در حال بارگذاری ...
  • کارگردان همدانی حاضر در همایش صاحبدلان

    تئاتر دینی نگاه متفاوتی به معنویت دارد

    خوشبختانه امروزه به این باور رسیده‌ایم که تئاتر دینی کاری نیست که هدفش اشک درآوردن باشد. تئاتر دینی یک نگاه متفاوت دارد به معنویت درونی آدم‌ها به نگاه آدم‌هایی که از بیرون به دین نگاه می‌کنند. به مسائل دینی نگاه می‌کنند و این زیباست؛ و می‌تواند در تفکر نویی که در حال شکل گیری است راهبرد درستی است. قدم‌های خوبی برداشته شده است. این نگاه را باید پاک کنیم که تماشاگر می‌آید که گریه و زاری کند و این جریان را باید برایش هموار کنیم.

    سعید باغبانی نیر، بازیگر و کارگردان پر توان همدانی است که نامش در یک دهه گذشته در  بین آثار جشنواره های مختلف کشور دیده شده و هم چنان حضوری پویا دارد و حالا به بهانه اجرای نمایش« کربلای بی شمر» با او به گفتگو نشستیم تا نظرش را در خصوص تئاتر دینی و همایش تئاتر صاحبدلان جویا شویم  که با هم می خوانیم.

     

    درباره محتوا و مضمون نمایش «کربلای بی شمر» توضیح دهید

    نمایش «کربلای بی شمر» به نویسندگی رضا صابری با نگاهی متفاوت و طنز موقعیت به موضوع تعزیه خوانی دارد و این برایم جذاب و جالب بود. خیلی خاص است از این دست نمایش نامه‌ها کم داریم که هم شاهد گریه هستید و هم خنده را روی صحنه نشان می‌دهد این فرم یکدست تا انتها حفظ شده است. محتوای نمایش با توجه به موقعیت و کشمکش و... در نمایش اتفاق می‌افتاد و مضمون باعث جذابیت برای تماشاگر شده است.

     

     ویژگی‌ها و کارکردهای این متن نمایشی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

    ویژگی این نمایش در طنزی که در بستر کار جریان دارد محسوب می‌شود. ساده و روان و سلیس می‌تواند با تماشاگر خودش ارتباط برقرار کند. این روند نمایش را شکل می‌دهد و این متناسب با جامعه امروز ماست. می‌شود در یک نمایش هم خندید و هم عزاداری کرد و خدشه ای به نمایش یا تعزیه و یا ساحت مقدس ائمه اطهار. ع. وارد نمی‌کند و این خصوصیت بارز این نمایش است.

     

    در خصوص چالش‌هایی که در اجرای این نمایش با آن روبه رو بودید بگویید؟

    ما هم مثل اکثر گروه‌های شهرستانی با مشکل بودجه مواجه ایم. عدم حمایت مالی و معنوی که باید از این دست نمایش باید بشود که نمی‌شود و ما هیچ وقت نفهمیدیم باید کار ارزشی بکنیم یا نکنیم. کار فاجر اجرا کنیم یا نه. کار دینی انجام بدهیم یا نه؟! حامی ما چه کسی و نهادی است. این دست نمایش‌ها خیلی در گیشه و فروش خیلی موفق نیستند. این یک واقعیت امروز جامعه ماست که تماشاگران چندان از این دست نمایش‌ها استقبال نمی‌کنند.

    اگر می‌خواهیم این گونه نمایش‌ها ادامه دار اجرا شوند باید حمایت‌ها هدفمند تزریق شود. باید تماشاگرها را پرورش بدهیم. باید مسوولین پای کار باشند.

     

    تئاتر دینی امروز در چه موقعیتی قرار دارد؟

    تئاتر صاحبدلان با این نگرش شکل گرفته که تئاتر دینی را سرپا نگه دارد و فکر می‌کنم تا حد بسیار زیادی موفق شده است. امیدوارم این روند ادامه دار باشد که در غیر این صورت باید یک فکری به شرایط اعتقادی و اجرایی داشته باشیم که به سرانجام برسانیم.

     

    ظرفیت تئاتر دینی در همدان تا چه اندازه است؟

    تئاتر دینی موقعیت بدی ندارد. هنوز بعضی از مسوولین ما توجیه نیستند که این بخش از تئاتر باید حمایت مالی و معنوی بشود. تئاتر دینی تئاتر کمیک نیست. تئاتر دینی تئاتر کودک نییست. نمایش موزیکال نیست که بخواهد گیشه داشته باشد. گرچه می‌تواند از این‌ها به عنوان شکل استفاده کند. به هر حال دست و پایش بسته است. برای همین حمایت می‌خواهد وگرنه اتفاقی نمی‌افتد و این به ضرر تئاتر این مملکت است. چه بخواهیم چه نخواهیم تئاتر دینی ژانری در تئاتر ماست که می‌شود به آن خوب پرداخت

    همدان با توجه به ظرفیت‌های غنی که در نوشتار دارد. به خصوص در کارگردانی و بازیگری ظرفیت معقولی است. اگر دوستان به لحاظ تئوری بیشتر روی این مسأله توجه کنند و شکل و شمایل آن را بهتر کنند و معقول و عمیق نگاه کنند واقعاً ظرفیت‌های بالای دارد.

     

    تئاتر دینی دارای چه مؤلفه‌هایی است؟

    خوشبختانه امروزه به این باور رسیده‌ایم که تئاتر دینی کاری نیست که هدفش اشک درآوردن باشد. تئاتر دینی یک نگاه متفاوت دارد به معنویت درونی آدم‌ها به نگاه آدم‌هایی که از بیرون به دین نگاه می‌کنند. به مسائل دینی نگاه می‌کنند و این زیباست؛ و می‌تواند در تفکر نویی که در حال شکل گیری است راهبرد درستی است. قدم‌های خوبی برداشته شده است. این نگاه را باید پاک کنیم که تماشاگر می‌آید که گریه و زاری کند و این جریان را باید برایش هموار کنیم.

    در این دهه گذشته، نگاه‌ها متفاوت است. یک سری به نگاه سنتی پافشاری می‌کنند ولی به هر حال نمی‌شود نفی کرد ولی باید برای نسل نو نگاهی نو بیاوریم و به روز کنیم و نیاز دارد که شکل و تکنیک و نگاه و... را به روز کنیم و جذاب و دیدنی باشد.

     

     

     

     




    مطالب مرتبط

    عضو هیأت انتخاب بخش خیابانی جشنواره تئاتر کودک ونوجوان همدان

« ارتباط، انتقاد و طنز» ویژگی اصلی نمایش های خیابانی
    عضو هیأت انتخاب بخش خیابانی جشنواره تئاتر کودک ونوجوان همدان

    « ارتباط، انتقاد و طنز» ویژگی اصلی نمایش های خیابانی

    تئاتر خیابانی باید دارای سه ویژگی اصلی ارتباط، انتقاد و طنز باشد به‌طوری‌که انتقاد را به شکل طنز بیان کند و درعین‌حال با تماشاگر نیز ارتباط بگیرد.

    |

    نقدی بر نمایش«کربلای بی شمر» با کارگردانی سعید باغبانی

حرکت روی لبه شمشیر
    نقدی بر نمایش«کربلای بی شمر» با کارگردانی سعید باغبانی

    حرکت روی لبه شمشیر

    تئاتر همدان- روح الله صالحی: در نمایش «کربلای بی شمر» نوشته رضا صابری با کارگردانی سعید باغبانی گریزهای آمیخته با طنز و تکیه‌کلام‌ها حرکت روی لبه تیز شمشیر است که با توجه به توانایی خاص سعید باغبانی در اجرای های طنز و میانپرده از زیاده‌روی پرهیز می‌کند و این خساست در مقابل ...

    |

    در آیین گشایش همایش تئاتر عاشورائیان استان همدان

نمایش« کربلای بی شمر» به روی صحنه می رود
    در آیین گشایش همایش تئاتر عاشورائیان استان همدان

    نمایش« کربلای بی شمر» به روی صحنه می رود

    در آیین گشایش نهمین همایش تئاتر عاشورائیان استان همدان، نمایش «کربلای بی‌شمر» به نویسندگی رضا صابری و کارگردانی سعید باغبانی نیر کاری از گروه نمایشی آریا از ۲۹ مهر ساعت ۱۸ در تالار فجر همدان به روی صحنه می‌رود.

    |

    با اعلام دبیرخانه دائمی جشنواره های همدان

جدول اجرایی نهمین همایش تئاتر عاشورائیان استان همدان منتشر شد
    با اعلام دبیرخانه دائمی جشنواره های همدان

    جدول اجرایی نهمین همایش تئاتر عاشورائیان استان همدان منتشر شد

    جدول اجرایی نهمین همایش تئاتر عاشورائیان استان همدان که  با حضور هشت گروه نمایشی منتخب از سراسر استان، از ۲۸ تاریخ مهر الی ۴ آبان هرروز ساعت ۱۷ در تئاتر شهر همدان و مجتمع‌های فرهنگی و هنری سراسر استان اجرا می‌شود، منتشر شد

    |

    در نهمین دوره همایش تئاتر« صاحبدلان»

نمایش «گورکن»  در همدان به روی صحنه می‌رود
    در نهمین دوره همایش تئاتر« صاحبدلان»

    نمایش «گورکن» در همدان به روی صحنه می‌رود

    در فهرست اسامی آثار پذیرفته‌شده در نهمین دوره همایش سراسری تئاتر «صاحبدلان» چهار نمایش از شهر همدان حضور دارند که در ایام ماه صفر به روی صحنه خواهند رفت که نمایش «گورکن» به نویسندگی علیرضا حنیفی و کارگردانی کیانوش بهروزپور از همدان دیده می‌شود.

    |

    در آیین اختتامیه  بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک ونوجوان همدان

جایزه ویژه «دوستدار کودک»  اهداء شد
    در آیین اختتامیه بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک ونوجوان همدان

    جایزه ویژه «دوستدار کودک» اهداء شد

    در آیین پایانی بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان، خانه تئاتر و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جایزه ویژه «دوستدار کودک» به برگزیدگان اهداء شد

    |

    در آیین اختتامیه بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک ونوجوان همدان

مرکز ملی استیژ ایران  برگزیدگان خود را شناخت
    در آیین اختتامیه بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک ونوجوان همدان

    مرکز ملی استیژ ایران برگزیدگان خود را شناخت

    نوآوری و بدعت، وجود عناصر خلاقانه، توجه به مخاطبان از دیدگاه هنری و زمینه های فنی و تکنیکی نمایش‌ها، داوران این دوره مرکز ملی اسیتژ متشکل از زهرا صبری، امیرحسین عسگری و مریم کاظمی اعلام می‌دارند انتخاب نمایش‌های بهتر در مقایسه با کیفیت مطلق نیست و از بین ۳۲ نمایش منتخب ...

    |

    نظرات کاربران