در حال بارگذاری ...
یک کارگردان همدانی

جشنواره یک کارگاه آموزشی است

جشنواره به نوعی یک کارگاه آموزشی نیز محسوب می‌شود که در خلال برگزاری آن، گروه‌ها نمایش‌های یکدیگر را می‌بینند و موارد مختلفی را یاد می گیرند که در ارتقاء سطح دانش خود در تئاتر، ارزشمند است.

به گزارش همدان تئاتر، رضا روان کارگردان همدانی نمایش«افسانه بایبری» با بیان این که جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بهانه‌ای است که گروه‌های نمایشی به دلیل رقابت با یکدیگر، کیفیت تولیدات خود را ارتقاء دهند اظهار کرد: با برگزاری جشنواره، وضعیت نمایش‌‌های تولیدی از لحاظ کیفیت بهبود یافته‌ و تعداد مخاطبان و تماشاچیان تئاتر به ویژه در بخش کودک و نوجوان افزایش یافته است.

رضا روان با بیان اینکه کارگردانان در همدان بیشتر به تولید نمایش‌های کودک تمایل دارند، یادآور شد: هنرمندان باید در کنار تئاتر کودک و نوجوان، تئاتر بزرگسال را نیز جدی بگیرند و آثار بیشتری در این بخش بسازند.

روان به دغدغه هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان برای ساخت نمایش در این بخش، خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره بهانه‌ای است که گروه‌ها آثار خود را ارائه دهند و با هم رقابت کنند.

وی ادامه داد: جشنواره به نوعی یک کارگاه آموزشی نیز محسوب می‌شود که در خلال برگزاری آن، گروه‌ها نمایش‌های یکدیگر را می‌بینند و موارد مختلفی را یاد می گیرند که در ارتقاء سطح دانش خود در تئاتر، ارزشمند است.

این هنرمند همدانی یکی از نیازهای اساسی تئاتر کودک و نوجوان را نمایش‌نامه‌های قوی دانست و افزود: این نیاز احساس می‌شود که متون و نمایش‌نامه‌ها در بخش کودک و نوجوان تفکیک شوند و نیازهای قشر سنی مدنظر خود را  در متون لحاظ کنند.

وی با تأکید بر اینکه کارگاه‌های آموزشی تئاتر علاوه بر ایام جشنواره باید در طول سال برگزار شود، اظهار کرد: این کارگاه‌ها باید با زیرساختی قوی به هنرمندان نحوه نگارش صحیح و اثرگذار نمایش‌نامه‌ها را بیاموزند تا متون خوبی نوشته و به مرحله اجرا برسانند.

روان با اشاره به اینکه سطح علمی کارگاه‌ها باید بیش از پیش بهبود یابد، گفت: در کنار برگزاری کارگاه‌ها، تماشای نمایش‌ها در ارتقاء کیفی آثار اثرگذار است و به همین دلیل بیشتر گروه‌های حاضر در جشنواره، دنبال این هستند که تئاتر دیگر گروه‌ها را ببینند.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه میزان شناخت کارگردانان از تئاتر کودک و نوجوان باید افزایش یابد، یادآور شد: بهتر است کارگردان‌ها از روانشناسی کودک در آثار خود بهره بگیرند و این موضوع را جدی بگیرند.

بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از 16 تا 21 آبان‌ماه با شعار «تئاتر، کودک و طبیعت» و با دبیری مجید قناد در همدان در حال برگزاری است.




نظرات کاربران