در حال بارگذاری ...
در نشست آسیب‌شناسی جشنواره ‌های تئاتر همدان عنوان شد

خطر بی‌توجهی به چهره‌های تاریخی

در حاشیه برنامه های کنفرانس ملی نمایشنامه‌پژوهی و جشنواره تئاتر استان همدان نشست آسیب‌شناسی جشنواره‌ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از همدان، نشست مشورتی با موضوع آسیب‌شناسی جشنواره‌های تئاتر کشور در حاشیه برنامه های کنفرانس ملی نمایشنامه‌پژوهی و جشنواره تئاتر استان همدان برگزار شد.

در این نشست که با حضور دکتر اردشیر صالح‌پور(دبیر ادوار جشنواره بین‌ المللی تئاتر فجر و تئاتر عروسکی)،دکتر محمد عارف(رئیس کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران)،محمدجواد کبودرآهنگی(دبیر سی و سومین جشنواره تئاتر استان همدان)و دکتر محمد نجاری(مدیرعامل هلدینگ سپندار)برگزار شد،نخست دکتر محمد نجاری،از برنامه‌های هلدینگ سپندار در بخش هنرهای نمایشی سخن گفت.

او با اشاره به تاسیس مدرسه ادبیات نمایشی سپندار به عنوان نخستین مدرسه ادبیات نمایشی کشور،به همکاری در برگزاری نخستین کنفرانس ملی نمایشنامه پژوهی ایران،ساخت و تاسیس تماشاخانه ظفر(با دو سالن جبار باغچه بان و تقی ظهوری)،برگزاری دو سال مقتل خوانی،برگزاری سلسله نشست‌های جبار باغچه بان(با محوریت ادبیات نمایشی کودک و نوجوان)،برگزاری نشست آسیب‌شناسی ربع قرن جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان امید همدان،تاسیس آکادمی سینما تئاتر سپندار،به گسترش فعالیت‌های کمپانی سینما تئاتر سارا اشاره کرد و گفت:انتشار چکیده مقالات و مجموعه مقالات کنفرانس نمایشنامه‌پژوهی،زیر نظر پروفسور فرهاد ناظرزاده کرمانی،آغاز فعالیت‌های ما در نشر آواهیا در عرصه ادبیات نمایشی است و البته ده جلد کتاب آموزشی اثر استاد داوود کیانیان را نیز در عرصه نمایش کودک و نوجوان در دست انتشار داریم‌.

در ادامه دکتر محمد عارف با اشاره به اهمیت نمایشنامه و دو مبحث اصلی آموزش و پژوهش در این عرصه،به فعالیت‌های کانون پرداخت و در گزارشی اجمالی از برگزاری نخستین کنفرانس ملی نمایشنامه‌پژوهی ایران به استقبال گسترده از این کنفرانس اشاره کرد. او مهمترین ضعف جشنواره‌های تئاتر کشور را در سه بخش نمایشنامه،دراماتورژی و برگزاری دانست و از آمادگی کانون در برگزاری نشست‌های آموزشی سخن گفت.

او همچنین نبودن نمایشنامه نویس به عنوان یکی از سه داور جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای و فجر را نقطه ضعف بزرگی برشمرد.

در ادامه نشست دکتر اردشیر صالح‌پور با نگاهی به جشنواره‌های کشور به خطر بی‌توجهی به چهره‌های تاریخی اشاره کرد و برای نمونه به سرگذشت نمایشی میرزاده عشقی به‌عنوان یکی از مفاخر شهر همدان پرداخت. این که در هنرهای نمایشی نیز با اپرت نویسی جایگاه ویژه‌ای دارد و پیشنهاد شد با تایید شورای سیاستگذاری،در جشنواره تئاتر استان همدان،بخشی آموزشی از جنبه‌های گوناگون فرهنگی،ادبی،هنری،برای این موضوع در نظر گرفته شود.

محمد جواد کبودرآهنگی دبیر سی و سومین جشنواره تئاتر استان همدان نیز با اشاره به پیشینه تئاتر در استان همدان،علم و عمل را مهمترین ویژگی تئاتر این استان دانست. او پژوهش و مستندسازی و تاریخ‌نگاری تئاتر همدان و نیز حضور گسترده فارغ التحصیلان هنرهای نمایشی در تئاتر این استان را هم‌آمیزی علم و عمل دانست.

او افزود:خوشبختانه در استان همدان پیشکسوتان مورد احترام هستند و پیش‌تر سالنی به نام استاد نصرالله عبادی نام‌گذاری شده بود و اکنون به همت کارشناس مسئول تئاتر استان،دو پلاتو به نام استاد صادق عاشورپور و احمد بیگلریان نام‌گذاری شده است که این برای جوانان امید و انگیزه ایجاد می‌کند.




مطالب مرتبط

درخشش «نگار» در جشنواره ملی میراث فرهنگی

درخشش «نگار» در جشنواره ملی میراث فرهنگی

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در همدان، گروه نمایش «نگار» از شهرستان ملایر در دومین جشنواره ملی میراث فرهنگی در بخش تئاتر عمارت حضور یافت. در این جشنواره دیپلم افتخار و جایزه نقدی به نمایش  «نگار» ...

|

نظرات کاربران