در حال بارگذاری ...
یاداشتی برای تلویزیون تتاتر ایران

جغرافیای تئاتر ایران

تئاتر همدان، روح الله صالحی؛ حضور تلوزیون تئاتر ایران در شرایط پاندومی ویروس کووید ۱۹ در کنار جشنواره تئاتر فجر نشان می دهد مجموعه ای که برای رسانه ایران تئاتر کار می کنند حساب شده و هدفمند حرکت می کنند و همه این ها در کنار ایجاد درگاه های تخصصی تئاتر هر استان و جابجایی کادر اخبار استان ها در سایت ایران تئاتر گواه بر این است که در بسط پذیری و هدایت آمایش سرزمین باید نمره ای حتی فراتر از قبولی به تیم سایت ایران تئاتر داد.

توشیودوکو (1960) رئیس فدراسیون ملی صنایع ژاپن می‌گوید: «ما نه هیچ منبع طبیعی داریم و نه هیچ قدرت نظامی، ما فقط یک منبع در اختیارداریم، ظرفیت )ابداع مغزهایمان( این همان منبع پایان‌ناپذیر است، باید آن را بسط داد، تربیت کرد، تمرین داد و مجهز ساخت این قدرت ذهن، خواه‌ناخواه در آینده نزدیک به‌صورت گرانبهاترین ثروت مشترک بشریت در خواهد آمد.»

حالا نظر توشیو دوکو در تئاتر این سرزمین نگاه کنیم، ظرفیت ابداع مغزها را در بهترین شکل ممکن که برآیند سیستم آموزشی غیرهدفمند هم هست؛ در اختیار داریم. اما در سه حوزه بسط پذیری و تربیت و مداومت در تجهیر این قدرت دچار اشکال و نقصان شدیدی هستیم که هم چنان ضعف ناینحل مانده است و نتیجه همان ناخوشایند همیشگی است که ما به ثروت پایان ناپذیر دست پیدا نکرده ایم.

توسعه پایدار روی نمی دهد مگر زمانی سه عامل رفاه، رضایت و معنا به طور هم زمان بهبود یابد و ارتباط هنرمندان تئاتر با مدیریت آن کم هزینه تر و دل پذیر تر باشد. پیشرفت واقعی یک جامعه به انباشت امکانات مادی و رفاهی افراد آن اندازه‌گیری نمی‌شود؛ چرا که در سه حوزه بسط پذیری و آموش تئاتر و برنامه مدون شده و سیستمی که با تغییرات مدیریتی در اجرای اصول تغییری رخ ندهد بایسته و لازم است.

مادامی که نشاط اجتماعی روی ندهد خلاقیت روی خوشش را به مانشان نمی دهد از این رو در مهندسی فرهنگی کشور و در بند ب ماده 97 چشم انداز سند توسعه ای کشور آمده است: « بسط و گسترش روحیه نشاط، شادابی، امیدواری، اعتماد اجتماعی ، تعمیق ارزشهای دینی و هنجارهای اجتماعی از اولویت کاری دولت به حساب می آید و برنامه ریزی در این زمینه باید در دستور کاری سازمانهای دست اندرکار باشد»

جدا سازی لفظ تئاتر تهران و تئاتر شهرستان یکی از بزرگترین پاشنه آشیل یا چشم اسفندیار تئاتر ایران شده است به طوری که این جمله « برای پیشرفت باید در تئاتر تهران حضور پیدا کرد» مانیفست بسیاری از تئاتری های ساکن شهرستان است که برای دیده شدن، ناچار به کوچ هستند.از طرفی بخش های متنوع و بزرگی بیش از حد جشنواره تئاتر فجر به عنوان ویترین تئاتر یکساله کشور این مجال دیده شدن را چندان برآورده نمی کند و باز بهترین گزینه کوچ به مرکز است.

اما آیا منابع مالی با توجه به قانون آمایش سرزمین و مرکز زدایی، در بسط پذیری مناسب برای همه متقاضیان در تئاتر تهران امکان پذیر هست؟ پاسخ را در اصل کبوتری می بینیم که  بر این باور است که پنج بازیکن نمی توانند در چهار تیم مجزا بازی کنند و دو تایشان بی برو برگرد در یک تیم خواهند بود.

این همه مقدمه لازم بود که به اهمیت ایجاد ابزار لازم برای دیده شدن توسط همه فراهم شود که خوشبختانه شده است. حضور تلوزیون تئاتر ایران در شرایط پاندومی ویروس کووید 19 در کنار جشنواره تئاتر فجر نشان داد که می شود با تعریف یک چارچوب خاص بصری امکان دیده شدن اهالی تئاتر بدون در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی را فراهم کرد.

البته پیش تر راهنمای جامع تصویر برداری آثار نمایشی تدوین و ارائه شد که نشان می دهد مجموعه ای که برای رسانه ایران تئاتر کار می کنند حساب شده و هدفمند حرکت می کنند و همه این ها در کنار ایجاد درگاه های تخصصی تئاتر هر استان و جابجایی کادر اخبار استان ها در سایت ایران تئاتر گواه بر این است که در بسط پذیری و هدایت آمایش سرزمین باید نمره ای حتی فراتر از قبولی به تیم سایت ایران تئاتر داد.

«اجرای نمایش در بستر مجازی بدون در نظر گرفتن عامل احساس که بن مایه عادت واره است قطعا اجازه تحقق خواست و آرمانگرایی را نمی دهد. حال نمی دانند که این جریان در مسیر گفتگو اتفاق می افتد نه در مشارکت صرف اجتماعی که نقشی دستوری دارد تا عادت واره... لازم است که ابزار گفتگو در خصوص تئاتر را شبیه به پایان اجرا که به عکس یادگاری و گفتگوبا هنرمندان می انجامد را ایجاد کنند تا از فرم و ساختار بسته کنونی فراتر برود

در مرکز شهر برلین یک اتاقک کوچک بازرسی هست که به «چک پوینت چارلی» معروف است و معروفیت گردشگری آن برای همین است که در جنگ جهانی دوم وقتی کسی می خواست از گذرگاه عبور کند برایش توضیح می دادند که چه بخشی را ترک می کند و وارد چه بخشی دیگر می شود. گفتگویی که به تصمیم مهم زندگی فرد ختم می شد بماند… بهترین راه حل ایجاد این عادت واره ها تکیه به چک پوینت هایی است که با محوریت گفتگو نقش اجتماعی نظام آموزشی را عملیاتی می کند.

اضافه کردن بخش اجرای تئاتر شهرستان در سایت ایران تئاتر می تواند جدای از دیده شدن هنر هنرمندان شهرستان به آرشیو سازی تئاتر کمک شایانی کند. سایت ایران تئاتر به عنوان تنها مرجع تخصصی و پویا تئاتر کشور با درگاه های تئاتر استان می تواند نقش چک پوینت را ایفا کند و شاید یک اتاقک نگهبانی کوچک یا سایت خبری به نظر برسد می تواند مشارکت هنری را به یک عادت واره تبدیل کند.»

این سه پارگراف بخشی از یاداشتی بود که پیش از راه اندازی تلوزیون تئاتر این نوشته شد و یاد آور شدیم که ابزار ارتباطات اجتماعی تغییر کرده است و هم سو شدن با این تغییرات هزینه روانی زندگی را کاهش می دهد و حالا می توان گفت تئاتر ایران دارای یک جغرافیای ثابت است رفاه، رضایت و معنا پذیری را ایجاد کرده است و لازم است که ابزار هم سو شدن فراهم شد تا توسعه پایدار تئاتر را شاهد باشیم.

 

 




مطالب مرتبط

یاداشتی برای تلویزیون تتاتر ایران

توانا بود هرکه دانا بود
یاداشتی برای تلویزیون تتاتر ایران

توانا بود هرکه دانا بود

تئاتر همدان، روح الله صالحی؛ آن چه تلویزیون تئاتر ایران می تواند برای تئاتر ایران محقق کند، ارتباطات بین المللی است. اقتصاد بی وزن در سایه ارتباطات شبکه ای روی می دهد و ارتباطات شبکه ای نیازمند ابزار حقوقی روشن و ساده است. از آن جایی که اولویت مدیران اجرای تلویزیون تئاتر ایران ...

|

بریده جراید تئاتری را با یک کلیک بخوانید

نبض تئاتر در رسانه ها می تپد
بریده جراید تئاتری را با یک کلیک بخوانید

نبض تئاتر در رسانه ها می تپد

سایت ایران تئاتر با ایجاد صفحه‌ جدیدی با عنوان «تئاتر در رسانه‌های مکتوب»، این امکان را برای هنرمندان و علاقه‌مندان تئاتر و هنرهای نمایشی فراهم کرده تا بصورت روزانه تنها با یک کلیک بتوانند به تمام اخبار، یادداشت‌ها، گزارش‌ها، گفت‌وگوها و نقدهای منتشر شده با محوریت تئاتر ...

|

در آیین پایانی نخستین رویداد« فصل امید»

نویسنده همدانی برگزیده شد
در آیین پایانی نخستین رویداد« فصل امید»

نویسنده همدانی برگزیده شد

هیأت داوران نخستین رویداد «فصل امید» متشکل از سیدحسین فدایی حسین، بهرام جلالی پور و سهراب نیک فرجاد آثار برتر بخش نمایشنامه نویسی را اعلام کردند که نمایشنامه «عروس برفی» به نویسندگی بهنام میرزایی از همدان در میان آثار برگزیده دیده می شود

|

بر اساس آرای هیأت داوران

اسامی کاندیدهای جشنواره نمایشنامه نویسی همدان اعلام شد
بر اساس آرای هیأت داوران

اسامی کاندیدهای جشنواره نمایشنامه نویسی همدان اعلام شد

هیأت داوران نخستین جشنواره نمایشنامه نویسی همدان اسامی کاندیداهای خود را در دو بخش اصلی و هنرجویی اعلام کرد.فراخوان نخستین جشنواره نمایشنامه نویسی همدان در راستای تقویت نمایشنامه‌نویسی استان ، ترویج فرهنگ والای ایرانی اسلامی و شناسایی رشد در گستره استان همدان اعلام کرد ...

|

با انتخاب هیأت انتخاب دهمین دوره

آثار راه‌یافته به همایش نمایش نامه خوانی استان همدان مشخص شدند
با انتخاب هیأت انتخاب دهمین دوره

آثار راه‌یافته به همایش نمایش نامه خوانی استان همدان مشخص شدند

هیأت انتخاب و ارزیابی دهمین همایش نمایشنامه خوانی عاشورایی استان همدان،متشکل از فاطمه ابرار پایدار،نوشین بیگلریان و فرهاد لباسی نمایش‌های راه یافته به همایش نمایش نامه خوانی استان همدان را بدون اولویت بندی چهارده نمایش نامه به منظور حضور در دهمین همایش اعلام کردند  

|

خبری خوب برای اهالی تئاتر

اصلاح و ابلاغ آیین نامه اجرایی بیمه بیکاری اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه
خبری خوب برای اهالی تئاتر

اصلاح و ابلاغ آیین نامه اجرایی بیمه بیکاری اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه

به منظور پرداخت مقرری بیکاری به مشمولین این آیین‌نامه، ردیف اعتباری در لوایح بودجه سنواتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحت عنوان مقرری بیکاری اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و صدا و سیما پیش‌بینی و متناسب با اعتبار تخصیص‌یافته و با رعایت قوانین مربوط برای واریز به حساب بیمه بیکاری ...

|

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان خبرداد:

تمدید مهلت ارسال آثار به همایش نمایشنامه خوانی همدان
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان خبرداد:

تمدید مهلت ارسال آثار به همایش نمایشنامه خوانی همدان

بنابر تصمیم دبیرخانه دهمین همایش نمایشنامه خوانی عاشورایی، به دلیل شرایط ویژه کرونایی و تسهیل شرایط تمرین و ضبط آثار برای گروه های متقاضی، مهلت ارسال آثار به دبیرخانه تا دهم شهریور تمدید شد

|

در آیین اختتامیه مرحله استانی جشنواره بین المللی قصه گویی

بازیگران همدانی درخشیدند
در آیین اختتامیه مرحله استانی جشنواره بین المللی قصه گویی

بازیگران همدانی درخشیدند

آئین اختتامیه مرحله‌ استانی بیست‌وسومین جشنواره‌بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان همدان با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف به نقطه‌ی پایانی رسید که هنرمندان تئاتر و عضو انجمن هنرهای نمایشی همدان در بخش های مختلف برگزیده شدند

|

نظرات کاربران