گفتوگو با کارگردان حاضر در همایش نمایشنامهخوانی تئاتر صاحبدلان
مهدی کوثری یگانه: توجه تئاتر صاحبدلان به اخلاقمداری است

مهدی کوثری یگانه: توجه تئاتر صاحبدلان به اخلاقمداری است 3

مهدی کوثری یگانه
مهدی کوثری یگانه به عنوان نویسنده، کارگردان و بازیگر حاضر در همایش نمایشنامهخوانی صاحبدلان در شهر همدان معتقد است؛ رویداد تئاتر صاحبدلان، جایگاه ویژهای در تئاتر کشور کسب کرده است که فراتر از عنوان تئاتر دینی، به ایمان و اخلاق توجه ویژهای دارد که میتواند در سایه چشمانداز و استمرار روزهای خوبی را رقم بزند.
به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در همدان، بخش نمایشنامهخوانی دوازدهمین همایش سراسری تئاتر صاحبدلان ویژه استان همدان به دبیر اجرایی روحالله صالحی از 20 الی24 آذرماه 1401 در شهر همدان برگزار شد.
با مهدی کوثری یگانه که با کارگردانی نمایشنامه «زیر نگاه ماه» در این رویداد حضور داشت، گفتوگو کردهایم که در پی آن را میخوانید.
از نمایشنامهخوانی که در همایش تئاتر صاحبدلان کارگردانی کردید، برایمان بگویید.
نمایشنامه «زیر نگاه ماه» داستان مردی است به نام ابو عماد که تحت تعقیب سربازان ابن زیاد است بعد از گذشت سه سال از واقعه عاشورا به کوفه بازمیگردد و به نزد دوست قدیمی خویش عبدالمطلب میرود. عبدالمطلب را به گورستان میبرد و از او میخواهد که گور خویش را بکند و...
اهمیت نمایشنامهخوانی را در چه عواملی میدانید؟
انتخاب متن همواره یکی از دشوارترین مراحل اجرای یک نمایش است که در مرحله اجرای نمایشنامه میتوان سطحی فراتر از یک نوشته را برای گروه و مخاطبین به منصه ظهور رساند. از این منظر اهمیت نمایشنامهخوانی را میتوان در ایجاد ارتباط زنده با تماشاگران دانست. بدین معنی که خوانش در یک ارتباط دیداری و از طریق تبادل دیدگاه دو رکن جدانشدنی تئاتر، موقعیت دراماتیکی شکل میگیرد. میتوان گفت در برخی از نمایشنامهها یک پیشینه تاریخی وجود دارد که با دانستن فضای حاکم بر آن، میتوانیم درک بهتری از قصه برای اجرا داشته باشیم. از نظر من این بزرگترین ویژگی نمایشنامهخوانی است.
شما در همایش پنجروزه نمایشنامهخوانی تئاتر صاحبدلان در همدان بهعنوان نویسنده دو اثر حضور داشتید. ارزیابیتان از خروجی و نتایج اینگونه همایشها چیست؟
مهمترین خصیصه این همایش را، حذف حواشی دستوپاگیر این روزهای تئاتر که متاسفانه در جشنوارهها ایجاد شده و نیز راهی دیگر گزیدن نسبت به روندی که اولویت صرف را به امر برنده شدن و جایزه گرفتن میان برخی فعالان عرصههای هنری میدهد، میدانم؛ رنگ و بوی رقابت صرف و تولید کار هنری که پدیدآورندگانش فقط به برنده شدن میاندیشند، به آثار آسیب میزند. برگزاری همایشهای اجرامحور که اتفاقاً روشی اخلاقمدار را در دستور کار خود دارند، میتواند در ایجاد انگیزه و ارتباط دوسویه و مستقیم بین تماشاگر و گروه اجرایی بسیار موثر باشد.
و به عنوان پرسش پایانی، رویداد تئاتر صاحبدلان را چطور میبینید؟
مهمترین امتیاز تئاتر صاحبدلان در اجرامحور بودن و استمرار برگزاری آن است که اینک میتوان بهصراحت گفت جایگاه ویژهای در تئاتر کشور کسب کرده است که فراتر از عنوان تئاتر دینی، به ایمان و اخلاق توجه ویژهای دارد و میتواند در سایه چشمانداز تعیینشده و استمرار، روزهای خوبی را در عرصه هنرهای نمایشی رقم بزند.