در حال بارگذاری ...
ایستگاه پایانی بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک ونوجوان همدان

از لبخند تا سیمرغ

جشنواره بیست و ششم کودک و نوجوان هم به ایستگاه پایانی رسید و همه با خاطره هایی از جنس صورتک لبریز لبخند و اشک به خانه برگشتند تا بار دیگر هم چون سی مرغ بر قاف جشنواره بیست و هفتم به سیمرغ بودن خود نگاه کنند و بدانند از جهان فقط همین شادمانه های کودکانه باقی خواهد ماند

به گزارش همدان تئاتر، پای جشنواره که در میان باشد التهاب، دعاهای زیر لب، لبخندها ، بغض و... اختتامیه و شنیدن آرای هیأت داوران حرف اول را می زند. حالا اگر پسوند کودک و نوجوان به این جشنواره بدهی جنس التهابش ملیح می شود مثل لبخندی که گروه ها به واسطه سالیان زیاد رقابت و حضور در جشنواره ها رد و بدل می کردند.

حالا امسال مزه اش با حضور گیتی خامنه متفاوت تر شد و آدم را پرت می کرد به قاب تلوزیون های کمدی و سیاه سفید دهه شصت و جایی که همه دست جمعی «خونه مادر بزرگه» را زمزمه کردند نشان می دهد آدم بزرگ ها گاهی همان کودک های بازیگوش سی و چهل سال پیش هستند. این حس ملس زمانی که از رضا بابک به خاطر چندین دهه تلاش در عرصه نمایش کودک و نوجوان تقدیر کردند شبیه قطره های نم باران که دونفر می شود شنیدنی شد و ایستاده به تماشای سایه دلنشین رضا بابک تشویق کردیم

دبیر بیست و ششمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان با تقدیر از همکاری خبرنگاران تشکر کرد و گفت گفت: امسال 130 هزار کودک و نوجوان و خردسال در این جشنواره حضور داشتند که از بزرگترهای آنها برای اینکه این افراد را به این سمت و سو سوق دادند تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه ربع قرن تلاش مدیران قبلی جشنواره باعث شده تا این جشنواره به زیبایی برگزار شود اظهار کرد: از تلاش همه دبیران سابق که برای رشد این جشنواره تلاش کردند تشکر می‌کنم و امیدوارم بنده نیز به عنوان دبیر این دوره از جشنواره در مسیر رشد تئاتر کودک و نوجوان قدم برداشته باشم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با تقدیر از تمام دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره و همکاری دستگاه‌های اجرایی افزود: در این دور از جشنواره شاهد حضور گروه‌های نمایشی داخلی و خارجی در شهر همدان و اجرای تئاتر به عنوان عامل رشددهنده و پرورشی بودیم.

وی از هنرنمایی ۴۰۰ هنرمند در این جشنواره  بیست و ششم خبر داد و گفت: این جشنواره با فعالیت ۵۲ گروه هنری، سه گروه نقالی، 9 نمایش خارجی، هشت گروه خیابانی و هشت گروه هنری شهرستانی به کار خود پایان داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با اشاره به راه‌اندازی ۲ تماشاخانه سیار گفت: نمایش‌ها در ۱۵ سالن مشتمل بر هفت سالن در مرکز استان و هشت سالن در شهرستان‌ها اجرا شد.

وی با بیان اینکه ۵ کارگاه تخصصی به مدت ۱۰ شب تشکیل شد افزود: شهرام کرمی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی حامی ما بود و مجید قناد نیز به عنوان دبیر جشنواره تلاش زیادی در برگزاری این جشنواره داشت که قدردان آنها هستیم.

آیین اختتامیه با تقدیر از نمایش‌های برگزیده مرتبط با شعار " تئاتر، کودک، طبیعت" توسط اداره کل حفاظت از محیط زیست استان همدان ادامه یافت.
در بخش بعدی این مراسم یاسر خاسب هنرمند تئاتر به اجرای نمایش پرداخت که با استقبال حاضران در سالن همراه بود.
مصطفی آزاد بخت معاون سیاسی و امنیتی استانداری همدان در ادامه بر ظرفیت بزرگ همدان در میزبانی از بیست دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان تاکید کرد.
در بخش بعدی این آیین، جوایز نمایش‌های برگزیده مرکز ملی استیژ ایران و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهدا شد.
شهرام کرمی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این مراسم، پیام شادباش معاون هنری وزیر ارشاد را اعلام کرد.
مهدی شکوهی خواننده پاپ به اجرای دو قطعه موسیقی پرداخت که استقبال حاضران را به همراه داشت.
حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان یکی از سخنرانان این مراسم، همدان را از آماده‌ترین استان‌ها در برگزاری برنامه‌های فرهنگی بزرگ عنوان کرد.
در بخش دیگر این مراسم، بزرگداشت رضا بابک هنرمند مطرح تئاتر کودک و نوجوان با حضور اصغر همت و بهزاد فراهانی برگزار شد.
علی‌اصغر کاراندیش معاون حقوقی و امور استانها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه، برگزاری جشنواره و دورهمی هنرمندان در همدان را به فال نیک گرفت.
در دیگر بخش این مراسم از نمایش‌های برگزیده خانه تئاتر تقدیر به عمل آمد.
در بخش بعدی نوبت به تقدیر از برترین‌های بخش نمایشنامه‌نویسی رسید و برگزیدگان در این بخش تقدیر شدند.
تقدیر از برگزیدگان بخش‌های خیابانی، خردسال، کودک و نوجوان دیگر برنامه این مراسم بود.
پایان‌بخش آیین اختتامیه بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، تقدیر از نمایش‌های برگزیده مردمی بود که نمایش "مزه دروغ تلخه" در بخش کودک و "افسانه ماردوش" در بخش نوجوان به عنوان نمایش‌های منتخب مردمی معرفی شدند.

جشنواره بیست و ششم کودک و نوجوان هم به ایستگاه پایانی رسید و همه با خاطره هایی از جنس صورتک لبریز لبخند و اشک به خانه برگشتند تا بار دیگر هم چون سی مرغ بر قاف جشنواره بیست و هفتم به سیمرغ بودن خود نگاه کنند و بدانند از جهان فقط همین شادمانه های کودکانه باقی خواهد ماند




نظرات کاربران