در حال بارگذاری ...
نقدی بر نمایش«کربلای بی شمر» با کارگردانی سعید باغبانی

حرکت روی لبه شمشیر

تئاتر همدان- روح الله صالحی: در نمایش «کربلای بی شمر» نوشته رضا صابری با کارگردانی سعید باغبانی گریزهای آمیخته با طنز و تکیه‌کلام‌ها حرکت روی لبه تیز شمشیر است که با توجه به توانایی خاص سعید باغبانی در اجرای های طنز و میانپرده از زیاده‌روی پرهیز می‌کند و این خساست در مقابل لبخند و گاه صدای خنده تماشاگران به سراشیبی زیاده‌روی نمی‌افتد.

نمایش «کربلای بی شمر» کاری از سعید باغبانی به عنوان منتخب نهمین دوره تئاتر صاحب دلان و نهمین همایش تئاتر عاشورائیان استان همدان در مجموعه تئاتر شهر همدان و تالار فجر این شهر به روی صحنه رفت.

یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی تئاتر دینی تصوری است که عموم مردم حتی هنرمندان تئاتر از اندوه جاری در این نوع آثار دارند. به‌طوری‌که به‌ندرت می‌شود نمایشی را دید که بدون توجه به اشک‌آوری و هم ذات پنداری مطلق تماشاگر به وجه‌های دراماتیک یا حتی طنز در آثار عاشورایی توجه کند.

رضا صابری در کربلای بی شمر این تفاوت را در علاوه به راین که در موقعیت اجرا بیرون می‌آورد و در اتمسفر اثر می‌کشاند بلکه ما را با اثری با ساختار فولکوریک نزدیک می‌کند که اتفاقاً ادا درنمی‌آورد. گویش مشهدی به فضای فولکوریک نمایش کربلای بی‌شمر جان بخشیده است و سعید باغبانی نیز با شناختی که از کمیک دارد با کارگردانی این وجه اثر را برجسته ساخته است.

قصه نمایش اما از این متفاوت بودن بهره نمی‌برد و همچنان بر پاشنه کلیشه می‌چرخد و می‌توان در فضای ادبیات نمایشی ازاین‌دست آثار پیدا کرد به‌طوری‌که نمایش‌نامه شیرعلی نیز این وجه شمر گریزی و نگاه منفی مردم به اشقیا خوانی را نشان می‌دهد.

در اثر رضا صابری گریزهای آمیخته با طنز و تکیه‌کلام‌ها حرکت روی لبه تیز شمشیر است که با توجه به توانایی خاص سعید باغبانی در اجرای های طنز و میانپرده از زیاده‌روی پرهیز می‌کند و این خساست در مقابل لبخند و گاه صدای خنده تماشاگران به سراشیبی زیاده‌روی نمی‌افتد.

در طراحی صحنه اما ما این پختگی را نمی‌بینیم و با توجه به چند موقعیتی و چند فضا؛ اما همه‌چیز بر اساس واقع‌گرایی لحظه‌ای اتفاق می‌افتد که استفاده گروه برای کاهش پرت زمانی، تعویض صحنه منجر به این می‌شود ما با لاین بندی هر صحنه روبه‌رو باشیم به‌طوری‌که خانه در یک‌سوم جلوی صحنه است و علم چلچراغ در انتهای صحنه است که شخصیت ذهنی شمر به‌سختی در پشت آنجا می‌شود و مانور حرکتی ندارد. تعویض صحنه‌ها جزو زمان مرده اجرا به شمار می‌رود و حتی تماشاگر می‌داند چند موقعیت دیگر را خواهد دید.

ساخت فضای بیرون از آبادی و خرابی تراکتور به‌خوبی درآمده است و می‌توانست بدون استفاده از پرده نقاشی شده دیوار اتاق و خانه صرفاً با المانی از اتاق این قرارداد با تماشاگر منعقد شود چراکه این قرارداد است که تئاتر را سرپا نگه‌داشته و دست تخیل گروه و تماشاگر را باز می‌گذارد تا دوردست‌ها بپرد.

در انتخاب بازیگران و طراحی حرکات و میزان سن‌ها با یک کارگردانی خوب روبه‌رو هستیم که تمپ و ریتم کار را بدون اضافه گویی یا طراحی‌های پرت از بطن اثر به‌خوبی بیرون کشیده است و بازی خوب و دشوار برای لوچ بودن چشم‌ها در بازی سعید باغبانی و بازی خوبی چایانی و منیژه احمدی قابل‌تحسین بود و یکی از اجرهای خوب نهمین همایش تئاتر عاشورائیان استان را به تماشا نشستیم.




مطالب مرتبط

درمراسم اختتامیه جشنواره تئاتر معلولین مناطق آفتاب و زاگرس

نمایش« شهرکوچولوترها» درخشید
درمراسم اختتامیه جشنواره تئاتر معلولین مناطق آفتاب و زاگرس

نمایش« شهرکوچولوترها» درخشید

مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر معلولین مناطق آفتاب و زاگرس به میزبانی شهر مشهد برگزار شد. در این دوره از جشنواره؛ علاوه بر خراسان رضوی، استان‌های اصفهان، البرز، ایلام، تهران، چهارمحال و بختیاری، قم، کردستان، لرستان، کرمانشاه، مرکزی و همدان حضور داشتند که نمایش« ...

|

در دومین مسابقه نمایشنامه نویسی کودک و نوجوان«بادکنک طلایی»

نویسندگان همدانی برگزیده شدند
در دومین مسابقه نمایشنامه نویسی کودک و نوجوان«بادکنک طلایی»

نویسندگان همدانی برگزیده شدند

در اختتامیه مجازی دومین مسابقه نمایشنامه نویسی کودک و نوجوان«بادکنک طلایی» که میزبانی اصفهان برگزار شد  25 اثر در بخش های مختلف به عنوان آثار برتر معرفی شدند که مهدی کوثری یگانه و سید سامان باب الحوائجی از همدان در میان برگزیدگان پایانی این مسابقه دیده می شوند.

|

به منظور تقویت و کشف استعدادها

فراخوان نخستین جشنواره نمایش نامه نویسی استان همدان منتشر شد
به منظور تقویت و کشف استعدادها

فراخوان نخستین جشنواره نمایش نامه نویسی استان همدان منتشر شد

در راستای تقویت نمایش نامه نویسی، ترویج فرهنگ والای ایرانی اسلامی و شناسایی و رشد استعدادها در این حوزه، از سوی  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان و انجمن هنرهای نمایشی استان، فراخوان نخستین جشنواره نمایش نامه نویسی استان همدان منتشر شد

|

در راستای تکمیل زنجیره خدمات بیمه ای صندوق اعتباری هنر

نام نویسی بیمه درمان تکمیلی هنرمندان تمدید شد
در راستای تکمیل زنجیره خدمات بیمه ای صندوق اعتباری هنر

نام نویسی بیمه درمان تکمیلی هنرمندان تمدید شد

در راستای تکمیل زنجیره خدمات بیمه ای صندوق اعتباری هنر، ثبت نام بیمه درمان تکمیلی ویژه هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران در یک مرحله (بدون تمدید)  به مدت ۱۰روز از تاریخ  22 مهر 99 تا دوم آبان 99 از طریق وب سایت صندوق به ‌نشانی www.honarcredit.ir  انجام خواهد شد.

|

توسط گروه  نمایشی آدراپانا

نمایش خیابانی«ایران بانو» در همدان اجرا می شود
توسط گروه نمایشی آدراپانا

نمایش خیابانی«ایران بانو» در همدان اجرا می شود

نمایش خیابانی«ایران بانو» به نویسندگی و کارگردانی نساء بخشی کاری از گروه نمایشی آدراپانا با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس روز پنجشنبه 3مهرماه ساعت 17 در محوطه باز تئاتر شهر همدان و روز شنبه 5 مهرماه ساعت 18 در محوطه ...

|

در مرحله نخست بخش صحنه‌ای- بزرگسال

سه نمایش از همدان جشنواره نمایش عروسکی تهران_مبارک انتخاب شدند
در مرحله نخست بخش صحنه‌ای- بزرگسال

سه نمایش از همدان جشنواره نمایش عروسکی تهران_مبارک انتخاب شدند

ستاد برگزاری هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک اسامی 52 اثر پذیرفته‌ شده در مرحله نخست بخش صحنه‌ای- بزرگسال این رویداد را اعلام کرد که  نمایش های  «بازی پسر و گرگ» به نویسندگی جواد ذوالفقاری و کارگردانی سعید باغبانی‌نیر و شیما شادمانی از همدان؛  «نارقص» به نویسندگی ...

|

توسط گروه نمایشی فریاد

مجلس تعزیه در همدان اجرا می شود
توسط گروه نمایشی فریاد

مجلس تعزیه در همدان اجرا می شود

به گزارش همدان تئاتر، آیین تعزیه خوانی مجلس حضرت قمر بنی هاشم«ع» و مجلس حضرت علی اکبر«ع» به تعزیه گردانی سید مهرداد کاوسی حسینی کاری مشترک از گروه نمایشی فریاد انجمن هنرهای نمایشی همدان و هیأت علمدار حسین«ع» و هیأت زینبیون «فعالان رسانه ای همدان» روز های 7 و 8 شهریور ساعت 21:30 ...

|

توجه به بازسازی تالارهای نمایشی کشور در روزهای کرونایی

پنجره شکسته تئاتر
توجه به بازسازی تالارهای نمایشی کشور در روزهای کرونایی

پنجره شکسته تئاتر

تئاتر همدان_ روح الله صالحی؛ نظریه پنجره شکسته می گوید ساختمان خالی را در نظر بگیرید اولین چیزی که به چشم می آید شیشه های شکسته است. چرا که خالی بودن این شیطنت را برمی انگیزاند که سنگی به سمت آن خانه پرتات شود. از این جا به بعدش را بسیار دیده ایم ساختمان بی سر و صدا متروکه می شود و ...

|

نظرات کاربران