در حال بارگذاری ...
گزارشی از آیین پایانی سی و سومین جشنواره تئاتر استان همدان

بسامد زمان در اعماق صحنه و سفال

همه  چیز به صورت هم زمان در حال اتفاق افتادن است جشنواره تمام شده است اما هنوز بسامد رفاقت ها و گپ های خودمانی در برگ ریزان دشت بهار به جا مانده است و این جریان روشن زندگی است

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از همدان، اینشتین رنج بی شماری کشید که از طریق اتساع زمان به نسبی بودن آن دست پیدا کند. چیزی که به آسانی نوشیدن یک لیوان آب از اول الی  تا سوم آذر ماه در شهر بهار قابل درک بود. سه روز که به تندترین حالت ممکن تمام شد تا وجه تسمیه شهر بهار هم پای سفال های بی نظیر لالجین ما را بکشاند به  آیین پایانی سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان که با کارگردانی سعید باغبانی با سفال و چرخ سفالگری چشم ها را می نواخت

بد نیست بدانیم که اینشتین و فیزیک کوانتوم به ما می‌ گوید همه چیز به صورت هم زمان در حال اتفاق افتادن است راست می‌گویند نیمی از من در افتتاحیه بود آن جا کیانوش بهروزپور با لبخند همیشگی اش به استقبال ایستاده بود و گروه‌های نمایشی با دکور و دو سال شوق ایستادن بر صحنه از راه می‌رسند

نیم عجول ام سوار بر نظریه« پیکان زمان» سر آرتور ادینگتون در اختتامیه لا به لای سفال‌های ایستاده بر صحنه دل واپسی‌ها و لبخندها را می‌شمارد. همه چیز همین قدر در خاطره مان ماند تا ادامه دیگر «من» روزگاری دیگر به شوق جشنواره بفهمد زمان آن است که با تئاتر گذشت مابقی اش نسبی است برای رسیدن

هفت نمایش در دو روز اجرایی و به فاصله کم حجمی از دل واپسی‌ها و رنج برای ایجاد بهترین شکل اجرا این زمان را گاه آن قدر کش می‌داد که گروه‌های دیگر آستین بالا می‌زدند تا دکور و نور راه بیاید و اذیت نکند. این دوستی بسامد این زمان است که بعدها می‌شود روایت کرد و به نوستالژی‌ها اضافه کرد

آیین پایانی سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان همدان ایستاده به احترام سرود سرزمینم شروع شد و هر چه زمان می‌گذشت صدای قلب‌ها بر اتمسفر سالن می‌نشست و همین قدر زمان کند بود و سیاه بازی مصطفی بیگی و لبخند‌های انفجاری سالن هم این اتمسفر را کم نکرد و رسیدیم به بیانیه هیأت داوران و قرائت جوایز جشنواره و همه چیز این جا معنا پیدا کرد. سکون زمان تا ما به شوق موفقیت دوستان ایستاده تشویق شان کنیم

در هر نقطه کشور با افتخار از هنرمندان نمایش همدان یاد می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی  با تأکید بر اینکه جشنواره تئاتر با سایر جشنواره‌های هنری تفاوت‌هایی دارد؛ تصریح کرد: در هر نقطه از کشور با افتخار از هنرمندان نمایشی ما یاد می‌شود؛ نسبت هنر نمایشی نسبت به سایر بخش‌ها از جایگاه ویژه ای برخوردار است. رویدادهای مختلف در استان همدان طی سال‌های اخیر و پیشینه گرانقدر و با ارزشی که در عرصه نمایش در استان همدان داریم؛ سبب شده این جشنواره نسبت به سایر جشنواره‌های هنری، از جایگاه مهمی برخوردار شود.

  از خانواده مرحوم ایرج رنجبر هنرمند فقید تئاتر استان تجلیل شد

ر آیین پایانی سی و چهارمین جشنواره تئاتر از خانواده مرحوم ایرج رنجبر هنرمند فقید تئاتر استان تجلیل شد.
محسن «ایرج» رنجبر متولد سال ۱۳۳۷ در شهر همدان از سال ۱۳۵۵ با شروع جنگ تحمیلی نمایش «در شهر خبری نیست» به کارگردانی زنده‌یاد عباس شیخ بابایی را در سر پل ذهاب اجرا نمود. نمایش‌های «آنکه گفت آری،آن‌که گفت نه!» «سرناد» ازجمله فعالیت‌های ایرج رنجبر هنرمند پیشکسوت همدانی بود آخرین حضور رنجبر در نمایشنامه خوانی «آنتیگونه» اثر سوفکل به کارگردانی زنده‌یاد عباس شیخ بابایی است که در سال جاری در مجموعه تئاتر شهر همدان و تالار حافظ تهران اجرا شد.

از خبرنگار ایران تئاتر و مسئول درگاه استانی تجلیل شد

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در همدان، در آیین پایانی سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان همدان، از روح‌الله صالحی خبرنگار ایران تئاتر و مسئول درگاه استانی تئاتر همدان تجلیل شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سال‌ها تلاش در خصوص انعکاس مطالب و اخبار تئاتر  و قرار گرفتن پیوسته در جمع درگاه‌های فعال و پویای تئاتر کشور با اهداء لوح سپاس از روح‌الله صالحی تقدیر کرد.

روح‌الله صالحی با اشاره  اهمیت دیده شدن و ارتباط رسانه‌ای گفت: «ویژگی دیده نشده جشنواره‌های تئاتر، آیین وارگی آن‌هاست که گاه می‌تواند شَمَن گونه رفتار کند هم پا شود و به پالایش روح جمعی هنرمندان حاضر در جشنواره دست بزند.»

رسالت هنر ایجاد بستر گفتگو برای همه سلیقه‌هاست

امیرحسین حریری کاشانی در مراسم اختتامیه این جشنواره به نمایندگی از هیأت داوران،پشت تریبون حاضر شد و گفت:رسالت جامعه نخبگانی ایجاد بستر گفتگو و گفتمان برای طیف‌ها و سلیقه‌های مختلف است؛ هرگاه که از این رسالت کوتاهی کنیم،از وظیفه خود دور شده‌ایم.
این هنرمند با بیان اینکه بحث گفتگو یک طرفه نیست؛ تصریح کرد:در امر نمایش شما به عنوان آفرینشگر و کسی که دیدگاه،نظر و نگاه خود را روی صحنه عینیت می‌بخشید نیاز به مخاطبی دارید که اثر شما را ببیند،بشنود و درباره آن بیندیشد. بنابراین هنر تئاتر،جامعه‌شناسی مخاطب را در بر داشته و امری دو سویه است.
حریری کاشانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه در بسیاری از جشنواره‌های محلی و جشنواره‌هایی که در محدوده جغرافیایی محدودتری برگزار می‌شوند؛ مساله هویت داشتن و داشته‌های آن منطقه غافل می‌شویم؛ گفت:شما هنرمندان استان همدان چقدر به داشته‌های خود قائل بوده و آن را به مخاطبان و هنرمندان سایر استان‌ها معرفی کرده‌اید؟ در کارهای شما عین‌القضات همدانی،بوعلی سینا و... کجا هستند؟ ما در آثار شما رنج‌نامه‌های زیادی دیدم و شاهد سرگذشت‌های زیادی بودیم؛ اما چقدر به معرفی بزرگان این خطه پرداخته شده بود؟

برگزیدگان سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان همدان معرفی شدند

هیئت‌داوران این دوره از جشنواره متشکل از علیرضا استادی،حسن اسدی و امیرحسین حریری کاشانی برگزیدگان بخش‌های مختلف را به شرح زیر معرفی کردند:

طراحی لباس:
زهره جلیلی،طراح لباس نمایش« مانداک» از ملایر

طراحی پوستر:
الیاسین صالحی برای نمایش« چگالی چند پر سوخته» از همدان

طراحی نور:
فرشته آقارضی برای نمایش« مانداک» از ملایر

موسیقی:

رتبه سوم:  محمد نیکو منش برای نمایش« صندلی را کنار پنجره بگذاریم...» از بهار
رتبه دوم مشترک:سجاد غفوری برای نمایش« مانداک» از ملایر و مهدی حبیب وند برای نمایش« داستان مجسمه» از نهاوند
رتبه اول:هیئت‌داوران هیچ گروهی را شایسته رتبه اول اعلام نکرد.

طراحی صحنه:
رتبه سوم:ابراهیم یمین و محمد نیکو منش برای نمایش« صندلی را کنار پنجره بگذاریم...» از بهار
رتبه دوم:مهدی مسلمی برای نمایش« کات کبود» از کبودرآهنگ
رتبه اول:محمد قاسمی برای نمایش «مانداک» از ملایر

بازیگری مرد:
رتبه سوم:حامد ترابی برای نمایش« مانداک» از ملایر
رتبه دوم:بهروز ناصر شریعتی برای نمایش« چگالی چند پر سوخته» از همدان
رتبه اول:مسعود رضی برای نمایش« داستان مجسمه» از نهاوند

بازیگری زن:

رتبه سوم مشترک:زهرا دلاور برای نمایش« کات کبود» از کبودرآهنگ و محیا جباری برای نمایش« مانداک» از ملایر
رتبه دوم مشترک:پری بارانی برای نمایش« مانداک» از ملایر و زری دارایی برای نمایش« داستان مجسمه» از نهاوند
رتبه اول:معزه طاهری برای نمایش« هم‌خوانی نی‌لبک تا آخر گل سرخ» از همدان

نمایشنامه‌نویسی:
رتبه سوم:محمد قاسمی برای نمایش« مانداک» از ملایر
رتبه دوم:اتابک مهراد برای نمایش« داستان مجسمه» از نهاوند
رتبه اول:محمدحسن شایان برای نمایش« هم‌خوانی نی‌لبک تا آخر گل سرخ» از همدان

کارگردانی:

رتبه سوم:روح‌الله صالحی برای نمایش« چگالی چند پر سوخته» از همدان
رتبه دوم:اتابک مهراد برای نمایش« داستان مجسمه»از نهاوند
اول:محمد قاسمی برای نمایش« مانداک» از ملایر

هیئت‌داوران دو نمایش زیر را جهت حضور در جشنواره تئاتر منطقه‌ای معرفی می‌نماید:

نمایش‌« مانداک » به نویسندگی و کارگردانی محمد قاسمی از شهرستان ملایر

نمایش« داستان مجسمه» به نویسندگی و کارگردانی اتابک مهراد از شهرستان نهاوند 

همه رفته‌اند و حسین صفی و کارشناس تئاتر استان و کیانوش بهروز پور ایستاده اند وبه عصر پاییز دشت شهر بهار نگاه می کنند به ابرهایی که می آیند تا باران شوند برای تشنگی دشت سخاوتنمئ بهار... انگار آنها هم دوست دارند  که می‌شد زمان را به کند‌ترین حالت ممکن نگه داشت تا دوستی‌ها،لبخندها و... را در تک تک سلول‌های بدن مان جا دهیم تا تمام غصه‌های دوسال حضور منحوس کرونا را به دست فراموشی بسپاریم و زمان نو را در آغوش بگیریم زمانی که همه‌اش از آن تئاتر خواهد بود




مطالب مرتبط

درخشش «نگار» در جشنواره ملی میراث فرهنگی

درخشش «نگار» در جشنواره ملی میراث فرهنگی

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در همدان، گروه نمایش «نگار» از شهرستان ملایر در دومین جشنواره ملی میراث فرهنگی در بخش تئاتر عمارت حضور یافت. در این جشنواره دیپلم افتخار و جایزه نقدی به نمایش  «نگار» ...

|

نظرات کاربران