در حال بارگذاری ...
کارگردان حاضر در نهمین همایش ملی تئاتر صاحبدلان

امیدوارم جشنواره تئاتر صاحبدلان ادامه داشته باشد

به گزارش همدان تئاتر، کیانوش بهروز پور این روزها مراحل پایانی تمرینات نمایش «گور گن» منتخب نهمین همایش ملی تئاتر صاحبدلان را سپری می‌کند. کیانوش بهروز پور رئیس انجمن هنرهای نمایشی همدان است که علاوه بر داوری جشنواره‌های مختلف در حوزه اجرا نیز روی صحنه حضوری چشم‌گیری دارد. به مناسبت اجرای نمایش گورگن در همایش تئاتر استانی عاشوراییان و نهمین همایش ملی تئاتر صاحبدلان که از ۲۸ مهرماه الی ۵ آبان ۱۳۹۸ در مجموعه تئاتر شهر همدان به روی صحنه می‌رود؛ با او به گفتگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

درباره محتوا و مضمون نمایش «گورگن» بگویید؟

مضمون نمایش «گورگن» عاشورایی است با نگاهی متفاوت که نویسنده علیرضا حنیفی از نویسندگان نامی عرصه دینی و دفاع مقدس، به موضوع پرداخته یکی از بازماندگان واقعه کربلا از سپاه عمر بن سعد تا امروز جسدش دفن‌نشده و هیچ خاکی و گورکنی حاضر به دفن او نیست چراکه شقی‌ترین فردی است که گوشواره از گوش سه‌ساله امام حسین «ع» ربوده است.

 

 ویژگی‌ها و کارکردهای این متن نمایشی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ویژگی و کارکرد متون با مضامین دینی خصوصاً فرهنگ عاشورایی عینیت بخشیدن به شنیده‌هایی است که تاکنون در مرثیه‌ها و مقاتل خوانده و شنیده‌ایم وقتی روایتی از عاشورا خصوصاً با رویکردی نو به تصویر کشیده می‌شود اثرگذاری آن برای مخاطب دوچندان می‌شود و این خاصیت هنرنمایشی است.

 

 در خصوص چالش‌هایی که در اجرای این اثر با آن‌ها روبه‌رو بوده‌اید برایمان بگویید؟

بزرگ‌ترین چالشی که در همه متون دینی با آن روبرو هستیم و بوده‌ایم این است که از سوی هیچ ارگان یا نهادی حمایت نمی‌شویم آن‌هایی که مدعی کار فرهنگی هنری هستند پا جلو نمی‌ گذارند، تنها حمایت ازاین‌دست نمایش‌ها از سوی تئاتر صاحبدلان است که امیدواریم تداوم داشته باشد و امسال هم پس از دو سال تعطیلی دوباره همایش عاشورایی استان احیا شد

 

 تجربه حضورتان را  این نمایش در جشنواره  تئاتر صاحبدلان  چطور ارزیابی می‌کنید؟...

امیدوارم جشنواره تئاتر صاحبدلان ادامه داشته باشد و امیدوارم از این نوع همایش‌ها و سوگواره‌ها بیشتر در کشور برگزار شود

 

تئاتر دینی امروز در چه جایگاهی قرار دارد؟ 

تئاتر دینی اگر حمایت نشود و برایش هزینه نکنیم به فراموشی سپرده می‌شود و انگیزه‌ها برای تولید این دست نمایش‌ها از بین می‌رود و مسوول این کار همه خواهیم بود

 




نظرات کاربران