در حال بارگذاری ...
بیانیه هیأت داوران سی و سومین جشنواره تئاتر  استان همدان

صحنه همواره آموزگار مردم است

بدون هنر زمختی واقعیت، دنیا را غیر قابل تحمل می کند. چنین نظریه ای را روزهای سخت کرونایی ثابت کرد. صحنه همواره آموزگار مردم است که می توان از آن درس گرفت زیرا که هنرمندان تئاتر به جای همه کسانی حرف می زنند که خود قادر به سخن گفتن نیستند.

به گزارش همدان تئاتر، در آیین پایانی سی و سومین جشنواره تئاتر  استان همدان که از 26 الی 28 آبان با قضاوت محمود فرهنگ، احمد بیگلریان و سهراب نیک فرجاد برگزار شد محمود فرهنگ به عنوان نماینده هیأت داوران جشنواره سی و سوم به قرائت بیانیه هیأت داوران پرداخت که به این شرح قرائت شد:

سی و سومین جشنواره تئاتر استان همدان در حالی برگزار گردید که همگان درگیر نبردی بی امان با بیماری فراگیر قرن هستند. در این روزهای جشن تئاتر،هنرمندان بعد از گذشت نزدیک به دو سال،پا به میدان گذاشتند و چراغ سالن‌های تئاتر را روشن کردند و روح هنر را بر صحنه جاری ساختند. درود بر شما که ثابت کردید تئاتر هرگز نمی‌میرد.

بدون هنر زمختی واقعیت،دنیا را غیر قابل تحمل می‌کند. چنین نظریه‌ای را روزهای سخت کرونایی ثابت کرد. صحنه همواره آموزگار مردم است که می‌توان از آن درس گرفت زیرا که هنرمندان تئاتر به جای همه کسانی حرف می‌زنند که خود قادر به سخن گفتن نیستند.

هرجایی که جامعه انسانی وجود دارد،روحیه شور و شوق و شادی مهار ناپذیری از اجرای تئاتر آشکار می‌شود. استقبال بی نظیر تماشاگران در سه روز گذشته بازهم یک اصل اساسی دیگر را به اثبات رسانده،که مردم از طریق تئاتر با دنیای بهتر و عادلانه ارتباط برقرار می‌کند. در جهان چراغی هست که ما را هدایت می‌کند و آ« چراغ تئاتر بر مدار دین داری و اخلاقیات است. زیرا هنر از بطن مراسم مذهبی ریشه می‌گیرد و این قضیه ایست که هیچ دانشمندی آن را انکار نخواهد کرد و ما باید تئاتر را بار دیگر به مثابه جایگاه اخلاقی مشاهده کنیم.

اوژن یونسکو نمایش نامه نویس نامدار جهان معتقد است،هنگامی که انسان از ریشه‌های دینی،ماورا طبیعی و متعالی خود بریده می‌شود،خود را می‌بازد و همه رفتارش بی معنا و عبث می‌شود. اما تئاتر آنها را گرد هم جمع می‌کند تا به خاطر بیاورند،فکر کنند،بیاموزند،تصور کنند،گریه کنند،و بخندد و از دانشی که در صحنه جاری می‌شود شگفت زده شوند.

با آرزوی روزهای خوب برای همه شرکت کنندگان در سی و سومین جشنواره تئاتر استان همدان

محمود فرهنگ،احمد بیگلریان و سهراب نیک فرجاد




نظرات کاربران