نقدی بر نمایش«کربلای بی شمر» با کارگردانی سعید باغبانی

حرکت روی لبه شمشیر

تئاتر همدان- روح الله صالحی: در نمایش «کربلای بی شمر» نوشته رضا صابری با کارگردانی سعید باغبانی گریزهای آمیخته با طنز و تکیه‌کلام‌ها حرکت روی لبه تیز شمشیر است که با توجه به توانایی خاص سعید باغبانی در اجرای های طنز و میانپرده از زیاده‌روی پرهیز می‌کند و این خساست در مقابل لبخند و گاه صدای خنده تماشاگران به سراشیبی زیاده‌روی نمی‌افتد.

نمایش «کربلای بی شمر» کاری از سعید باغبانی به عنوان منتخب نهمین دوره تئاتر صاحب دلان و نهمین همایش تئاتر عاشورائیان استان همدان در مجموعه تئاتر شهر همدان و تالار فجر این شهر به روی صحنه رفت. یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی تئاتر دینی تصوری است که عموم مردم حتی هنرمندان تئاتر از اندوه جاری در این نوع آثار دارند. به‌طوری‌که به‌ندرت می‌شود نمایشی را دید که بدون توجه به اشک‌آوری و هم ذات پنداری مطلق تماشاگر به وجه‌های دراماتیک یا حتی طنز در آثار عاشورایی توجه کند. رضا صابری در کربلای بی شمر این تفاوت را در علاوه به راین که در موقعیت اجرا بیرون می‌آورد و در اتمسفر اثر می‌کشاند بلکه ما را با اثری با ساختار فولکوریک نزدیک می‌کند که اتفاقاً ادا درنمی‌آورد. گویش مشهدی به فضای فولکوریک نمایش کربلای بی‌شمر جان بخشیده است و سعید باغبانی نیز با شناختی که از کمیک دارد با کارگردانی این وجه اثر را برجسته ساخته است. قصه نمایش اما از این متفاوت بودن بهره نمی‌برد و همچنان بر پاشنه کلیشه می‌چرخد و می‌توان در فضای ادبیات نمایشی ازاین‌دست آثار پیدا کرد به‌طوری‌که نمایش‌نامه شیرعلی نیز این وجه شمر گریزی و نگاه منفی مردم به اشقیا خوانی را نشان می‌دهد. در اثر رضا صابری گریزهای آمیخته با طنز و تکیه‌کلام‌ها حرکت روی لبه تیز شمشیر است که با توجه به توانایی خاص سعید باغبانی در اجرای های طنز و میانپرده از زیاده‌روی پرهیز می‌کند و این خساست در مقابل لبخند و گاه صدای خنده تماشاگران به سراشیبی زیاده‌روی نمی‌افتد. در طراحی صحنه اما ما این پختگی را نمی‌بینیم و با توجه به چند موقعیتی و چند فضا؛ اما همه‌چیز بر اساس واقع‌گرایی لحظه‌ای اتفاق می‌افتد که استفاده گروه برای کاهش پرت زمانی، تعویض صحنه منجر به این می‌شود ما با لاین بندی هر صحنه روبه‌رو باشیم به‌طوری‌که خانه در یک‌سوم جلوی صحنه است و علم چلچراغ در انتهای صحنه است که شخصیت ذهنی شمر به‌سختی در پشت آنجا می‌شود و مانور حرکتی ندارد. تعویض صحنه‌ها جزو زمان مرده اجرا به شمار می‌رود و حتی تماشاگر می‌داند چند موقعیت دیگر را خواهد دید. ساخت فضای بیرون از آبادی و خرابی تراکتور به‌خوبی درآمده است و می‌توانست بدون استفاده از پرده نقاشی شده دیوار اتاق و خانه صرفاً با المانی از اتاق این قرارداد با تماشاگر منعقد شود چراکه این قرارداد است که تئاتر را سرپا نگه‌داشته و دست تخیل گروه و تماشاگر را باز می‌گذارد تا دوردست‌ها بپرد. در انتخاب بازیگران و طراحی حرکات و میزان سن‌ها با یک کارگردانی خوب روبه‌رو هستیم که تمپ و ریتم کار را بدون اضافه گویی یا طراحی‌های پرت از بطن اثر به‌خوبی بیرون کشیده است و بازی خوب و دشوار برای لوچ بودن چشم‌ها در بازی سعید باغبانی و بازی خوبی چایانی و منیژه احمدی قابل‌تحسین بود و یکی از اجرهای خوب نهمین همایش تئاتر عاشورائیان استان را به تماشا نشستیم.




مطالب مرتبط

در آیین گشایش همایش تئاتر عاشورائیان استان همدان

نمایش« کربلای بی شمر» به روی صحنه می رود
در آیین گشایش همایش تئاتر عاشورائیان استان همدان

نمایش« کربلای بی شمر» به روی صحنه می رود

در آیین گشایش نهمین همایش تئاتر عاشورائیان استان همدان، نمایش «کربلای بی‌شمر» به نویسندگی رضا صابری و کارگردانی سعید باغبانی نیر کاری از گروه نمایشی آریا از ۲۹ مهر ساعت ۱۸ در تالار فجر همدان به روی صحنه می‌رود.

|

با اجرای  نمایش‌های «کربلای بی شمر» و  «کابوس سرخ»

آیین گشایش نهمین همایش تئاتر عاشورائیان استان همدان برگزار می شود
با اجرای نمایش‌های «کربلای بی شمر» و «کابوس سرخ»

آیین گشایش نهمین همایش تئاتر عاشورائیان استان همدان برگزار می شود

آیین گشایش نهمین همایش تئاتر عاشورائیان استان همدان روز یک‌شنبه 28 مهرماه ساعت 16 در مجموعه تئاتر شهرهمدان برگزار می‌شود

|

توسط گروه نمایشی هناسه

نمایشنامه «ماهی در چشم یونس»  در همدان خوانده می‌شود
توسط گروه نمایشی هناسه

نمایشنامه «ماهی در چشم یونس» در همدان خوانده می‌شود

به مناسبت هفته دفاع مقدس، نمایشنامه «ماهی در چشم یونس» به نویسندگی روح‌الله صالحی و کارگردانی مانا پوراسد کاری از گروه نمایشی هناسه از ۶ الی ۷ مهر در سالن کتابخانه عمومی سعیدیه همدان خوانده می‌شود.

|

درخشش همدانی‌ها در اختتامیه  بیست‌وششمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان

درخشش همدانی‌ها در اختتامیه بیست‌وششمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان

بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک ونوجوان همدان در حالی به کار خود پایان داد که گروه های همدانی در مراسم اختتامیه این جشنواره جوایز متعددی را از ان خود کردند.

|

عضو هیأت انتخاب بخش خیابانی جشنواره تئاتر کودک ونوجوان همدان

« ارتباط، انتقاد و طنز» ویژگی اصلی نمایش های خیابانی
عضو هیأت انتخاب بخش خیابانی جشنواره تئاتر کودک ونوجوان همدان

« ارتباط، انتقاد و طنز» ویژگی اصلی نمایش های خیابانی

تئاتر خیابانی باید دارای سه ویژگی اصلی ارتباط، انتقاد و طنز باشد به‌طوری‌که انتقاد را به شکل طنز بیان کند و درعین‌حال با تماشاگر نیز ارتباط بگیرد.

|

کارگردان همدانی حاضر در همایش صاحبدلان

تئاتر دینی نگاه متفاوتی به معنویت دارد
کارگردان همدانی حاضر در همایش صاحبدلان

تئاتر دینی نگاه متفاوتی به معنویت دارد

خوشبختانه امروزه به این باور رسیده‌ایم که تئاتر دینی کاری نیست که هدفش اشک درآوردن باشد. تئاتر دینی یک نگاه متفاوت دارد به معنویت درونی آدم‌ها به نگاه آدم‌هایی که از بیرون به دین نگاه می‌کنند. به مسائل دینی نگاه می‌کنند و این زیباست؛ و می‌تواند در تفکر نویی که در حال شکل ...

|

توسط گروه نمایشی دریا

نمایش «خیال» از نهاوند  در جشنواره هایفست ارمنستان اجرا می شود
توسط گروه نمایشی دریا

نمایش «خیال» از نهاوند در جشنواره هایفست ارمنستان اجرا می شود

با اعلام آلبرت بیگجانی عضو هیأت برگزاری و دبیر بخش ایران هفدهمین دوره جشنواره هنرهای اجرایی هایفست ارمنستان؛ نمایش «خیال» به نویسندگی محمدرضا زندگی و کارگردانی مشترک میثم مرادی و کیان مرادی از نهاوند جزو آثار راه‌یافته به این جشنواره انتخاب شد.

|

برای چهارمین سال

نمایش« واگویه های علی گندابی» در شهر بهار به روی صحنه می رود
برای چهارمین سال

نمایش« واگویه های علی گندابی» در شهر بهار به روی صحنه می رود

نمایش «واگویه‌های علی گندابی» به نویسندگی و کارگردانی محمدجواد کبودرآهنگی به عنوان   منتخب  همایش ملی تئاتر صاحبدلان ، برای  چهارمین سال   از ۱۰ الی ۱۶ مهر ساعت ۱۷ در مجتمع آیت‌الله بهاری شهر بهار به روی صحنه می‌رود.

|

به مناسبت ایام سوگواری محرم

نمایش «نقل سرخ»  در همدان به روی صحنه رفت
به مناسبت ایام سوگواری محرم

نمایش «نقل سرخ» در همدان به روی صحنه رفت

نمایش «نقل سرخ» نوشته آرش عباسی و کارگردانی مصطفی کرمی با همکاری حوزه هنری و سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری همدان از ۲۳ الی ۲۹ شهریور ساعت ۱۹ در تالار فجر همدان به روی صحنه رفت

|

در اختتامیه پنجمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین با عنوان کوچ

مرشد چایانی  به عنوان نقال برتر انتخاب شد
در اختتامیه پنجمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین با عنوان کوچ

مرشد چایانی به عنوان نقال برتر انتخاب شد

پنجمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین با عنوان کوچ، در حالی در یاسوج به پایان رسید که مرشد چایانی از همدان توانست در بخش شاهنامه خوانی و نقالی رتبه نخست این جشنواره را کسب کند.

|