در حال بارگذاری ...
چشم‌انداز تئاتر همدان در یک سالگی دولت سیزدهم

چراغِ این خانه روشن است

کرونا که آمد کلید خاموشی سالن­‌های تئاتر به ناچار زده شد و اهالی تئاتر خزیدند در تنهایی مفرط و هرچه گذشت امید جمعی لاغرتر و فرتوت­‌تر شد؛ تا جایی که دیگر نای امید دادن به یکدیگر را نداشتند؛ اما به میمنت اقدام جهادی دولت سیزدهم در واکسیناسیون عمومی، تک جرقه‌ها شروع شد و شبیه به جشن سال نو، در انبوهی از جرقه فشفشه‌ها همه­ جا روشن است تا جایی که شور و هیجان هنرمندان برای رفتن روی صحنه، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان را در تأمین محل تمرین گروه­‌های مشتاق به مضیقه کشانده است. اینشتین و فیزیک کوانتوم به ما می­‌گوید همه‌چیز به‌صورت هم­زمان درحال اتفاق افتادن است. نیمی از من در تماشای خاموشی سالن‌­ها در پیک­‌های شش­گانه کرونا ایستاده است و نیم هیجان­‌زده‌ام سوار بر نظریه «پیکان زمان» سر آرتور ادینگتون، در آمار سراسر شوق گروه‌­های متقاضی شرکت در جشنواره یونیما، جشنواره تئاتر استانی، جشنواره نمایشنامه خوانی عاشورایی و جشنواره تئاتر استانی بسیج و... سر از پا نمی‌­شناسد.

روح‌الله صالحی: از مرداد سال 1400 تا 1401 در سراسر استآن‌همدان 190 عنوان نمایش با بیش از 700 شب اجرا را شاهد بوده‌ایم و این آغازی بر این ماجراست که دولت سیزدهم در تئاتر استان‌ همدان و در سه آیتم رفاه، رضایت و معنا که بن‌مایه توسعه پایدار هستند موفق عمل کرده است و این ماجرا یعنی امید به‌روزهای خوش پیش ­روی، برای اثباتش سوار بر نظریه پیکان، گوشه‌­ای از رویدادهای یک‌ساله گذشته را مرور می‌کنیم.

جشنواره نمایش­نامه نویسی استان‌ همدان

شروع کار دولت سیزدهم با نخستین جشنواره نمایش­نامه نویسی استآن‌ همدان‌ هم­‌زمان شد. در این جشنواره نوپا بیش از 50 نمایش­نامه در دو بخش حرفه‌ای و هنرجویان به دبیرخانه رسید که در آیین پایانی از ده نفر برگزیده تقدیر شد.

دهمین همایش استانی نمایش­نامه‌خوانی عاشورایی

در این دوره از همایش نمایش­نامه‌خوانی که یک‌ سال به علت شیوع کرونا متوقف‌ شده بود؛ بیش از 30 اثر نمایشی به دبیرخانه ارسال شد. پس از ارزیابی 14 اثر نمایشی منتخب سراسر استان در روزهای 7 و 8 مهرماه 1400 به‌صورت حضوری در شهر فامنین به خوانش آثار عاشورایی خود پرداختند.

سی و سومین جشنواره تئاتر استان‌ همدان

در این جشنواره نیز که به خاطر شیوع کرونا دوره قبلی خود را به‌صورت مجازی تجربه کرد، در پاییز سال 1400 و در مرحله ارزیابی آثار، تعداد ۲۰ نمایش آمادگی خود را جهت حضور اعلام کردند که درنهایت هفت گروه نمایشی از 26 الی 28 آبان روی صحنه رفتند و در آیین پایانی ضمن تقدیر از برگزیدگان؛ دو نمایش برتر به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فجر معرفی شدند.

 بیست هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

بعد از وقفه کامل در برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان آن هم به خاطر شرایط جولان کرونا، در آستانه یک­سالگی دولت سیزدهم؛ با تقاضای بیش از 500 گروه نمایشی موج تازه‌ای از انرژی به کالبد تئاتر کودک و نوجوان کشور دمیده شد. پس از ارزیابی، تعداد 76 گروه نمایشی از سراسر دنیا و ایران از 31 خرداد الی 6 تیرماه 1401 رسماً خاطرات تلخ را با شادی رفو کردند.

اجرای عمومی نمایش‌ها

پلاتو استاد عاشور پور، پلاتو استاد بیگلریان، پلاتو استاد عبادی و مجتمع­‌های فرهنگی سراسر استان شاهد اجرای عمومی بیش از 100 عنوان نمایش بودند. اجرای نمایش‌های «باغ هپروت»، «کمدی مزخرفات»، «از اسب تا سیب»، «بساوایی»، «بی‌وقفه یاغی» و... روزهای خوبی را با تماشاگران به اشتراک گذاشتند.

حالا در هفته دولت و در یک­ سالگی دولت مردمی سیزدهم چراغ سالن‌­های تئاتر استان ‌همدان روشن است و هیچ‌چیز بالاتر از این نیست که بدانی دور و بر سالن‌های تئاتر شلوغ است و رضایت بامعنایی در چشم تک‌تک هنرمندان تئاتر همدان برق می‌­زند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران