در حال بارگذاری ...
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان

اولویت دولت آموزش و توزیع عدالت فرهنگی است

هادی فیض منش معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان در گفت و گو با خبرنگار ایران تئاتر در همدان گفت: اگر به برنامه «آموزش هنر برای همه» توجه شود شاهد شکوفایی استعداد هایی خواهیم بود که به بالندگی اقلیم ایران خواهد افزود.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در همدان، سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان همدان به دبیری کیانوش بهروز پور از اول تا سوم آذرماه در شهر بهار برگزار می‌شود. در همین راستا با هادی فیض، معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت‌و‌گو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان همدان را چطور بینید؟

جشنواره تئاتر سی و چهارم، امسال ویژگی خاصی پیداکرده است و با استقبال خوب ۱۲ گروه نمایشی روبه‌رو شد که در درگاه تئاتر استان مراحل ثبت‌نام را انجام داده بودند و هیئت انتخاب از میان این آثار، شش الی هفت اثر را که به لحاظ ارزش‌گذاری در شرایط مطلوبی باشند را جهت حضور در جشنواره که به میزبانی شهر بهار برگزار می‌شود معرفی خواهند کرد و با اطلاعاتی که گرفته‌ام آثار فاخری در بین این آثار حضور دارد که امیدوارم که جشنواره‌ای حرفه‌ای برآمده از آموزش برای مردم داشته باشیم و برگزیده‌های این جشنواره در جشنواره منطقه‌ای حضور پیدا کنند و حتی نماینده‌ای در بین آثار منتخب جشنواره بین‌المللی فجر داشته باشیم.

 

چشم‌انداز تئاتر استان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

همدان ازنظر زیرساخت‌ها و این‌که جشنواره‌های متنوع نمایشی در آن اجراشده و می‌شود و صدالبته ظرفیت بزرگی به اسم جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان باعث شده است که تئاتر استان وضعیت خاصی پیدا کند. دکتر نظری مدیرکل هنرهای نمایشی ایران نامه‌ای را ارسال کرده‌اند که درگاه تئاتر استان همدان را به لحاظ فعالیت برتر سایت ایران تئاتر معرفی کرده است و این نشان از فعالیت مطلوب تئاتر در همدان دارد. این‌ها نویدبخش است که بچه‌های مستعد تئاتر استان پای‌کار و خلاقیت‌ها ایستاده‌اند. مجموعه این ذوق و سلیقه‌ها باعث شده است تئاتر استان شرایط خوبی داشته باشد اما مطلوب نیست چون پتانسیل تئاتر همدان بالاست و این یعنی باید سمت مطلوبیت موردنظر حرکت بیشتری را داشته باشیم خوشبختانه مسیر به سمت شکوفایی است

 

همواره اعلام کرده‌اید که میزبانی به شهرستان‌ها در راستای اجرای عدالت فرهنگی است و تلاش کردید شهرهای کمتر توسعه‌یافته و کوچک به لحاظ جغرافیایی میزبانی جشنواره‌های بزرگ باشند، میزبانی شهر بهار هم با همین رویکرد بود؟

«شهرهای کوچک میزبان جشنواره‌های بزرگ» این شعار عملیاتی ماست، شهرستان بهار یکی از شهرهای پویا و خلاق ما در عصر هنرهای نمایشی است. سفال که ریشه در تاریخ این منطقه دارد برآمده از ذوق و سلیقه هنرمندان دوره‌های دور تاریخی است که نشان از روح هنری مردمان این دیار دارد. شعر و ادبیات غنی شهر بهار ما رو قانع کرد که در راستای توزیع عدالت فرهنگی و هنری میزبانی رو به این شهرستان واگذار کنیم و به همین منوال سایر شهرهای ما میزبان جشنواره‌ها خواهند بود.

 

در راستای همین عدالت فرهنگی، در مبحث آموزش و بازآموزی هنرمندان استان چه برنامه‌هایی دارید؟

یک کار بسیار پسندیده که وزارت خانه آغاز کرده بحث آموزش رایگان هنر برای همه در مناطق محروم است که به نظرم اقدام بسیار سنجیده و به‌جایی است امکانات و اعتبارات ویژه‌ای برای اجرای این طرح پیش‌بینی‌شده است این اتفاق مبارک اقلیم فرهنگ را یکپارچه به سمت شکوفایی خواهد برد. در اقلیم ایران اگر به این برنامه توجه شود شاهد شکوفایی استعدادهایی خواهیم بود که به بالندگی این اقلیم خواهند افزود. همواره در بحث توزیع عدالت فرهنگی توجه به مناطق کمتر توسعه‌یافته‌ای است که امکانات شکوفایی کمتری در دسترس آن‌ها قرار دارد که با این طرح بخش عظیمی از نقصان برطرف خواهد شد و کسانی که این دوره‌ها را سپری کنند از گواهی پایان‌نامه برخوردار می‌شوند می‌توانند مجوز تأسیس آموزشگاه آزاد هنری بگیرند که در بحث اشتغال‌زایی مهم است و می‌توانند از تسهیلات کم‌بهره هنری بهره‌مند شوند. با رایزنی و جلساتی که داشتیم کمیته امداد حضرت امام (ره) و بهزیستی و آموزش‌وپرورش به این طرح ورود کرده‌اند و در حوزه نمایش هم به‌طور ویژه ورود کرده‌ایم.

 




مطالب مرتبط

درخشش «نگار» در جشنواره ملی میراث فرهنگی

درخشش «نگار» در جشنواره ملی میراث فرهنگی

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در همدان، گروه نمایش «نگار» از شهرستان ملایر در دومین جشنواره ملی میراث فرهنگی در بخش تئاتر عمارت حضور یافت. در این جشنواره دیپلم افتخار و جایزه نقدی به نمایش  «نگار» ...

|

نظرات کاربران