در حال بارگذاری ...
  • نقدی بر نمایش« نای و نی»

    روایت ایرانی نای و نی

    انتخاب شیوه‌ای با کمک از فاصله‌گذاری برای روایت حوادث کربلا جزو نکات برجسته این نمایش بود به‌طوری‌که حتی می‌شد در قطع شدن به‌یک‌باره گریه تماشاگران این فاصله‌گذاری را دید. بااین‌همه، واقعیت این است که متن تئاتری، هر خاستگاهی که داشته باشد، متنی است که برای اجرا در برابر تماشاگران نوشته‌شده است، و این وضعیت کاملاً برخلاف خواندن است، که عرصهٔ خاموش رودررویی سوژه و متن و دارای نوعی جذابیت صمیمانه است

    تئاتر همدان- روح الله صالحی؛ نمایش «نای و نی» بدون شک اتفاق و اجرایی ستودنی در نهمین همایش تئاتر صاحبدلان در همدان است آن‌هم به‌واسطه حضور بازیگرانی با معلولیت و توان یاب که با اعتمادبه‌نفس و بیان قابل‌قبول روی صحنه حاضر شدند. طبق نوشته روی بنر و پوستر نمایش عواید این نمایش به انجمن ناشنوایان امواج سکوت تعلق گرفت که با چهل بازیگر با معلولیت جسمی و بینایی و ...به اجرا درآمد و هماهنگی این بازیگران برای بروز توانایی‌هایشان قابل‌تحسین است.

    نمایش نای و نی روایت وقایع کربلاست؛ اما بار به روایت ایرانی و به این شکل که چند ایرانی به کمک امام حسین. ع. رفته‌اند اما وقتی می‌رسند که واقعه خون اتفاق افتاده است و کاروان اسراء به راه افتاده‌اند و حضرت زینب. س. از آن‌ها می‌خواهد که برگردند و واقعه را روایت کنند و تماشاگران تمام وقایع کربلا را در چند تابلو می‌بینند. این‌که سندیت این ماجرا تا به کجاست جای سؤال دارد. چراکه موقعیت فعلی تعریف نمی‌شود و این‌که اینان از کجا شنیده‌اند به کمک امام بروند هم باز نمی‌شود.

    در روز واقعه نوشته بهرام بیضایی ما با یک قرارداد دراماتیک روبه‌رو هستیم که ازآنجایی‌که صدا هرگز از بین نمی‌رود و در تمام ادوار تاریخی درحرکت خواهد بود موقعیت دراماتیک ساخته اما در اینجا و در نای و نی این قرارداد و رویداد دیده نمی‌شود ومسأله اصلی در این نمایش روایت ایرانی ماجراست و این روایت است که شخصیت و کنش را می‌آفریند درواقع آنچه در درام به شخصیت فردیت می‌بخشد زبان دراماتیک است.

    درواقع تفاوتی حتی در زبان روایتی دیده نمی‌شود. زبان نمایش و دنیای تخیلی صحنه، متشکل از نشانه‌های شنیداری و دیداری است که ازنظر  منطقی و زمانی از نشانه‌هایی که در متن اصلی به نمایش درآمده‌اند ناشی نمی‌شود. این‌که ایرانی‌ها روایت کربلا را بازگو کنند این تعلیق را ایجاد می‌کند که قرار است از چه زاویه و نگاه نشانه‌های شنیداری و دیداری شکل بگیرد و حتی شکل روایتی تازه و متفاوت از بقیه مقتل‌ها و روضه‌ها ببیند اما درواقع چنین نیست.

    این روایت ایرانی که در شکل و رویداد آغازین نمایش نای و نی گفته می‌شود ابتر می‌ماند تا جایی که سردار ایرانی وقتی از ماجرای کربلا برمی‌گردد و مغموم روایت را آغاز می‌کند اما در پایان، بازگشت روایت دیده نمی‌شود. اصطلاحی که اهل موسیقی ایرانی در آواز به آن فرود می‌گویند؛ باید دیده شود این فرود در روایت شرقی به بازگشت معروف است به‌طوری‌که باید پایان نمایش ما به صحنه آغازین نمایش برمی‌گشتم و آنجا تأثیر روایت سردار ایرانی را برای مردمی که جمع شده‌اند را ببینیم؛ اما به‌یک‌باره در مشایعت فرشتگان که حضرت رقیه. س. را بدرقه می‌کنند نمایش تمام می‌شود. 

    انتخاب شیوه‌ای با کمک از فاصله‌گذاری برای روایت حوادث کربلا جزو نکات برجسته این نمایش بود به‌طوری‌که حتی می‌شد در قطع شدن به‌یک‌باره گریه تماشاگران این فاصله‌گذاری را دید. بااین‌همه، واقعیت این است که متن تئاتری، هر خاستگاهی که داشته باشد، متنی است که برای اجرا در برابر تماشاگران نوشته‌شده است، و این وضعیت کاملاً برخلاف خواندن است، که عرصهٔ خاموش رودررویی سوژه و متن و دارای نوعی جذابیت صمیمانه است

    آنچه در ذهنیت عموم جامعه قرارگرفته است نمایش دینی یعنی جایی صدای مداحی و به‌نوعی راه انداختن دسته سینه‌زنی می‌تواند هم ذات پناری انگیزشی را در مخاطب برانگیزاند؛ که بهنام میرزایی در تلاش بوده است که با استفاده از ویدئو پرجکشن و قطع‌های نور و تبدیل همان صحنه نخست بدون تغییر آن‌هم با یک سکوی پوشیده با گونی کنفی موقعیت جدید را روایت می‌کند؛ که می‌توانست با استفاده از پارچه و آکسسوار و حتی بهره‌گیری از اهالی که در ابتدای نمایش دیده می‌شوند و دیگر دیده نمی‌شوند این روایت را بازسازی می‌کرد و سردار به‌عنوان معین البکائی تعزیه درواقع اهالی را کارگردانی صحنه ای‌ای کند و این روایت را به روح اولیه و آیینی‌اش نزدیک کند

     




    مطالب مرتبط

    کارگردان حاضر در نهمین دوره همایش تئاتر صاحبدلان

نمایش‌های مذهبی نیازمند  زاویه دید جدید هستند
    کارگردان حاضر در نهمین دوره همایش تئاتر صاحبدلان

    نمایش‌های مذهبی نیازمند زاویه دید جدید هستند

    بهنام میرزایی هنرمند همدانی است که فعالیت زیادی در موضوعات دینی دارد وبیش‌تر نامش در لیست برگزیدگان جشنواره‌های نمایشنامه‌نویسی دیده می‌شود. او با نمایش «نای و نی» در نهمین دوره همایش ملی تئاتر صاحبدلان حضور دارد .

    |

    با حضور خانواده های سندروم داوون و ناشنوایان

امواج سکوت در نمایش «نای و نی»
    با حضور خانواده های سندروم داوون و ناشنوایان

    امواج سکوت در نمایش «نای و نی»

    تفاوت این آیین افتتاحیه در این بود که توسط موسسه امواج سکوت که خود بهنام میرزایی مدیرعامل آن است با حضور مدیرکل و کارکنان اداره کل بهزیستی استان، دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری و شورای اسلامی شهر واعضای انجمن ناشنوایان امواج سکوت و انجمن سندروم داون آغاز به کار کرد. برگزار شد که ...

    |

    نقد نمایش «واگویه های علی گندابی»

عشق، روایت موازی یک تاریخ
    نقد نمایش «واگویه های علی گندابی»

    عشق، روایت موازی یک تاریخ

    همدان تئاتر، روح الله صالحی، . نام سید محمدجواد کبودرآهنگی آن‌قدر وزن و وقار دارد که در نامش در هر پوستر اجرای نمایش خیال تماشاگران حرفه‌ای را بابت نمایشی پخته و اصولی راحت ‌کند. به‌طوری‌که در انتخاب دقیق بازیگران از سهراب نیک فرجاد گرفته تا سید مهرداد کاووسی حسینی که ...

    |

    بر اساس نظر هیأت انتخاب دومین جشنواره تئاتر«روح الله»

دو نمایشنامه از نویسندگان همدانی انتخاب شد
    بر اساس نظر هیأت انتخاب دومین جشنواره تئاتر«روح الله»

    دو نمایشنامه از نویسندگان همدانی انتخاب شد

    دو نمایش نامه« شاه رخ »به نویسندگی بهنام میرزایی و نمایش نامه« تاریخ موازی کبوتر» به نویسندگی روح الله صالحیاز  نویسندگان بومی همدان در بین 17اثر  پذیرفته شده  دیده می شود.

    |

    در آستانه به صدا درآمدن زنگ جشنواره تئاتر کودک ونوجوان همدان

جای خای پژوهش در تئاتر کودک حس می شود
    در آستانه به صدا درآمدن زنگ جشنواره تئاتر کودک ونوجوان همدان

    جای خای پژوهش در تئاتر کودک حس می شود

    این‌که هنرمندان بخواهند در مسیر تربیت مدیریت اجرایی حضوری پررنگ داشته باشند خواسته‌ای قابل‌توجه است و دبیرخانه جشنواره می‌بایست این جریان پویا که در بستر تئاتر همدان شکل‌گرفته است را قدر بداند و بیشتر از نقش عملیاتی در تصمیم‌گیری‌ها نقش هنرمندان همدان که به‌طور مستمر ...

    |

    نگاهی گذرا به پوستر بیست و ششمین جشنواره تئاتر کودک ونوجوان همدان

پوستری پر از حس کودکی و تئاتر و طبیعت
    نگاهی گذرا به پوستر بیست و ششمین جشنواره تئاتر کودک ونوجوان همدان

    پوستری پر از حس کودکی و تئاتر و طبیعت

    در تمام سالهایی که جشنواره کودک ونوجوانان به زادگاهش همدان برگشته است هنرمندان از بدی پوستر جشنواره نالیده اند و با شعار هرسال دریغ از پارسال منتظر یک اتفاق متفاوت بودند که امسال با طراحی خوب شهرام عظیمی از میان پانزده اتود این پوستر مورد قبول مجید قناد قرار گرفت تا دلگرم ...

    |

    توسط گروه نمایشی هناسه

نمایشنامه «ماهی در چشم یونس» در همدان خوانده می‌شود
    توسط گروه نمایشی هناسه

    نمایشنامه «ماهی در چشم یونس» در همدان خوانده می‌شود

    به مناسبت اربعین سالار شهیدان، نمایشنامه «ماهی در چشم یونس» به نویسندگی روح‌الله صالحی و کارگردانی مانا پوراسد کاری از گروه نمایشی هناسه از ۲۵ الی ۲۷ مهر در سالن کتابخانه عمومی مرکزی همدان خوانده می‌شود.

    |

    در نهمین همایش ملی تئاتر صاحبدلان

نمایش «کربلای بی‌شمر»  در همدان به روی صحنه می رود
    در نهمین همایش ملی تئاتر صاحبدلان

    نمایش «کربلای بی‌شمر» در همدان به روی صحنه می رود

    نمایش «کربلای بی‌شمر» منتخب نهمین دوره همایش ملی تئاتر صاحبدلان به نویسندگی رضا صابری و کارگردانی سعید باغبانی نیر کاری از گروه نمایشی آریا از ۲۹ مهر الی ۷ آبان ساعت ۱۸ در تالار فجر همدان به روی صحنه می‌رود.

    |

    نظرات کاربران