در حال بارگذاری ...
گفت‌و‌گو با بازیگر برتر سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان همدان

مسعود رضی: جشنواره تئاتر مناطق به پویایی تئاتر شهرستان ها کمک می‌کند

مسعود رضی، بازیگر حاضر در سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان همدان معتقد است؛ احیای جشنواره‌های منطقه‌ای می‌تواند تاثیر بسیار مثبت در راستای ارتقا سطح کیفی هنر تئاتر بگذارد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در همدان، سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان همدان با دبیری کیانوش بهروزپور از اول تا سوم آذرماه ۱۴۰۱ به میزبانی شهر بهار برگزار شد. مسعود رضی که سال‌ها ریاست شورای شهر نهاوند را بر عهده داشت و در حمایت از گروه‌های تئاتری و میزبانی جشنواره سنگ تمام گذاشت. حالا در قامت بازیگر توانست از سوی هیئت‌داوران این دوره از جشنواره رتبه اول بازیگری مرد را کسب نماید

به بهانه بازی در نمایش «داستان مجسمه» جدیدترین اثر نمایشی این بازیگر تئاتر که موفق به راه‌یابی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای شد، گفت‌وگویی با او انجام دادیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:

با توجه  به گزیده کار بودن شما در بحث بازیگری، چه شد که بازی در نمایش « داستان مجسمه» را پذیرفتید؟

همواره در طول مدت فعالیتم در عرصه تئاتر و بازیگری معمولاً اولین فاکتوری که می‌توانست نظر من را جهت حضور در یک گروه و تولید یک اثر نمایشی جلب کند،متن نمایش بود که متن نمایش« داستان مجسمه» فاکتور‌های موردنظر من را داشت و همواره سعی کردم در کارهایی حضور پیدا کنم که بتواند به معلومات خودم در عرصه تئاتر و بازیگری بیفزاید.

تجربه کارگردان بودن شما چه قدر در تحلیل  شخصیت کمکتان کرد و آیا حین تمرین مشکل‌ساز نبود؟

من در نمایش « داستان مجسمه»  فقط به‌عنوان بازیگر حضور داشتم و یک بازیگر باید در خدمت کار بر اساس نظر و خواسته کارگردان باشد و تجربه کارگردانی من در چند اثر مسلماً تأثیر مثبت در ایفای نقش‌ها داشته اما هیچگونه مشکلی برایم در مقوله بازیگری در این اثر به دنبال نداشته .

این تعدد نقش بدون تلاش برای بازی بیرونی ریسک بزرگی برای بازیگر محسوب می‌شود چطور به این تفکیک نقش‌ها رسیدید؟

در جلسات تحلیل متن و تمرین به‌دفعات با اتابک مهراد کارگردان نمایش در مورد فرایند رسیدن به نقش و شخصیت‌پردازی بحث و بررسی‌های زیادی داشتیم که درنهایت به نتیجه‌ای که حاصل شد و به نمایش درآمد رسیدیم هرچند به نظر می‌رسد که نقش‌ها جای کار بیشتری دارند .

وضعیت تئاتر شهرستان نهاوند را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به نظر من یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌هایی که گریبان گیر تئاتر نهاوند هست عدم به‌روز شدن فعالان تئاتر به دانش روز این هنر است که متأسفانه این عدم توجه یک چرخه باطل را به وجود آورده است. ‌امیدوارم با تحقق این مهم و همدلی بیشتر شاهد بالا بردن سطح کیفی تئاتر در نهاوند باشیم .

راه برون‌رفت از شرایط موجود را در چه می‌بینید؟

علاوه بر اینکه فعالان تئاتر باید بر دانش‌افزایی خود در هنر تئاتر تلاش کنند مسئولان مربوطه نیز می‌بایست از هر حیث توجه بیشتری به عرصه فرهنگ و هنر داشته باشند و جهت ارتقا سطح کیفی و کمی هنر راه را برای فعالان هموار سازند .

 احیای جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر چه کمکی به هنر تئاتر می‌کند؟

مسلماً احیای جشنواره‌های منطقه‌ای می‌تواند تأثیر بسیار مثبت در راستای ارتقا سطح کیفی هنر تئاتر بگذارد. چراکه این نوع جشنواره‌ها جایگاهی جهت تبادل‌نظر و اندیشه‌ها بین هنرمندان عرصه تئاتر باشد و پویایی هنر تئاتر را به دنبال خواهد داشت.




مطالب مرتبط

درخشش «نگار» در جشنواره ملی میراث فرهنگی

درخشش «نگار» در جشنواره ملی میراث فرهنگی

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در همدان، گروه نمایش «نگار» از شهرستان ملایر در دومین جشنواره ملی میراث فرهنگی در بخش تئاتر عمارت حضور یافت. در این جشنواره دیپلم افتخار و جایزه نقدی به نمایش  «نگار» ...

|

نظرات کاربران