در آستانه برگزاری بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودکان و نوجوانان همدان
پوستر ویترین هویتی جشنواره است
زمانی که هر شهر را با یک جشنواره خاص معرفی میکنیم درواقع نوعی هویت بخشی انجام میدهیم. هویت هر شهر به چیستی است که خود را با آن تعریف میکند و این شناسنامه در مسیر توسعه مبتنی برپایداری میبایست در سه حوزه رفاه، رضایت و معنا محقق شود.
تئاتر همدان- روحالله صالحی؛ شمارش معکوس برای رونمایی از مهمترین اتفاق فرهنگی در سطح استان و بدون شک در حوزه کودکان و نوجوانان کشور به صدا درآمده است کمکم پاییز همدان طراوت لبخند کودکان و نوجوانان را به خود میگیرد و در این میان ویترین این لبخند و شکوه هنری در پوستر جشنواره نهفته است و در این سالها همواره طراحی پوستر با انتقادهایی روبهرو بوده است که امیدواریم در این دوره این نقصان به یک مزیت تبدیل شود.
زمانی که هر شهر را با یک جشنواره خاص معرفی میکنیم درواقع نوعی هویت بخشی انجام میدهیم. هویت هر شهر به چیستی است که خود را با آن تعریف میکند و این شناسنامه در مسیر توسعه مبتنی برپایداری میبایست در سه حوزه رفاه، رضایت و معنا محقق شود.
اینکه ابزار تربیت در حوزه نمایش چه دستاورد بزرگی میتواند داشته باشد بر کسی پوشیده نیست و میتواند راه گشای توسعه استان در سایه تبلیغات بینالمللیاش باشد اما فراموش نکنیم تبلیغات نیاز به سرمایهگذاری دارد و باید از بُعد هزینه کرد خارج شود.
داگلاس سیسیل نورث، اقتصاددان آمریکایی و برندۀ جایزۀ نوبل اقتصاد در سال ۱۹۹۳ میگوید: «اگر میخواهید بدانید کشوری توسعه مییابد یا نه سراغ صنایع و کارخانههای آن کشور نروید. اینها را بهراحتی میتوان خرید یا دزدید یا کپی کرد. میتوان نفت فروخت و همۀ اینها را وارد کرد. برای اینکه بتوانید آیندۀ کشوری را پیشبینی کنید، بروید در دبستانها؛ ببینید آنجا چگونه بچهها را آموزش میدهند. مهم نیست چه چیزی آموزش میدهند؛ ببینید چگونه آموزش میدهند. اگر کودکانشان را پرسشگر، خلاق، صبور، نظمپذیر، خطرپذیر، اهل گفتگو و تعامل و برخوردار از روحیۀ مشارکت جمعی و همکاری گروهی تربیت میکنند، مطمئن باشید که آن کشور در چند قدمی توسعۀ پایدار و گسترده است.»
اینکه ابزار تربیت در حوزه نمایش چه دستاورد بزرگی میتواند داشته باشد بر کسی پوشیده نیست و میتواند راه گشای توسعه استان در سایه تبلیغات بینالمللیاش باشد اما فراموش نکنیم تبلیغات نیاز به سرمایهگذاری دارد و باید از بُعد هزینه کرد خارج شود.
یادمان نرود پوستر هویت بصری جشنواره بینالمللی تئاتر کودکان و نوجوانان است و میخواهد رنگ و شادی را به میان بکشد و کودکان این سرزمین را به شهر قصهها دعوت کند و به آنها رفاه، رضایت و معنا بدهند
هنوز بعد ربع قرن برگزاری این جشنواره ما به یک پوستر و برند هویتی دست پیدا نکردهایم و آرم و نشانهای برای اخبار مرتبط با جشنواره بینالمللی تئاتر کودکان و نوجوانان همدان در طول سال و بین دو دوره برگزاری نداریم و هم چنان از طرح یک تخممرغ که در اولین سال بازگشت جشنواره به همدان مورداستفاده قرار گرفت استفاده میشود.
مبل بهشدت به طرحی با هویت بومی منطقه همدان اما متناسب با بینالمللی شدن داریم اتفاقی که در همایشهای مهم ورزشی و هنری جهان میافتد و سمبل میسازند و در اینجا ما هیچ نماد و نشانهای برای کودکان و حتی برای پوشش خبری طراحی نکردهایم و اینیک چالش اساسی است که تغییرات پیدرپی دبیران جشنواره به این نقصان دامن میزند و در طول سال کسی به این مسئله فکر نمیکند