یادداشتی در اهمیت پرورش خبرنگار تخصصی تئاتر:
خانواده بزرگ ایران تئاتر محرک بهبود گروههای نمایشی کشور
تئاتر همدان_روح الله صالحی، واکنش مثبت و منفی افراد باتغییرات ساختاری درتئاتر ایران نشان دهنده این است که باید در انتقال متغیر به زیر مجموعهها از ابزار تبلیغاتی و کاربردی بهره ببریم که این ابزار با بهترین شکل ممکنش در دسترس است. .خانواده بزرگ ایران تئاتر میتواند به عنوان یک محرک و متغیر اصلی برای بهبود در حوزه انعطاف پذیری گروههای نمایشی در راستای سند مهندسی فرهنگی کشور ورود کند.
روزی که میرزا صالح شیرازی در 25 محرم سال 1253 ه. ق در جنوب سرای همایون در میدان ارگ تهران نخستین روزنامه ایران را چاپ کرد؛ هیچکس فکرش را هم نمیکرد بعد قریب به دویست سال از رسانه بهعنوان رکن چهارم دموکراسی یادکنند.
جدای از این عمر دویستساله؛ در هفته گرامیداشت خبرنگار میبایست به شادمانه دستمال بچرخانیم و به دوست و همکار شادباش بگویم؛ اما در انبوه پیامهای تبریک، سهم خبرنگاران تئاتراستانها تقریباً صفر و ناچیز است و میشود گفت در نگاه روابط عمومی ادارات، خبرنگار حوزه تئاتر وجود ندارد. روزگاری تئاتریهای ایران، آرزوی داشتن رسانهای مستقل و تخصصی را داشتند؛ تا تلاششان در سایه اخبار و موضوعات پراکنده روزنامهها نادیده گرفته نشود و همه میدانند مسئله دیده شدن در رسانهها روی جذب تماشاگر اثرگذار است.
بد نیست بدانیم عمر هر خبر در عصر شبکههای اجتماعی به کمتر از سه دقیقه رسیده است و هرروز این زمان کمتر میشود. اثرات هر خبر و تحلیلهای پیش و پس هر اتفاق مسئله امروز رسانههاست؛ اما سؤال اینجاست که اهالی تئاتر کجای این معادله ایستادهاند؟ چرا مدیریت زمان در انتقال اخبار تئاتر اینقدر کند میگذرد و سهم تحلیل فعالیت گروهها اندک است؟
چه متغیرهایی باید تغییر کند تا بتوانیم با کمترین هزینه و زمان، چالشهای پیش رو را برطرف نماییم و شاهد بهبود عملکرد و ارتقاء سطح کیفی ارتباط هنرمندان با تماشاگران باشیم؟ پاسخ را باید در گزارش شرکت مدیریتی Deloitte ببینیم که اعلام کرد در پی شیوع کرونا، سه تغییر بنیادی در مجموعه کسبوکارها اتفاق افتاده است:
تغییر ترجیحات مشتریان در دریافت خدمات
تغییر پارامترهای درآمدزایی بـا توجه به پاندمی کرونا
تغییر مدلهای ارائه خدمت بـه مشتریان
با توجه به این تغییرات، انعطافپذیری به یکی از ضروریترین ابزارها در طراحی استراتژی تبدیلشده است. ازآنجاییکه این تغییرات پدیدهای غیرارادی هستند، گروههای نمایشی باید هر چه سریعتر عوامل اثرگذار محیط اجرایی خود را شناسایی کنند و ضمن گذراندن از سـه صافی «مراقبـت، طـرز تفکر، قـدرت» به مرحله اجرا برسانند
برای ایجاد این انعطافپذیری در ساختار تئاتر کشور باید متغیرهایی را از جنس عملکردی و رزومهای بیش از پیش به سایت ایران تئاتر بهویژه درگاههای استانی واگذار کرد. چنان چه وابستگی فنی به سایت، نگاه صنفی ایجاد کند میتوان با بهرهمندی از «اثر هاثورن» به نتیجه دلخواه مدیران تئاتر کشور در اجرای برنامه «آمایش سرزمین» دستیافت. اثر هاثورن نخستین بار در دهه ۱۹۵۰ توسط هنری لندزبرگ معرفی شد که معتقد بود بهبود کوتاهمدت عملکرد، تحت تأثیر نظارت دیگری اتفاق میافتد و همه این ماجرا در سایه توجه مستقیم به نحوه عملکرد دیگری است.
به زبان سادهتر؛ زمانی که مشغول خرید یک کالا هستید حضور دوستی در کنار شما، حتی اگر حرفی نزند، صرفاً با شکل نگاه کردنش در خرید یا انصراف شما تأثیر مستقیم دارد. این طرز نگاه متغیری است که بر عملکرد شما اثر مستقیم میگذارد که اثر هاثورن نامیده میشود.
واکنش مثبت و منفی افراد با تغییرات ساختاری در تئاتر ایران نشاندهنده این است که باید در انتقال متغیر به زیرمجموعهها از ابزار تبلیغاتی و کاربردی بهره ببریم که این ابزار را با بهترین شکل ممکن آن در دسترس است... خانواده بزرگ ایران تئاتر میتواند بهعنوان یک محرک و متغیر اصلی جهت ایجاد اثر هاثورن برای تغییرات در حوزه انعطافپذیری گروههای نمایشی در راستای سند مهندسی فرهنگی کشور ورود کند.
توجه به مستند نگاری فعالیت هنرمندان تئاتر در ده سال گذشته اتفاقی است که جدای از نقش دانشنامهای برای پژوهشگران فرهنگ شفاهی، میتواند بهعنوان سند مهم اعتباری و رزومهای افراد به ایجاد وابستگی کاری هنرمندان جهت بهرهمندی از امکانات بعدی آن، نقش مستقیم ایفا کند. فراموش نکنیم هر چه سرعت انعطافپذیری استراتژیک Strategic flexibility به کمترین زمان ممکن تقلیل یابد؛ میتواند از هزینههای درازمدتی که حفظ اهداف اولیه ایجاد میکند، بکاهد و ارزیابی عملکرد را در وضعیت خوب قرار دهد.
تخصصی بودن خبرنگار به ارتقاء سطح فنی رسانه کمک میکند. از سوی دیگر، داشتن نگاهی گسترده و آشنا با چالشها بهتر میتواند در انتقال خواستههای اهالی تئاتر، مدیریت فرهنگی استانها را یاری نماید. این تخصصی بودن اما نیازمند حمایت مالی و معنوی است. پذیرش مدیران درگاههای تئاتر استانها بهعنوان خبرنگار میتواند این مسیر را سرعت ببخشد. در این وضعیت مرکز هنرهای نمایشی ایران ضمن ایجاد ویژگیهای انعطافپذیری عملیاتی، میتواند قابلیتهای تجدید سریع ساختار و تغییر فرایندهای تصمیمگیری و ارتباطی و افزایش اثربخشی « یادگیری سازمانی» را نیز به مجموعه مزیتهای تئاتر کشور اضافه کند.
حذف نرم دالان و هشتی و رف از معماری را جدی نگرفتیم. اینیکی را جدی بگیریم که جدی گرفتنش تولد تفکر است که اگر این مهم اتفاق بیفتد؛ مسیر دانایی و چراغ خبرنگاری برای همیشه روشن باقی خواهد ماند. اتفاقی که باعث خواهد شد تا حس قلم تازه بماند مثل نان سنگک تازه و چای دیشلمه روی میز کافه به وقت خواندن روزنامه؛ یا تشویق یکنفس و پیدرپی تماشاگران بعد از تماشای یک تئاتر جذاب و دلچسب...