در حال بارگذاری ...
نقدی بر نمایش«کربلای بی شمر» با کارگردانی سعید باغبانی

حرکت روی لبه شمشیر

تئاتر همدان- روح الله صالحی: در نمایش «کربلای بی شمر» نوشته رضا صابری با کارگردانی سعید باغبانی گریزهای آمیخته با طنز و تکیه‌کلام‌ها حرکت روی لبه تیز شمشیر است که با توجه به توانایی خاص سعید باغبانی در اجرای های طنز و میانپرده از زیاده‌روی پرهیز می‌کند و این خساست در مقابل لبخند و گاه صدای خنده تماشاگران به سراشیبی زیاده‌روی نمی‌افتد.

نمایش «کربلای بی شمر» کاری از سعید باغبانی به عنوان منتخب نهمین دوره تئاتر صاحب دلان و نهمین همایش تئاتر عاشورائیان استان همدان در مجموعه تئاتر شهر همدان و تالار فجر این شهر به روی صحنه رفت.

یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی تئاتر دینی تصوری است که عموم مردم حتی هنرمندان تئاتر از اندوه جاری در این نوع آثار دارند. به‌طوری‌که به‌ندرت می‌شود نمایشی را دید که بدون توجه به اشک‌آوری و هم ذات پنداری مطلق تماشاگر به وجه‌های دراماتیک یا حتی طنز در آثار عاشورایی توجه کند.

رضا صابری در کربلای بی شمر این تفاوت را در علاوه به راین که در موقعیت اجرا بیرون می‌آورد و در اتمسفر اثر می‌کشاند بلکه ما را با اثری با ساختار فولکوریک نزدیک می‌کند که اتفاقاً ادا درنمی‌آورد. گویش مشهدی به فضای فولکوریک نمایش کربلای بی‌شمر جان بخشیده است و سعید باغبانی نیز با شناختی که از کمیک دارد با کارگردانی این وجه اثر را برجسته ساخته است.

قصه نمایش اما از این متفاوت بودن بهره نمی‌برد و همچنان بر پاشنه کلیشه می‌چرخد و می‌توان در فضای ادبیات نمایشی ازاین‌دست آثار پیدا کرد به‌طوری‌که نمایش‌نامه شیرعلی نیز این وجه شمر گریزی و نگاه منفی مردم به اشقیا خوانی را نشان می‌دهد.

در اثر رضا صابری گریزهای آمیخته با طنز و تکیه‌کلام‌ها حرکت روی لبه تیز شمشیر است که با توجه به توانایی خاص سعید باغبانی در اجرای های طنز و میانپرده از زیاده‌روی پرهیز می‌کند و این خساست در مقابل لبخند و گاه صدای خنده تماشاگران به سراشیبی زیاده‌روی نمی‌افتد.

در طراحی صحنه اما ما این پختگی را نمی‌بینیم و با توجه به چند موقعیتی و چند فضا؛ اما همه‌چیز بر اساس واقع‌گرایی لحظه‌ای اتفاق می‌افتد که استفاده گروه برای کاهش پرت زمانی، تعویض صحنه منجر به این می‌شود ما با لاین بندی هر صحنه روبه‌رو باشیم به‌طوری‌که خانه در یک‌سوم جلوی صحنه است و علم چلچراغ در انتهای صحنه است که شخصیت ذهنی شمر به‌سختی در پشت آنجا می‌شود و مانور حرکتی ندارد. تعویض صحنه‌ها جزو زمان مرده اجرا به شمار می‌رود و حتی تماشاگر می‌داند چند موقعیت دیگر را خواهد دید.

ساخت فضای بیرون از آبادی و خرابی تراکتور به‌خوبی درآمده است و می‌توانست بدون استفاده از پرده نقاشی شده دیوار اتاق و خانه صرفاً با المانی از اتاق این قرارداد با تماشاگر منعقد شود چراکه این قرارداد است که تئاتر را سرپا نگه‌داشته و دست تخیل گروه و تماشاگر را باز می‌گذارد تا دوردست‌ها بپرد.

در انتخاب بازیگران و طراحی حرکات و میزان سن‌ها با یک کارگردانی خوب روبه‌رو هستیم که تمپ و ریتم کار را بدون اضافه گویی یا طراحی‌های پرت از بطن اثر به‌خوبی بیرون کشیده است و بازی خوب و دشوار برای لوچ بودن چشم‌ها در بازی سعید باغبانی و بازی خوبی چایانی و منیژه احمدی قابل‌تحسین بود و یکی از اجرهای خوب نهمین همایش تئاتر عاشورائیان استان را به تماشا نشستیم.




مطالب مرتبط

بر اساس آرای هیأت داوران

اسامی کاندیدهای جشنواره نمایشنامه نویسی همدان اعلام شد
بر اساس آرای هیأت داوران

اسامی کاندیدهای جشنواره نمایشنامه نویسی همدان اعلام شد

هیأت داوران نخستین جشنواره نمایشنامه نویسی همدان اسامی کاندیداهای خود را در دو بخش اصلی و هنرجویی اعلام کرد.فراخوان نخستین جشنواره نمایشنامه نویسی همدان در راستای تقویت نمایشنامه‌نویسی استان ، ترویج فرهنگ والای ایرانی اسلامی و شناسایی رشد در گستره استان همدان اعلام کرد ...

|

با نظر هیأت داوران بیست و سومین دوره مشخص شد

نویسنده همدانی نامزده جایزه ملی تئاتر فتح خرمشهر شد
با نظر هیأت داوران بیست و سومین دوره مشخص شد

نویسنده همدانی نامزده جایزه ملی تئاتر فتح خرمشهر شد

هیأت داوران بخش نمایش نامه نویسی بیست و سومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر متشکل از افشین خورشید باختری، مرتضی شاه کرم و پیام لاریان پس از خوانش ۶۱ نمایشنامه تعداد ۱۰ اثر را جهت نامزدی دریافت جوایز برتر معرفی کردند که نمایش نامه ماهی در چشم یونس نوشته روح الله صالحی  از همدان ...

|

یاداشتی برای تلویزیون تتاتر ایران

توانا بود هرکه دانا بود
یاداشتی برای تلویزیون تتاتر ایران

توانا بود هرکه دانا بود

تئاتر همدان، روح الله صالحی؛ آن چه تلویزیون تئاتر ایران می تواند برای تئاتر ایران محقق کند، ارتباطات بین المللی است. اقتصاد بی وزن در سایه ارتباطات شبکه ای روی می دهد و ارتباطات شبکه ای نیازمند ابزار حقوقی روشن و ساده است. از آن جایی که اولویت مدیران اجرای تلویزیون تئاتر ایران ...

|

توسط گروه نمایشی راسپینا

نمایش « استخوان خور» در همدان اجرا می‌شود
توسط گروه نمایشی راسپینا

نمایش « استخوان خور» در همدان اجرا می‌شود

نمایش« استخوان خور» به نویسندگی نیل دوفیلد و ترجمه حسین فدایی حسین و کارگردانی فرزاد لباسی کاری از گروه نمایشی راسپینا از 23الی 27 تیرماه در دو سانس ساعت 18 و 19 در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر همدان به روی صحنه می رود

|

به منظور آسیب شناسی جشنواره تئاتر استان

نشست مشترک شورای سیاستگذاری تئاترهمدان با هنرمندان برگزار شد
به منظور آسیب شناسی جشنواره تئاتر استان

نشست مشترک شورای سیاستگذاری تئاترهمدان با هنرمندان برگزار شد

نخسین نشست مشترک سرپرستان گروه های نمایشی استان همدان با اعضای شورای سیاست گذاری سی و سومین جشنواره تئاتر استان همدان و دکتر احمد رضا احسانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در سالن کنفرانس امام رضا(ع) مجموعه تئاتر شهر برگزار شد

|

با حکم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان

سید محمد جواد کبودرآهنگی  دبیر جشنواره تئاتر استان همدان شد
با حکم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان

سید محمد جواد کبودرآهنگی دبیر جشنواره تئاتر استان همدان شد

بر اساس پیشنهاد اعضای شورای سیاست گذاری سی و سومین جشنواره تئاتر استان همدان و موافقت دکتر احمد رضا احسانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، سید محمد جواد کبودرآهنگی به عنوان دبیر سی و سومین جشنواره تئاتر استان همدان منصوب شد.

|

در چهارمین جشنواره تئاتر خیابانی شرهانی

نمایش خیابانی« این زمان و آن زمان» در ملایر اجرا می شود
در چهارمین جشنواره تئاتر خیابانی شرهانی

نمایش خیابانی« این زمان و آن زمان» در ملایر اجرا می شود

دو رزمنده یک روز قبل از آزادی خرمشهر در منطقه ای نزدیک به خرمشهر در حال شناسایی هستند که یکی از آنها پشیمان شده و میخواهد به عقب برگردد. او می گوید در آینده ما به فراموشی سپرده می شویم و اصرار می کند که برگردند اما هم رزم او راضی نمی شود. تا اینکه به او می گوید من آینده را می بینم و ...

|

یاداشتی برای تلویزیون تتاتر ایران

جغرافیای تئاتر ایران
یاداشتی برای تلویزیون تتاتر ایران

جغرافیای تئاتر ایران

تئاتر همدان، روح الله صالحی؛ حضور تلوزیون تئاتر ایران در شرایط پاندومی ویروس کووید 19 در کنار جشنواره تئاتر فجر نشان می دهد مجموعه ای که برای رسانه ایران تئاتر کار می کنند حساب شده و هدفمند حرکت می کنند و همه این ها در کنار ایجاد درگاه های تخصصی تئاتر هر استان و جابجایی کادر ...

|

نظرات کاربران