن شقایق» در همدان خوانده می‌شود

    در ادامه نشست های نمایش نامه خوانی ، نمایش نامه « اندوه پرنده بر وزن شقایق» به نویسندگی  روح الله صالحی و کارگردانی مانا پوراسد  توسط گروه هناسه در تاریخ 13 بهمن ساعت 10  در شهر سالن آمفی تئاتر کتابخانه شهید حجازی خوانش می شود.

    |

    نظرات کاربران